Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertUnni Evensen Endret for 9 år siden
1
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013
2
Ny FoU-policy for høgskolene – hvor er hovedutfordringene nå? Noen spørsmål Høgskolenes plass i FoU-landskapet? Profil utdanninger? Konsekvens for forskningen? Utdanningsoppgaven – den regionale oppgaven: konsekvenser for forskningen? Situasjonen for SAK? En tydeligere ‘arbeidsdeling’ under utvikling? Ønskelig? Kompetansesituasjonen? Hvem skal drive forskningen? Personalpolitikk – forskningspolitikk? Rekruttering og forskerutdanning Situasjonen nå? Virkemidler for styrket rekruttering og gjennomføring?
3
Noen flere spørsmål Særskilte utfordringer: Helse- og sosialfagene Ingeniørfagene Hva med de økonomisk-administrative fagene? De nasjonale finansieringsordningene til UH Konsekvenser for FoU? Institusjonelle utfordringer Forutsetninger for utvikling av gode FoU-prosjekter Strategisk ledelse Kultur for forskning? Prosjektutvikling – konkrete tiltak Internasjonalisering Hva ligger i dette – og hva er viktige innfallsvinkler for høgskolene
4
Høgskolenes behov – Forskningsrådets virkemidler Utnyttes nåværende virkemidler tilstrekkelig? Er virkemidlene – programmer og andre finansieringsordninger – tilstrekkelig relevante? Behov for nye stimuleringstiltak – hva slags? Tiltak fra Forskningsrådets side for mer og bedre FoU ved høgskolene? Innsats fra flere hold
5
Framdriftsplan - 2013 Januar: Forberedende styrebehandling i Forskningsrådet Januar – mars: Dialoger med høgskolene Dialog med UHR, med departementet Januar – mai: Tverrgående arbeid internt i Forskningsrådet Juni: Forslag til ny policy styrebehandles i Forskningsrådet Policyen sendes på høring til UHR – frist 15. september November - desember: Ny policy vedtas i Forskningsrådet
6
Nåværende Policy - struktur Innledning FoU-virksomheten i høgskolesektoren Mål Resultater FoU-midler fra Forskningsrådet Tiltak og virkemidler Profesjonsforskning Høgskolen som regional aktør Kompetanseheving
7
Mål Samarbeid, arbeidsdeling (spesialisering), konsentrasjon Kvalitet i forskerutdanning Internasjonalisering Forskjellige forutsetninger pga. ulik faglig innretning og forskningskompetanse Profesjonsforskning – et særmerke Regional rolle
8
Resultater - status for høgskolene ca. 2006 Nåværende policy fastslår: Stipendiatstillinger - økt Ansatte med doktorgrad – økt NIFU 2006: 20% av FoU-aktivitetene i H er grunnforskning – 60% i U FoU-ressursene er ulikt fordelt Publisering – stor ulikhet U og H, unntatt forskere i toppstilling Stor formidlingsaktivitet ved H Regional FoU-aktivitet
9
FoU-midler fra Forskningsrådet 2005: Statlige høgskoler 10% av de totale FoU- utgiftene til UH-sektor Vekst i utgifter til H raskere enn til U og VitH Vekst i bevilgninger fra Forskningsrådet til H i perioden 2003-2007 var 75% 2006 – H mottok under 4% av midlene «som det var mulig å søke på i Forskningsrådet» Samfunnsvitenskap – 15% av midlene – av de som totalt sett går til samfunnsvitenskap fra Forskningsrådet
10
Policyen prioriterer følgende satsingsområder og tiltak for perioden 2008-2012 SHP – fortsette eller avvikles? Evaluering skal gjennomføres Alternativt: Styrke kompetanseutvikling og FoU-innsats på «kunnskapsområder høgskolene har særskilt ansvar for» Internasjonalisering Samarbeid – nasjonalt og internasjonalt Likestilling og kjønnsperspektiver
11
Policyen 2008- 2012 prioriterer (forts) Profesjonsforskning Utnytte eksisterende programmer Utvikle en ny satsing Høgskolen som regional aktør VRI - Virkemidler for regional FoU og innovasjon – fra 2007 NHS - Næringsrettet høgskolesatsing – positivt tiltak NæringsPhD - etablert 2008 Fond for regional forskning – RFF – fra 2010. Målsetting: styrke kvaliteten på regional forskning og samspillet mellom næringsliv, høgskoler og regionen Kompetanseheving Rekrutteringsbehov Nasjonale forskerskoler Kompetansløft innenfor ingeniørfagene – behov for nasjonalt samarbeid
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.