Håndtering av forskjellighet i organisasjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Oversikt Introduksjon til Diversity Icebreaker (DI)
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Teologiske perspektiver på menighetsutvikling Harald Hegstad 4. mars 2009.
Presentert av Jan Fikke
Veiledning Lovverket Arbeidsfordeling og rutiner
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Kristiansands Skruefabrikk & Mek. Verksted AS Bedriften har arbeidere fra 15 ulike nasjoner. 105 ansatte. Raushet og inkludering er grunnstenen i kulturen.
Språk og sosialisering
Kompetente barn og unge
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Rolighetsmoen barnehage
Teambygging og fasilitering
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Mangfold og fellesskap
Veiledning Lovverket Arbeidsfordeling og rutiner
Venn kommer av norrønt: Vinr
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
"God bagasje på livets reise."
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Bokollektivet Målgruppe:
Læring i kollegafellesskapet Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning Åpen fagdag 16. november 2008.
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
Modellkommunene Hva er unikt?
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Strategi- og aktivitetsplan
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Sosialkonstruktivisme
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Håndtering av forskjellighet i organisasjoner Introduksjon til ”Diversity Icebreaker” Håndtering av forskjellighet i organisasjoner Preferanser, Posisjoner og Prosesser Bjørn Z. Ekelund Human Factors AS Human Factors: Mennesker, Prosesser og Resultater

Hvordan arbeide med forskjellighet i organisasjonen? Kjønn, alder, profesjon, kultur…. Dette fordrer deltakere med ulikheter; Preferanser Som synliggjør og vever sammen helhet av forskjeller; Posisjonering For deretter å behandler saker / klienter; Prosesser Fordrer individuell bevissthet og felles forståelse av ovenfornevnte Kommunikasjons ferdigheter, Psykologisk trygghet for erfaringsbasert læring Forståelse for organisatorisk læring på ulikt nivå, individuelt, gruppe og organisasjon ”Diversity Icebreaker” gir deltakerne opplevelsesbasert nærhet til dette på en trygg og spennende måte

Preferanser Vi har alle våre personlige egenskaper, som når vi arbeider med andre kan Skape problemer: Teamet kalles ”Destroyers” Man arbeider kun med det man har felles ”Equalizers” Man nyttiggjør forskjellene ved å la enhvers unikhet komme til sin rett disse gruppene kalles ”Synergizers” Forskjellighetens funksjoner nevnes oftest som fordelaktig ved Kreativitet (unngå ”Groupthink”) Effektivitet (rett person på rett sted) Men, forskjelligheten handler også identitet, ”Jeg er annerledes enn deg. Og det er viktig for meg”. Anerkjennelse av hverandres forskjellighet er viktig for å skape trygghet for synliggjøring av unikhet.

Normer; N=1378, samlet inn 2004-5

Posisjoner En forskjellighet i teamet er ikke en egenskap ved en person - det er mer eller mindre interessant forskjell mellom de aktuelle team medlemmene. Forskjellighet skaper dynamikk, kan også true samholdet, og krever derfor en ledet prosess Likhet skaper samhold, fellesskap og trygghet Gruppedynamiske må forskjeller og likheter håndteres ved psykologisk fokus kan man skape mer likhet (homogeniserer) større forskjellighet (heterogeniserer)

Team-blomsten I tverrfaglige miljø kan ofte de ulike faggruppene ha ulik status knyttet til utdanning, som avspeiles i posisjon, makt, lønn og implisitte ideer om mer eller mindre verdifull. Tverrfaglige miljø blir ikke verdifulle ved utdanningsbakgrunn, men ved praktisk handling – ved bruk av all kompetanse som er tilgjengelig i teamet. Den disiplinære fagligheten må utvides med en felles forståelse av tilgjengelig handlingskompetanse Teamblomsten baserer seg på at enhver deltaker får synliggjøre seg selv ved et kronblad (forskjellighet) Kjernen i blomsten er det deltakerne har felles (likhet).

Kompetanse Handlings-kompetanse Fagkompetanse Kunnskap om egen bedrift Kultur, mål, rutiner, osv Produkt-kompetanse Handlings-kompetanse Metode-kompetanse på tvers av fag, f.eks. prosjektstyring og - metodikk for læring Kunderelasjoner, kunnskap om markedet Personlig og sosial kompetanse

Verdier Kompetanse Mål Team Blomsten Felles Unikt

Prosesser Hvordan arbeider vi med forskjelligheten Hvilke roller har vi? Hvilke regler har vi for hvordan forskjelligheten skal brukes Hvilket ansvar har jeg i min rolle Vi bruker her Rød, Blå og Grønn for å illustrere, kun som en modell For hvordan forskjelligheten har ulik funksjon i ulike faser av prosessen Gestalt – sette sammen de ulike fagperspektivene, lage ny helhet Synergi – finne en løsning sammen som er realistisk og håpefull Polyfoni – spille sammen, med hensyn til regler, roller og hva som skjer Gestalt – lære av erfaringene på tvers av fag rundt klient pluss lære av erfaringer blant egne faglige kolleger, disiplinlæring

Spilleregler I lagspill er det viktig at man kjenner reglene for de ulike faser Gestalt preges av bringe fram de ulike perspektivene likeverdig Synergi krever en styrt kreativ prosess Polyfoni krever respekt for den som leder, og varhet for samspill Gestalt og laering krever psykologisk trygghet og soeken etter de ulike faglighetenes nye perspektiver Det krever også en felles forståelse og aksept for skiftet mellom de ulike faser // at man respekter taktskifte og ikke får Gestalt omkamper i polyfon utførelsesfase Her kommer en modell / illustrasjon på henvendelses-flyt

Team selvdefinering Motivasjons- fremmende Absolutt nødvendige TeamPyramiden 7 Mentale Team Modeller om Mangfold Team selvdefinering Kollektiv Refleksjon Motivasjons- fremmende Positive emosjonelle opplevelser Drivende Metaforer Kreativitet Absolutt nødvendige Anerkjen- nelse Likheter Forskjeller Prosesser Effektivitet

“Diversity Icebreaker” er et enkelt spørreskjema med noen pedagogiske arbeidsformer som gir anledning for deltakerne til å erfare og samtale om forskjellighet og deres anvendelse De 7 retninger 1) Selverkjennelse, hvem er jeg – og fleksibilitet 2) Oppmerksomhet på andres forskjellighet i stil, 3 forskjellige funksjoner 3) Bruke flere sider av seg selv i kommunikasjonen 4) Sosial posisjoner 5) Inn-gruppe og ut gruppe, aktør-observatør 6) Bidrag ulike faser i prosessene 7) Refleksjonsbevisstgjøring for anvendelse av språk, individuelt, gruppe og organisasjonsmessig. En trygg og humørfyllt måte å skape felles erfaringer om læring av type I, II og III (Argyris)

Analyse av intervju med superbrukere ( se hele omtalen i boken Ekelund & Langvik; Diversity Icebreaker, 2008) Seks ulike kategorier var det mulig å trekke ut av intervjumaterialet (Ekelund, Langvik & Nordgård) Diversity Icebreaker karakteriseres av Brukervennlig instrument med kategorier som det er intuitivt lett å forstå Seminarprosessen skaper en positiv stemning preget av åpenhet og trygghet Det etableres et nytt språk for håndtering av forskjellighet / mangfold Seminaret gi en sterk dynamisk illustrasjon av polarisering Det etableres kunnskap om en selv, andre og teamet Konseptet fremmer samarbeide i organisasjoner