Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertIngebrigt Ask Endret for 7 år siden
2
LESEOPPLÆRINGEN
3
Hva er lesing? Å lese innebærer at eleven må kunne: avkode tekst forstå teksten
4
Avkoding krever at: Eleven kjenner igjen bokstaven Eleven klarer å koble bokstav til fonem (lyd) Eleven klarer å trekke sammen fonemene til et meningsbærende ord (lydering) Eleven kjenner igjen ord
5
Forståelse krever at: Eleven klarer å skape mening i teksten som leses Elevene bør ligge i «flytsonen», her er det samsvar mellom utfordring og mestring/ferdigheter.
6
NÅR VI GJENNOMGÅR NY TEKST: Trinn 1: Forbered lesingen Læreren aktiviserer forkunnskaper ved at elevene får assosiere fritt rundt temaet/bildet før lesingen starter. Elevene finner ting på bildet/arket som har ukas bokstav i seg. Dette foregår i hel klasse.
7
Trinn 2: Modeller lesingen før samtale om innhold Lærer gjennomgår så stjernetekst og bokstaver, stavinger/ord og tekst fra lesearkene, med tydelig lydering.Vi holder lydene lenge. Vi har fokus på startsted og peker samtidig med at vi leser. Elevene gjentar. Måneteksten leses også av lærer først før elevene gjentar. Ordene leses langsomt og tydelig. Solteksten blir lest igjennom i moderat tempo slik at alle kjenner til den
8
Trinn 3: Arbeid med tekstens språk og struktur Elevene trener på avkodingsstrategier og språklig bevissthet (for eksempel: dra lydene sammen, hva betyr det du leste, ordbilde….). Dette foregår i hel gruppe, nivåbaserte grupper (for eksempel på stasjoner), eller med en og en.
9
Trinn 4: Elevene leser Elevene skal lese den teksten som passer best for sitt ferdighetsnivå. Vi varierer lesemåten, for eksempel ved korlesing, parlesing og veksellesing. Til de som leser sol-leksen har vi begynt med nivåbaserte bøker i tillegg. De blir skiftet ut en gang pr.uke. (Fint om foresatte etter hvert gir tilbakemelding om nivået på boka..) Husk å spørre elevene: Hva leste du nå?
10
Skole-hjem: Vi gjennomgår ny tekst hver dag, og elevene blir hørt i leseleksen hver dag. NB! Bruk BOKSTAVLYDEN Les teksten fra 3-5 ganger (deler av teksten, alt- bruk skjønn). Husk angi hvor mange ganger på lesearkene (kryss, tegn, klister….) SALTO: Stjernetekst leses av de som trenger å utvikle bevisstheten om lydene i språket (ord er satt sammen av bokstaver i den rekkefølgen de kommer). Mål kan være: lytte ut lydene i ord, kjenne igjen bokstavene, kjenne igjen høyfrekvente ord, finne ord som rimer, finne igjen ord de leser i illustrasjonene
11
Skole-hjem Måne-tekst bør leses av de elevene som kjenner til stavelser og enkle ord. De må ha forstått det alfabetiske prinsippet og at det er en sammenhengen mellom lyder i språket og skrifttegnene. Disse elevene kan ennå være litt usikre og trenger en del repetisjon. Mål kan være: trekke alle bokstavlydene til ord, kjenne igjen høyfrekvente helord, lese kjente ord med flyt, ta pause ved komma og punktum.
12
Skole-hjem Sol-tekst bør leses av de elevene som har automatisert forholdet mellom lyd og bokstav. De bruker fremdeles fonologiske strategier, men med mindre anstrengelser. Mål kan være: kjenne igjen høyfrekvente ord, lese ord med konsonantforbindelser (eks skrive, kjenne…..), ta pause ved komma og punktum, endre tonefall ved spørsmål, lese med innlevelse.
13
Skole-hjem Foreldrene har en svært viktig rolle i leseopplæringen. Sitt ned med eleven,- ta dere god tid! Les andre bøker sammen med barnet. Husk at lesing skal være kjekt!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.