Regional fagdag Ofoten, Lofoten & Vesterålen Line Melvold

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Barnehagen som lærings- og danningsarena
Kari Pape Den gode assistenten
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
VERDIGHETSPRINSIPPER
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
En måte å lese Bibelen på
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Danning – å skape seg selv
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Rolighetsmoen barnehage
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
12 Reflekterende lesing.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Lederstil og Motivasjon.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Barnehagekontoret Styrermøte 10.februar Barnehagekontoret ”Sats tidlig – land trygt”
Lek og Læring i barnehagen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Modellkommunene Hva er unikt?
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
BARNAS BARNEVERN 2020.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Deltakende læring.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Bjørnsgård barnehage.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
SAMSPILLMETODEN DIALOG
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Regional fagdag Ofoten, Lofoten & Vesterålen Line Melvold Er vi på rett spor hvis alt går på skinner? Om kvalitetsutvikling og motivasjon i et overordnet perspektiv Regional fagdag Ofoten, Lofoten & Vesterålen Line Melvold Si litt om BroA Litt om meg selv – utdanning og opplevelse av kvalitet i barnehagen ”Her er det godt å være” Her gjør vi hverandre gode – en demokratisk møteplass med alltid, alltid blikk for barnets beste – forsøke å forstå – STYD – stolt og ydmyk Tillit – åpenhet – nysgjerrighet – ansvarlighet – ekthet - varme

Tiden vi har i dag Hva er kvalitet i relasjoner? Nytt om dannelse i formålsparagrafen Voksenrollen – omsorgsrollen Indre motivasjon og tro på egen kompetanse Læringskultur

Stortingsmelding nr 41 (2008 – 2009) Det overordnede målet i stortingsmeldingen er å bidra til god kvalitetsutvikling i barnehagene. Barnehageloven og rammeplanen definerer hva et godt barnehagetilbud skal være.

Tre hovedmål for barnehagesektoren 1. Sikre likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager 2. Styrke barnehagen som læringsarena 3. Alle barn skal få delta aktivt i et inkluderende fellesskap

Kvalitet – substantiv som betyr spesifikk eller særegen egenskap ved et objekt, en prosess, et kunstverk, et litterært produkt osv. Kvalitet er ikke lett hverken å definere eller måle fordi det knyttes til individuelle og subjektive opplevelser. Vi har alle ulike krav, og opplever kvalitet forskjellig. Hva som er god livskvalitet varierer fra person til person, for vi har alle ulike erfaringer og ulik bakgrunn.

Kvalitet – og hva så? Samspillet mellom voksne og barn er kjennetegnet av at de voksne er lyttende, omsorgsfulle og tilgjengelige Godt utdannet personalet som er engasjert i sitt arbeid med barn Fasiliteter som er sikre, hygieniske og tilgjengelige for foreldre Gruppestørrelser som gjør det mulig for de voksne å samhandle med barna på en god måte Kontroll som sikrer konsistent behandling Personalutvikling som sikrer kontinuitet, stabilitet og forbedringer En utviklingsorientert læreplan

Lokal forankring Sett ned hva DU mener er kjennetegn på kvalitet og hvorfor. Finnes det for eksempel noen universelle føringer for hva som er kvalitet i relasjoner mellom mennesker? Hva har Mette og Line formidlet av kvalitet og motivasjon i dag?

Barnets beste Kunnskapsdepartementet understreker at barnets beste skal være grunnlaget for alle handlinger av myndigheter og organisasjoner. Rammeplanen er det sentrale styringsdokumentet for barnehagesektoren – med utgangspunkt i verdigrunnlaget i barnehageloven og internasjonale konvensjoner Norge har sluttet seg til.

Profesjonalitet og personlighet i relasjoner Varme – engasjement – ansvarsfølelse Personlighetsregulerende ferdigheter Krevende relasjoner Gode relasjoner Manglende relasjoner

Barnehagens utfordring Å finne en balanse mellom å la det enkelte barnet som unikt subjekt leve ut sin menneskelighet – uten dermed å overlate barnet til seg selv. Hvilke utfordringer gir det oss som ansatte og ansvarlige rollemodeller?

Merleau-Ponty subjektet er uatskillelig fra verden Verden er uatskillelig fra subjektet og subjektet er uatskillelig fra verden

Verdisyn Den største gaven jeg kan tenke meg å få Fra mennesker er At de ser meg Hører meg Forstår meg og tar på meg Den største gaven jeg kan gi er At jeg ser, hører, forstår og tar på Et annet menneske Når dette har skjedd Føler jeg Vi har skapt kontakt Virginia Satir 1991

Det rike barnet Barnet som medkonstruktør av kunnskap, identitet og kultur Barn som rikt på muligheter, sterkt, kompetent og sist men ikke minst, knyttet til voksne og andre barn (Malaguzzi -93) Barndommen som en bestanddel av samfunnsstrukturen – viktig i seg selv- verken mer eller mindre enn noen andre stadier Budbringere av ny kunnskap

Pedagogisk arbeid er produktet av hvem vi tenker oss barnet er og hvem vi er i samspill med barnet Hva mener dere Mette og Line har vist av pedagogisk arbeid i dag?

Alt er forandelig Noen vet kanskje hva et barn er, men ingen vet hva det kan bli Noen vet kanskje hva en barnehage er, men det er ingen som vet hva den kan bli Noen vet kanskje hva verden er, men det er ingen som vet hva den kan bli Ann Åberg

Hovedfokuset Hvordan forstå barns handlinger, reaksjoner og væremåte ut ifra en empatisk tilnærming, dvs å forstå barnets dypere og som regel ubevisste intensjoner med sine handlinger? Bak enhver handling ligger det en positiv intensjon

I møte med den andre – ”å lytte uten full munn” Vi skal ikke korrigere eller vurdere det den andre sier, bare lytte. Dersom vi gir den andre nok tid nok ti å være i sine egne tanker, vil han/hun begynne å lytte til seg selv. Den andre er hovedpersonen. Andres opplevelser skal tre frem

Å bli revet med I medfølelsen kan vi bli styrt av våre personlige minner, opplevelser, assosiasjoner og følelser og dermed miste den andres perspektiv. Vi kan lett bli revet med – eller overidentifisere oss – sammenlikne oss og vår identifikasjon kan lett føre til at vi legger våre egne følelser og reaksjoner inn i den andre Da kan vi lett miste perspektiv – utfordringen blir å holde oppmerksomheten på den andre.

Empati og argumentasjon Def: ”Et utsagn som blir satt fram for å styrke eller svekke en påstand” (Bokmålsordboka 1986). Vi prøver å få barna til å bli enige med vår oppfatning, våre synspunkter og våre meninger. Ellen Key (1900): 1900 tallet blir det århundre der vi lar barna utvikle seg til individer og ikke dårlige kopier av oss selv (!)

Å være lyttende Vi lytter ikke lenge nok til å få forståelsen av den andres behov. Vi rekker det ikke før våre EGNE følelser og sårbarhet tar over. Definisjonsmakten overtar. NB – uten anerkjennelse – ingen endring (Schibbye, 2003)

Hva anerkjennelse ikke er Anerkjennelse er ikke forenlig med prestasjoner eller ambisjoner i forhold til klienten, eller å ha som mål, om å bruke en teknikk eller om å være instrumentell (…) Anerkjennelse er ikke noe du har, men noe du er. Derav fra teknikk til tilstedeværelse

Yalom (1998) ” alt skal løses på hastetid, og det lages standardiserte korttidsprogrammer for å endre negativ atferd og tenkning. Psykiatriens ensidige opptatthet av å fjerne symptomer og vegrer seg dermed å utforske smerten for å forstå den. Psykiatrien frykter følelsen, og gir signaler om at det vonde er ikke til å blir tålt” Hva er tid?

Nærvær en slags intelligens? Man kan si at nærvær er en slags intelligens, noe som er vanskelig å beskrive med bare ord. Men det er en tilstand som er ganske lett å identifisere hvis man har følt og vært i den og møter den igjen. Derfor kan man si at det gjelder å øve seg masse. Å øve seg alene kan man kalle en meditativ tilstand eller en stille tid, der man sanser øyeblikket her og nå. Tidligere trodde jeg at det utelukkende handlet om tiden som klokketid, men det har etter hvert gått opp for meg at nærvær og tid henger sammen på en annen måte.

Nærvær i pedagogikken Når voksne blir smittet av stemningen og har sin egen tilnærmingsmåte. Det er viktig at det er vårt engasjement som tenner oss for oppgaven, nettopp fordi vi lytter med ekte nysgjerrighet og bidrar til det barna er opptatt av. Da blir vi alle en del av noe større, en del som bidrar til fellesskapet Ulla Steen Christiansen

Lyttende pedagogikk Du vet så mye! Hvor har du lært alt fra? Du må ha god hørestyrke skjønner du! Hørestyrke, hva er det? Jo, du må hele tiden høre på hva alle snakker om, du må høre nøye etter. Det er bare sånn du kan få god hørestyrke

Den nye formålsparagrafen Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.

Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.

Med fremtiden i våre hender Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering. Med fremtiden i våre hender

Ord i formålsparagrafen Danning Respekt Åndsfrihet Nestekjærlighet Tilgivelse Likeverd Solidaritet Skaperglede Undring Utforskertrang Medvirkning Tillit Anerkjennelse Demokrati

Nye briller? Hva forteller formålsparagrafen deg? Hvilket menneskesyn forfekter paragrafen? Hva vil det bety for oss som jobber i og med barnehager? Snakk med sidedame/mann og hvilke muligheter som ligger i disse valgene. Knytt det til kvalitet.

Motivasjon – generell definisjon Det som forårsaker aktivitet hos individet, det som holder aktiviteten ved like og det som gir den mål og mening Motiv for å handle Målsøkende atferd Forårsaker aktivitet Gir mål og mening

Motivasjon og medarbeiderskap To retninger innen medarbeiderskapstenkning (Veltén et al., 2008) Den ene retningen beskriver ansatte som er i stand til å ”lede seg selv” i større og større grad Den andre retningen legger vekt på god samhandling mellom ledere og medarbeidere Anders Dysvik – Handelshøgskolen BI

Ulike typer av motivasjon Ytre motivasjon atferd hvor kilden til motivasjonen ligger utenfor det å utføre jobbaktiviteten, men i stedet er knyttet til resultatet som følge av jobbaktiviteten Indre motivasjon atferd utført med bakgrunn i indre belønninger som tilfredshet, interesse, glede eller mening knyttet til de oppgavene vi utfører Kilde: Kuvaas 2008 33

Indre og ytre motivasjon Mine arbeidsoppgaver er i seg selv en viktig drivkraft i jobben min Det er gøy å jobbe med de arbeidsoppgavene jeg har Jeg føler at den jobben jeg gjør er meningsfull Jobben min er veldig spennende Jobben min er så interessant at den i seg selv er sterkt motiverende Av og til blir jeg så inspirert av jobben min at jeg nesten glemmer ting rundt meg Dersom jeg skal legge inn en ekstrainnsats skal jeg ha betalt for det For meg er det viktig å ha en ”gulrot” å strekke meg etter for å gjøre en god jobb Økonomiske ekstragoder som bonus og provisjon er viktig for hvordan jeg utfører jobben min Dersom jeg hadde blitt tilbudt bedre økonomiske betingelser hadde jeg gjort en mye bedre jobb Kilde: Kuvaas 2008 Anders Dysvik

Forskning viser Medarbeidere jobber hardere på grunn av høyere involvering, forpliktelse og engasjement som skyldes høy grad av medbestemmelse og egenkontroll Medarbeidere jobber smartere fordi de blir oppfordret til å utvikle sine ferdigheter og sin kompetanse Medarbeidere jobber mer ansvarlig fordi ansvaret er plassert i deres hender Kilde: Pfeffer og Veiga 1999

Læringskultur inspirert av Reggio Emilia Subjektivitet Ulikhet Delaktighet Demokratisk møteplass Pedagogisk prosess

Verdibasert holdningsarbeid I barnehagen: Visjon – hvor skal vi og hvorfor skal vi dit? Kjerneverdier – hva sier vi at vi gjør og gjør vi det vi sier? Kompetanseplan – ta opp i seg hvert enkelt individ, særpreg og se dette i en sammenheng Involvering og ståsted – hva tror vi på sammen?

line.melvold@aschehoug.no