Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Rullering av Regional transportplan

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Rullering av Regional transportplan"— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Rullering av Regional transportplan
Regional planmøte

3 Regional Transportplan (RTP)
RTP er en helhetlig plan som dekker alle samferdselsområder og regioner i Østfold. Den tar utgangspunkt i mål og strategier i fylkesplanen og skal bygge på arbeid med pågående planlegging av samferdselsprosjekter i Østfold En regional plan skal legges til grunn for regionale organers virksomhet og for kommunal og statlig planlegging og virksomhet i fylket. Strategiske overbygning for årlig rul­lerende handlingsprogram. 4-årig handlingsprogram RTP er en helhetlig plan som dekker alle samferdselsområder og regioner i Østfold. Den tar utgangspunkt i mål og strategier i fylkesplanen «Østfold mot 2050» og skal bygge på arbeid med pågående planlegging av samferdselsprosjekter i Østfold som Øst­landssamarbeidet, Samarbeidsalliansen Osloregionen og Gøteborg - Oslo-samarbeidet (GO). RTP skal være et godt styringsverktøy som gir strategiske retningsvalg for at transportsystemet skal bidra til å nå samfunnsmålene i fylkesplanen, og synliggjøre konsekvenser av dette på ulike områder. RTP skal gi konkrete føringer og retningsvalg som skal ligge til grunn for de 4-årige handlingsprogrammene. I dette ligger det at et gyldig planvedtak skaper forpliktelser for offentlige myndigheter og organer til å søke å følge opp og gjennomføre planen. Dette kan skje som avtalt i forbindelse med handlingsprogrammet for planene, enten gjennom videre planlegging eller gjennom særlige tiltak, budsjetter og vedtak av enkeltsaker. Forpliktelsen om å følge opp og gjennomføre planen gjelder både for kommuner, statlige organer og fylkeskommunen selv. Hovedgrepet med en regional transportplan er den strategiske overbygning for årlig rul­lerende handlingsprogram.

4 Gjeldende RTP Vedtatt i 2012
RTP er en helhetlig plan som dekker alle samferdselsområder og regioner i Østfold. Gjeldende RTP var den første regionale transportplan som dekket alle samferdselsområ­der og regioner i Østfold. Et viktig formål med planen var å synliggjøre utfordring­er i Østfold og være grunnlag for fylkeskommunens uttalelse til Nasjonal Transportplan Forvaltningsreformen i 2010 gav fylkeskommunen økt ansvar i den regionale utvikling og samferdselsplanlegging er et av de viktigste planverktøyene Østfold fylkeskommune (ØFK) har for å følge opp de langsiktige strategiene i fylkesplanen «Østfold mot 2050». Østfold fylkeskommunes første regionale transportplan ble vedtatt i 2012. Den avløste en rekke enkeltplaner, blant annet for kollektiv, trafikksikkerhet og fylkesveier. RTP omhandler fylkets trans­portsystem i en regional sammenheng. Gjeldende RTP var den første regionale transportplan som dekket alle samferdselsområ­der og regioner i Østfold og som la til rette for en utvelgelse av ulike tema og virkemidler der disse ble satt i sammenheng. Et viktig formål med planen var å synliggjøre utfordring­er i Østfold og være grunnlag for fylkeskommunens uttalelse til Nasjonal Transportplan Gjeldende plan inneholder derfor noen priorite­ringer og tiltak som i dag ikke lenger gjelder eller allerede er gjennomførte.

5 Behov for endringer Utdaterte eller gjennomførte tiltak Mer strategisk
Endringer i politiske prioriteringer og føringer Vegnettsplan og Enklere løsninger for sykkelveier, Samarbeidsordninger, Klimamål, byvekstavtaler, Teknologiutvikling Lettere rullering/revidering Gjeldende plan inneholder derfor noen priorite­ringer og tiltak som i dag ikke lenger gjelder eller allerede er gjennomførte. For eksempel: Opprette samarbeidsordninger Moss og NG og ferdigstille E18. Mer strategisk: sammenheng med innspill til NTP i gjeldende. Detaljert og kortsiktig i visste tilfeller. Dette innebærer en gjennomgang av nivået og sammenhengen mellom RTP og Handlingsprogrammet. Regional transportplan skal være en strategisk plan og skiller derfor klart mellom strate­gier og tiltak. Skal fungere som oppslagsverk på hva som prioriteres på de enkelte temaområdene, men også som styringsverktøy og god bakgrunn for behandling og prioritering av saker Endringer i politiske føringer og vedtak. Lokale For eksempel: Enklere sykkelveier, vegnettsplan for Østfold. Fylkesutvalget hadde saken «Regional planstrategi Sluttbehandling» oppe til behand­ling I fylkesordførerens forslag til innstilling anmodes fylkesrådmannen om å legge fram oppstartsaker for rullering av henholdsvis Regional transportplan (RTP), Re­gional plan for fysisk aktivitet og fylkesplanen høsten Rulleringen av samtlige planer gjennomføres som revidering av eksisterende planer. Dette begrunnes med at fylkesord­føreren har merket seg de betydelig ressurser som vil gå med til rulleringene og at han derfor vil anbefale en lettere rullering. Det vil si at vi foretar en revidering av de områdene som krever endringer.

6 https://transportplanostfold.wordpress.com/
Rulleringsprosessen Østfoldrådets medlemmer Fylkesordfører  Fylkesvaraordfører  3 representanter fra fylkesutvalget Fylkesmann  Ass. fylkesmann  Ordførere fra samtlige kommuner Stortingsrepresentantene fra Østfold Høgskolen i Østfold LO Østfold NHO Østfold

7 Planprogrammet: RTP skal være et godt styringsverktøy som gir strategiske retningsvalg for at transportsystemet skal bidra til å nå samfunnsmålene i fylkesplanen, og synliggjøre konsekvenser av dette på ulike områder. RTP skal gi konkrete føringer og retningsvalg som skal ligge til grunn for de 4-årige handlingsprogrammene.

8 RTPs samfunnsmål: Østfold skal ha et transportsystem som fremmer helse, miljø, kultur og verdiskaping. Transportsystemet skal bidra til positiv regional utvikling med attraktive byer og bygder i Østfold.

9 Kobling til fylkesplan
Transportenes samfunnsfunksjon Transport for bedre klima og lokalmiljø Transport for bedret folkehelse, utjevning av levekår og økt kompetanse Transport som fremmer verdiskaping og skaper flere arbeidsplasser Avklaring av målkonflikter

10 Transport for bedre klima og lokalmiljø
Reisevaner – få folk til å bruke kollektiv, sykkel eller gange Samordnet areal- og samferdselsplanlegging Ny (kjøretøy)teknologi Jordvern All transport fossilfri i 2030

11 Transport for bedret folkehelse, utjevning av levekår og økt kompetanse
Utforming av areal som legger opp til fysisk aktivitet Enklere å ta helsemessige valg (sykle, gå/kollektiv) Legge vekt på helse for de som har utfordringer Støy og luftforurensing Områder med større utfordringer God mobilitet. Fysisk og sosialt

12 Transport som fremmer verdiskaping og skaper flere arbeidsplasser
Effektive transportsystemer for næringstransport god fremkommelighet for næringstransport Bedre standard på fylkesvei og riksvei innad i fylket og mot Oslo. Opprettholdelse av regional næring Effektive kollektivløsninger i byområdene og knytte de ulike delen av fylket sammen (knutepunkt)

13 Målkonflikter Nullutslippsbiler og selvkjørende -- areal i byområder
Flere syklende, gående og kollektiv -- nullvisjonen høyere ulykkesrisiko Fremkommelighet for næringstransport, syklende, gående, kollektivtransport og de som har behov for bil -- Jordvern

14 Struktur Tidligere inndelt på tema (kollektiv, sykkel og gange, gods osv) Hvor har fylkeskommunen virkemidler Fylkesvei og kollektivtrafikk Inndeling av strategier og mål i byområder og distrikter

15 Andre koblinger Nasjonal transportplan
Østlandspakka (Østlandssamarbeidet) Osloregionens areal- og transportstrategi

16 Andre koblinger Regional plan for fysisk aktivitet Byvekstavtale
Byvekstavtaler = bymiljøavtaler + byutviklingsavtaler Regionale areal- og transportplaner må sikre sammenhengen mellom arealbruk og transport i byområdene. Forsterkede forpliktelser på arealbruk

17 Fremdrift og koordinering
Fylkesplanen Regional transportplan Juni 2017 Samfunnsdelen vedtas sendt på høring Oppstartsmøte for arbeidsgruppen for fylkesplanens arealstrategi Oktober 2017 Fylkestinget vedtar samfunnsdelen av fylkesplanen Juni 2017-jan. 2018 Arbeid med arealstrategien. Februar 2018 Forslag til fylkesplan med arealstrategi ut til offentlig ettersyn Desember 2016 –> august 2017 Planforslaget September 2017 Planforslaget vedtas sendt på høring Oktober – november 2017 Høringsperiode Desember – Januar 2018 Bearbeiding av planforslag Februar 2018 Vedtak av Regional transportplan

18 https://transportplanostfold.wordpress.com/


Laste ned ppt "Rullering av Regional transportplan"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google