Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde."— Utskrift av presentasjonen:

1 Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde

2 Grafisk Design Hva bruker dere grafisk design til?
Individuell oppgave: Arbeid hver for dere. Skriv ned noen stikkord som forklarer hva dere bruker grafisk design til og hva dere ser på som utfordringer i den sammenheng. Deltagerne skal arbeide hver for seg med oppgaven. Gi dem fem minutter og gjennomgå deretter i plenum det hver av deltagerne har notert seg. Øvelsen har følgende hensikter: fungere som en liten oppvarmer gi deltakere og kursleder en pekepinn på hvilke utfordringer foreningene sliter med

3 Hva skal du Avgjøre hvem du skal treffe Skape et budskap
Utforme budskapet slik at det treffer Før man setter i gang med å lage en plakat eller annen trykksak, er det en viktig å tenke på et par ting før man setter igang. Et par punkter som er sentrale og kan være en del av en sjekkliste før man går igang med det grafiske arbeidet er: - Avgjøre hvem du skal treffe (målgruppe) - Skape et budskap (vinkling) - Uforme budskapet slik at det treffer (virkemidler som er i samsvar med de to første punktene) Hvis man ikke tenker seg godt om kan det på mange måter sammenlignes med å bygge et hus uten å tenke på hvem som skal bo det, hvor mange etasjer det skal ha og hvor det skal ligge.

4 Hva skal du Fange interessen Formidle innhold og fordeler
Oppfordre til handling (AIDA) Dette kan også være en slik sjekkliste, da spesielt for en plakat som skal selge inn et arrangement. Du skal: Fange interessen Formidle egenskaper og fordeler Oppfordre til handling Disse tre punktene er en forenklet AIDA-modell. AIDA står for Attention – Interest – Desire – Action og er en modell som beskriver ønsket reaksjon på en plakat, reklame eller annonse. Modellen beskriver hvordan vi ønsker at den som ser en annonse eller plakat skal oppleve det de ser. Det vi ser for oss skal skje er følgende: Først legger man merke til at det er en annonse (Attention) Man begynner å interessere seg for annonsen (Interest) Man begynner å ønske seg produktet eller opplevelsen (Desire) Det hele ender med at man gjør noe med dette ønsket/begjæret ved å kjøpe produktet (Action)

5 Budskapet Hvorfor har de løst det sånn? Plenumsdiskusjon:
Hva er budskapet i denne annonsen? Hvordan samsvarer den med produktet? Og kjøperen? Forslag til kursleders kommentarer i etterkant av diskusjonen: Kjøperen er urban, opptatt av det gode liv. Volvo er en superbra bil, det vet alle, så hvorfor ikke fremheve stereoanlegget? Hva får oss egentlig til å kjøpe en bil? Motoren, fargen, følelsen, ABS, det lille ekstra?

6 Grafisk Design Form Tekst/Typografi Illustrasjoner Farge
Et grafisk produkt inneholder hovedsakelig disse fire elementene: Form Tekst/typografi Illustrasjoner/bilder Farge Alle de fire elementene kommuniserer visuelt i like stor grad. Det er derfor det er så viktig at de alle sier det samme. Hvis du for eksempel har en plakat som informerer om en tøff rockekonsert gjennom tekst, men grunnet bruk av søte bilder og duse pastell farger kommuniserer noe helt annet, vil plakaten miste troverdighet og ikke fungere. Dette skjer helt utrolig ofte!!! Gruppeoppgave: Gå sammen to og to. Bruk fem minutter på å tegne en konsertplakat hvor alle disse fire elementene kommuniserer rock. I denne gruppeoppgaven skal deltagerne jobbe sammen i par. Del ut A3-ark og tusjer/fargestifter som de kan tegne med. Etterpå diskuterer man i plenum hvilke løsninger man gikk for. Font, farger osv.

7 Primærformer Firkant Sirkel Trekant
Det menneskelige øye vil hele tiden lete etter de tre primærformene; firkant, sirkel og trekant. Jo enklere det er å bryte opp en plakat eller en trykksak i disse enkle formene, jo enklere er det å forstå seg på plakaten. Derfor er det viktig at dere som lager plakatene er bevisste dette under prosessen og sørger for å dele plakaten opp i enkle former. Enkle geometriske komposisjoner er både enkle å forstå og enkle å lage. Helt tilbake til Platon har disse formene hatt en sentral rolle i menneskers bevissthet. Dette har også satt spor etter seg i vår opplevelse av dem, noe som gjenspeiler seg i språket vårt. Ta gjerne en kjapp plenumsdiskusjon på hvilke roller disse formene spiller. Noen eksempler du kan bruke i diskusjonen: Firkant (Ikke vær så firkanta da!) Kjedelig, informativ, korrekt, enkel, myndig… Sirkel (Jeg er ganske rund i kantene…) Morsom, jovial, barnlig, fyldig, sjenerøs... Trekant (Trekantdrama!) Dramatisk, dynamisk, spennende, utfordrende…

8 Tekst Skrif for den du vil treffe Språkbruk Hold deg til et budskap
Tekst og språkbruk er et stort og vanskelig kapittel i seg selv. I studentforeninger jobber man både som grafisk designer - Art Director (AD), og som tekstforfatter. Det er en grunn til at man som regel skiller disse to arbeidsformer i to stillinger og akademiske grener. Både hva du sier og hvordan du sier det har stor innvirkning på hva slags effekt du oppnår med produktet ditt. Kommentarer til de tre punktene på sliden: Det er selvsagt viktig å vite hva du vil si og hvem du skal si det til. Når du vet det kan du jobbe deg fram til hvordan du skal si det. Hvem du snakker til bestemmer altså hva slags språk du bruker. Samtidig er det viktig å huske på at man ikke skal si for mye. Dette gjøres enklest ved å holde seg til ett budskap, slik at dette budskapet får optimalt med oppmerksomhet.

9 Typografi Fonter sier like mye som teksten
Teksten er en del av formuttrykket Husk at noen skal lese teksten Begrens antall fonter og fontstørelser Det finnes mange tusen fonter å velge mellom, noen er gratis mens andre koster penger. Og hver eneste en av dem kommuniserer et eget språk og et eget innhold. Husk at fonten skal være leslig samtidig som den skal formidle et visuellt formspråk. Når du velger fonter forsøk å begrens antall fonter som brukes. Et godt utgangspunk er maks 3 forskjellige fonter. Valg av størelse er også viktig og det anbefales at man forsøker å begrense valget av forskjellige størelser på fonten. Hvis man benytter for mange fonter og mange ulike størelser kan uttrykket virke rotetete og budskapet drukner i formspråket. Ikke velg en font bare fordi du liker den selv, men fordi den visuelt kommuniserer noe som stemmer overens med budskapet ditt.

10 Farger Valg av farger er viktig Begrens antall farger Lag en palett
Vær bevisst på kontraster Det er mange måter å bruke farger sammen, og vi kan ikke ta for oss alle her. Når man velger ut farger til en trykksak må man avgjøre hvilken rolle fargene skal ha i trykksakens kommunikasjon. Ofte bruker man farger rent estetisk, og da er det viktig å tone ned fargebruken. Å bruke farger rent estetisk fungerer så lenge fargene ikke ødelegger for budskapet. Skal man bruke farger aktivt i trykksakens kommunikasjon er det viktig å være så banal som mulig i denne bruken. Bruk naturlige farger du vanligvis forbinder med det du ønsker å kommunisere. Dette er lurt fordi hver farge har mange funksjoner i forskjellige sammenhenger og det er veldig lett å misforstå en farges hensikt og rolle. Farger har en symbolverdi, hvilket betyr at meningen kan forandres . Man kan f.eks skille mellom varme farger og kalde farger. Noen farger har også en klar symbolverdi (som f.eks rosa som kan virke jentete). Det er også lurt å lage seg en palett, en fargesammensetning, før man lager trykksaken, slik at det ikke blir for mange farger – på samme måte som man begrenser antall fonter. Det kan ofte være lurt å begrense seg til 4-5 forskjellige fargetoner. For å fremheve enkelte element kan det ofte være lurt å benytte seg av farger med relativt stort kontrastforhold. På en annen side kan det ofte være lurt å tone ned kontrasten bittelitt for å få en mer helhetlig følelse i komposisjoenen. Dette kan gjøres ved å gi sort og hvitt bittelitt farge slik at det passer bedre inn i resten av komposisjoenen.

11 Farger Plenumsdiskusjon: Hva synes dere om fargene her?
Hva har designeren tenkt? Forslag til kursleders kommentarer i etterkant av diskusjonen: Blåtonene og grønnfargen er kjølige, noe som er kontrastert med den varme ”vi går inn i solnedgangen” fargen i omrisset og håret. Den lilla fargen som dominerer er på mange måter en lett distansert, moderne, urban, og treffer veldig bra som en androgyn symbolfarge. Mobilen ønsker jo å treffe unge, hippe og metroseksuelle mennesker à la David Beckham, og gjør det nokså bra.

12 Bilder Bilder skal ha en hensikt
Bruk helst ikke et bilde hvis ikke det kommuniserer budskapet ditt. Et bilde er jo selvsagt et veldig sterkt visuelt element i et grafisk produkt og er ofte noe man fester blikket og hodet til med en gang. Er bildet bare noe man bruker som fyllmasse vil det ødelegge for budskapet ditt. Prøv å fjern all tekst og farge fra produktet du jobber med slik at du bare har bildet igjen. Forteller bildet samme historie?

13 Bilder Tekst skal være så lett å lese som overhode mulig
Bildene skal være så store som overhode mulig Du skal kunne begrunne et hvert unntak Dette er tre greie regler å forholde seg til når det gjelder bilder og tekst: Tekst skal være så lett å lese som overhode mulig. NB! Dette betyr ikke så STOR tekst som mulig, men at bakgrunnen til teksten er forholdsvis gjevnt og rolig og at konstrastforholdet mellom teksten og bildet er stor nok til at det er leselig. Bildene skal være så store som overhode mulig, det ser langt bedre ut med bilder som f.eks går fra kant til kan eller fyller hele flaten enn små bokser som ikke passer inn i helheten. Du skal kunne begrunne et hvert unntak fra disse to reglene

14 Bilder Tekst skal være så lett å lese som overhode mulig
Bildene skal være så store som overhode mulig Du skal kunne begrunne et hvert unntak Dette er ment å være et dårlig eksempel på billedbruk.

15 Bilder Tekst skal være så lett å lese som overhode mulig
Bildene skal være så store som overhode mulig Du skal kunne begrunne et hvert unntak Dette er ment å være et bedre eksempel på billedbruk.

16 Komposisjon En samling av flere elementer med forskjellig
størrelse og form, til et dynamisk og harmonisk hele En grafisk designer sin oppgave er å sette sammen form, tekst/typografi, illustrasjoner/bilder og farger til en helhet som gir mening og kommuniserer med mottakeren. Dette kalles komposisjon Mange skjønner ikke viktigheten av at alle elementene i en trykksak kommuniserer med mottakeren, og derfor enten kan bidra til en effektiv kommunikasjon, eller ødelegge den helt. Husk at komposisjonen skal: Informere Gi mening til informasjonen Utstråle en helhet og trygghet

17 Komposisjon Balanse Kontrast Luftighet Proporsjon Rytme
Harmoni/dynamikk Sammenheng/Helhet Disse grunnprinsippene er viktige huskeregler når du arbeider med komposisjon: Balanse – Det skal være en balanse mellom elementene. Denne balansen skapes gjennom kontraster. Luftighet – Det skal være rom mellom de dominerende elementene i komposisjonen. Noen former og elementer krever mer rom enn andre. Kontrast – Det skal være kontrast mellom elementene Bevegelse – Øyet skal bevege seg mellom elementene i en naturlig og hensiktsmessig rekkefølge. Proporsjon – Elementene skal være av forskjellig størrelse og form. Størrelseskontrast. Rytme – Bevegelsen mellom elementene skal være rytmisk. Rytmen skal være i takt med budskapet. Rytmen er avgjørende for bevegelsen. Harmoni/dynamikk – Elementene skal enten være i harmoni eller dynamiske Sammenheng/helhet – Elementene skal høre sammen

18 Komposisjonen Balanse Kontrast Luftighet Proporsjon Rytme
Harmoni/dynamikk Sammenheng/Helhet Disse grunnprinsippene er viktige huskeregler når du arbeider med komposisjon: Balanse – Det skal være en balanse mellom elementene. Denne balansen skapes gjennom kontraster. Kontrast – Det skal være kontrast mellom elementene Bevegelse – Øyet skal bevege seg mellom elementene i en naturlig og hensiktsmessig rekkefølge. Proporsjon – Elementene skal være av forskjellig størrelse og form. Størrelseskontrast. Rytme – Bevegelsen mellom elementene skal være rytmisk. Rytmen skal være i takt med budskapet. Rytmen er avgjørende for bevegelsen. Harmoni/dynamikk – Elementene skal enten være i harmoni eller dynamiske Sammenheng/helhet – Elementene skal høre sammen

19 Komposisjonen Balanse Kontrast Luftighet Proporsjon Rytme
Harmoni/dynamikk Sammenheng/Helhet Disse grunnprinsippene er viktige huskeregler når du arbeider med komposisjon: Balanse – Det skal være en balanse mellom elementene. Denne balansen skapes gjennom kontraster. Kontrast – Det skal være kontrast mellom elementene Bevegelse – Øyet skal bevege seg mellom elementene i en naturlig og hensiktsmessig rekkefølge. Proporsjon – Elementene skal være av forskjellig størrelse og form. Størrelseskontrast. Rytme – Bevegelsen mellom elementene skal være rytmisk. Rytmen skal være i takt med budskapet. Rytmen er avgjørende for bevegelsen. Harmoni/dynamikk – Elementene skal enten være i harmoni eller dynamiske Sammenheng/helhet – Elementene skal høre sammen

20 Litt mer om kontraster Størelse Styrke/Mettning Form Proporsjon Farge
De syv grunnprinsippene går veldig over i hverandre, påvirker hverandre og kan vanskelig skilles. De er på en måte alle deler av samme maskin. Her er noen enkle eksempler på hvordan man kan bruke kontraster mellom elementene i en komposisjon for å mer effektivt skille dem fra hverandre.

21 Enkel trepunktsliste Treffpunkt Flytt Helhet
Her har jeg satt opp en forenklet liste som tar for seg komposisjonens viktigste egenskaper. Treffpunkt – Har trykksaken et treffpunkt som introduserer mottakeren for budskapet? Flyt – Er det en rytme og logikk i måten man ”leser” og forstår trykksaken? Helhet – Er det en helhet, balanse og entydighet i trykksaken/budskapet?

22 Enkel trepunktsliste Treffpunkt Flyt Helhet
Her har jeg satt opp en forenklet liste som tar for seg komposisjonens viktigste egenskaper. Treffpunkt – Har trykksaken et treffpunkt som introduserer mottakeren for budskapet? Flyt – Er det en rytme og logikk i måten man ”leser” og forstår trykksaken? Helhet – Er det en helhet, balanse og entydighet i trykksaken/budskapet? Forslag til kursholder: Diskuter først plakaten utifra den enkle trepunktslisten hvor treffpunktet åpenbart er figuren som så ved hjelp av kontraster flytter blikket opp mot bandnavnet og hvis man da fremdeles er interessert så leser man hvor og når som er det siste elementet i komposisjonen. Diskuter også heltheten i stiluttrykk og fargevalg. Diskuter evnt hvor godt man mener plakaten kommuniserer.

23 Oppgave Hva er budskapet? Hvem er målgruppen?
Hva er treffpunkt her? Hva fanger deg? Hvordan fungerer bilde/illustrasjon? Hvordan fungerer teksten og språket? Fargevalget? Komposisjonen? Kontraster? Rytme? Hvordan fungerer dette som helhet? Nå skal deltagerne jobbe med en gruppeoppgave. Etter at de har satt seg sammen i grupper deler du ut en trykksak til hver av gruppene. Denne trykksaken bør være fra en studentforening og skal kunne fungere som et godt utgangspunkt for diskusjon rundt punktene over. Gruppeoppgave: Gå sammen to og to eller tre og tre. Jobb i minutter med en trykksaken dere har fått utlevert. Gå igjennom listen som står på lerretet med tanke på trykksaken dere har foran dere. Kom gjerne med innspill som ikke er nevnt i lista. Gå igjennom svarene i plenum. Skriv opp stikkord på tavla. Se etter likheter og forskjeller i svarene gruppene imellom. Kommentarer fra kursleder etter øvelsen: Dette er noe dere burde prøve å gjøre med deres egne trykksaker! Kanskje dere får dere en liten aha-opplevelse?

24 Sentrale spørsmål Hva Hvorfor Hvor Hvem
Her er noen sentrale spørsmål man bør stille seg før man begynner arbeidet: Hva? Hvilket budskap skal kommuniseres? Hvilket problem skal løses? Hvorfor? Hvorfor skal dette budskapet kommuniseres? Hvor? Hvor skal budskapet kommuniseres, og hva innbærer dette? Med dette menes format, om det er en annonse, plakat, flyer, banner osv. Hvem? Hvem er mottakeren/målgruppen for budskapet?

25 Kjøreplan Den analytiske fase: Research Den kreative fase: Ideer
Utformingsfasen: Tegne skisser i hel størrelse Presentasjonsfasen: Vis og argumenter Utformingsfasen: Bruk PC Det er viktig å jobbe i en gitt rekke følge. Her er et forslag til kjøreplan. Det viktigste er at du jobber i en bestemt rekkefølge, og ikke hopper fram og tilbake prosessen. Den analytiske fase: Hent inn informasjon om målgruppe, budskap, arrangemet. Forstå hva du skal og hvorfor. Den kreative fase: Ideer. Her skal det gjennomføres en idedugnad. Kom opp med så mange gærne ideer som mulig! Tegn små skisser etter hvert. Skissefasen: Tegne skisser i hel størrelse på papir. Lek med ideene. Presentasjonsfasen: Vis og argumenter for foreningen din hva du vil. Få tilbakemeldinger. Utformingsfasen: Utform trykksaken på pc.

26 Ikke vær ”rotekreativ”
Få et system Få en rutine Dokumenter Lær av feil og suksesser Har du et system på arbeidet ditt, vil det være enklere å vokse og bli flinkere. Hvordan dere gjør dette blir opp til dere, men skal man bli flinkere og vokse er man nødt til å lære av fortiden. Har dere et system? En katalog eller et arkiv? Hva lærte dere i fjor? De færreste lærte noe som helst, og hun eller han som lærte noe har sluttet! Dere må ta vare på kunnskapen bedre!

27 Noen tips... Vær gal, prøv, feil og for all del husk
Få tilbakemeldinger Kill you darlings! La deg inspirere Man kan ikke lese seg til god grafisk design. Man må jobbe seg fram til det! Vær gal , men for all del husk at arbeidet skal kommunisere noe, det er ikke utelukkende kunst. Få tilbakemeldinger fra andre, ofte blir man litt ”blind” etter å ha jobbet med noe lenge. Andre vil da kunne komme med nyttige tilbakemeldinger Kill you darlings – noen ganger låser man seg inn i et spor. Hent inspirasjon fra andre – blanke plagiat er kanskje ikke alltid tingen, men det kan ofte være fint å se på andres arbeid for å finne gode løsninger på egene arbeid.


Laste ned ppt "Grafisk Design Visuell kommunikasjon Intorduksjonsbilde."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google