Framtidens byer – nettverkssamling 09.03.2009 Om søknadene til belønningsordningen m.m.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Bergen en sykkelby med potensiale
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Hva er Fretex ?.
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Organisering i Trondheim: Sykkelsatsing
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Den store parkeringskonferansen Mai 2013
Universell utforming – kommunens behov for samarbeid og bistand fra fylkesnivået. v/ Hilde Nygaard, UU-prosjektleder i Kongsvinger kommune.
1 Sandefjord Kommune Sykkelbyen Sandefjord Presentasjon Sykkelbysamling Region Vest.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Utsikt mot havet fra Varberg Egersund.
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Kommunal plan for idrett og fysisk aktivitet Se veileder V-0798 under Publikasjoner på
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Christian Grorud
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Handlingsprogrammet. Intensjonsavtalen Bidra til å redusere energibruken i eksisterende og ny boligbebyggelse, næringsbygg og offentlige bygg gjennom.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Universell utforming i Mandal
Småsamfunns- satsing Hva har vi lært? Dag Arne Henriksen Oppland fylkeskommune Tromsø
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Regionale forskningsfond
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Den økonomiske situasjon Fylkesråd for plan og økonomi Beate Bø Nilsen Fylkestinget Foto: Geir Johnsen.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
Hedmark fylkes flerkulturelle råd HFFR
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kamp eller samarbeid?.
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Rullering av Regional transportplan
Utskrift av presentasjonen:

Framtidens byer – nettverkssamling Om søknadene til belønningsordningen m.m.

2 Tema •Om behandlingen av søknadene til belønningsordningen •Om Framtidens byer og sykkelstrategien

3 Søknadene til belønningsordningen - Prosessen •9 søknader totalt, hvorav 6 søknader om 4-årig avtale •Dialogmøter med alle 4 åringer •Administrasjonens forslag på veg til politisk behandling –Hvem bør gis 1-årig tildeling –Hvor mye bør hver 1 åring tildeles –Hvilke 4 åringer bør SD gå videre med •Søker som tildeles 1-årig bevilgning får tilbakemelding så snart saken er behandlet •Kandidater for 4-årig avtale blir kontaktet for forhandling av avtale

4 Søknadene til belønningsordningen – Generelle inntrykk •Alle søkerbyene har hatt positiv utvikling for kollektivtrafikken unntatt én •For biltrafikken variere utviklingen fra markert nedgang, uendret til sterk vekst. •Suksess: –Modernisering av kollektivtilbudet –Bedre framkommelighet for kollektivtrafikken –Økt kostnad for biltrafikken –Redusert framkommelighet –Økte bomtakster •Motgang: –Manglende (og nedadgående) framkommelighet for kollektivtrafikken –Fortsatt press fra sattelitene

5 En gladmelding Jeg tror ikke folk skjønner hvor stort dette er, sier Nilsen. Hele området er på 90 mål, det tilsvarer litt over 14 fotballbaner. Avenyen består av store parkeringsplasser og 17 gigabutikker Harald Andersen i Kvadraturforeningen gratulerer Avenyen med åpningen. - De som etablerer seg i retailparken, eller Avenyen, er store kolosser som vi ikke hadde hatt plass til i Kvadraturen. Vi ser ikke på Avenyen som en konkurrent til Kvadraturen i det hele tatt, sier Andersen. Han er likevel glad for at butikkene i Kvadraturen satser på detaljhandel i disse tider. - Det har vist seg tidligere at konjunkturnedgang ikke har sammenheng med nedgang i detaljhandelen. Men butikkene i Avenyen er store, og de krever mange kunder og stor omsetning, sier Andersen. Butikkene: Biltema, ICA Maxi, Leker, Right price tiles, Sparkjøp, Toys 'R'Us, Montér, Møbelmiljø, Strai Kjøkken, Modena, Magic Store, Burger King, Jula, Elkjøp Megastore, Jysk, XXL (sport) og Bohus. De fem siste åpner ikke før i april/mai.

6 Søknadene til belønningsordningen – om 4 åringene •Krevende oppgave •Ingen søkere passerer kravene uten videre –Kravene er ment å være krevende –Mer enn en ”avansert” 1-årig tildeling over flere år –Tildelingen skal forsvares i forhold til tildelingskriteriene og andre søkere •Alle unntatt én er godt kvalifiserte for 1-årig tildeling •Behov for gode analyser av restriktiviteten i tiltakspakken •Svært mange spennende prosesser på gang (også blant årets 1 åringer) –Vil vi klare å innfri?

7 Kriterier for avtale om 4-årig tildeling •Politiske vedtak om å iverksette, eller skjerpe, restriktive tiltak rettet mot bilbruk. •Vedtakene må være realistiske. •Forpliktende vedtak, eller initiativ, knyttet til framtidig arealbruk og konsekvenser for transportutviklingen og transportpolitikken. •Utvikling av samarbeid med fylkeskommunen og relevante omegnskommuner. •Samsvar med: –Målene for og handlingsprogrammet for byens deltakelse i Framtidens byer –Med eventuelle vedtatte bypakker •Helhetlig analyse av tiltakspakken, i samarbeid med eller forelagt SVV der det ikke er igangsatt eller gjennomført KS1 •Fleksibilitet i forhold til resultat av politiske vedtak i etterkant av eventuelle KS1 eller tilsvarende helhetlig analyse

8 SDs oppfølging av den nasjonale sykkelstrategien •Sykling og gange inngår i en helhetlig innsats for mer klima/miljøvennlig transport. •Statens vegvesen har en særskilt pådriver og opplæringsrolle mht universell utforming, kollektivtrafikk og sykkeltrafikk overfor Kommuner og Fylkeskommuner, også Framtidens byer. •Sykkelbynettverket: –Kurs og formidling – –Alle Framtidens byer er medlem unntatt Porsgrunn. •Studietur i april til Basel, Freiburg og Strasbourg for å se på gode kollektiv, gang - og sykkelsystemer [ledige plasser – turen er åpen også for byer som ikke er medlem ennå – se Anbefales]

9 Sykkelby (forts) •De fleste byene har planer for hovednett for sykkeltrafikken •Planer gir et godt grunnlag for samarbeid med SVV og FK om handlingsprogram for NTP2010 – 2013 og de fylkeskommunale handlingsprogram for alle de nye fylkesvegene. •Viktig å være oppmerksom på FKs nye rolle og nytt ansvar for sykkeltrafikken på det nye og mye større fylkesvegnettet. •SVV Region sør har i 4 år hatt en ekstra satsing på 5 sykkelbyer, Kongsberg, Notodden, Mandal, Grimstad og Sandefjord. –Avtaler med kommuner og fylkeskommuner om en felles innsats. –FK og K har satt av midler til tiltak som øker sykkelbruken, som investeringer i hovednett, kampanjer, parkering, ts- tiltak på eksisterende anlegg mv. –Målet er å få til synlige og merkbare resultater på forholdsvis kort tid. Sykkelbruken øker nå i disse byene og satsingen og samarbeidsmodellen vurderes som vellykket. •Ønskelig å få til tilsvarende felles løft i andre byer/fylker.

10 Sykkelby (forts) •Forvaltningsreformen –Øvrige riksveger overføres til fylkeskommunene –Felles satsinger må nå i enda større grad drøftes lokalt i kommuner og fylkeskommuner –SVV vil fortsatt være en viktig aktør med sitt ansvar for det som heter stamveger i dag og som pådriver og kursing. –Fylkeskommunene skal lage sine handlingsprogram for det nye fylkesvegnettet med basis i tildeling i kommuneproposisjonen for Mao., det er viktig for byene å være på banen. •Bli medlem eller meld dere på nyhetsbrev