Laste ned presentasjonen
PublisertKristin Ludvigsen Endret for 9 år siden
1
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Tilstand og status på vegnettet m.a. asfaltdekke fylkesveg Møre og Romsdal Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
2
tilstand fylkesveg
3
Møre og Romsdal - tilstand fylkesveg
4
Møre og Romsdal - tilstand fylkesveg
5
tilstand fylkesveg
6
Møre og Romsdal - tilstand fylkesveg
7
Møre og Romsdal - tilstand fylkesveg
8
Møre og Romsdal - dekketilstand fylkesveg
Møre og Romsdal - dekketilstand fylkesveg
9
Møre og Romsdal - dekketilstand fylkesveg
10
Møre og Romsdal - tilstand fylkesveg
11
Hvordan holder vi kontroll på tilstand? Tilstand Etterslep Årsak
Dagens tema: Hvordan holder vi kontroll på tilstand? Tilstand Etterslep Årsak Hva vi gjør Møre og Romsdal - tilstand fylkesveg
12
Registrering Møre og Romsdal - tilstand fylkesveg
13
Spor Møre og Romsdal - tilstand fylkesveg
14
Jevnhet Møre og Romsdal - tilstand fylkesveg
15
Registrering av vegdata
16
Egne observasjoner Krakkelering Sprekker Setninger Kantheng Steinslipp
Slaghull Aldring
17
Krav i driftskontraktene
Dersom annet ikke framkommer av kap. D1, skal generell inspeksjon gjennomføres ukentlig på riksveger og riks-g/s-veger, og annenhver uke på øvrige veger. Spesielt for xxxveg yyy gjelder at generell inspeksjon skal gjennomføres zzzzzzzzzzzzzz, der annet ikke framkommer av kap. D1. Inspeksjon skal utføres i tilknytning til/etter gjennomføring av renhold for de objekter hvor det foreligger systematiske renholdsrutiner. Metoder: Visuell kontroll som utføres fra bil som kjøres i sakte fart på vegen, med stopp for inspeksjon til fots eller på annen måte av utvalgte objekter/strekninger eller objekter/strekninger som ikke kan besiktiges fra bilen Kontrollmetoder med automatisk samt kontinuerlig eller nestenkontinuerlig registrering av tilstand Funksjonskontroll for utvalgte objekter
18
Kontrollingeniører SVV
Utfører kontroller iht til driftskontraktenes kontrollplaner pr mnd Tilstandsregistreringer driftskontraktenes konkurransegrunnlag
19
Tilbakemelding fra publikum og kommuner
Mange henvendelser til oss om vegtilstand pr epost, telefon, brev og tjenester som FiksGatami. Stor verdi og begrenset verdi for oss. Men grei utsjekk om vi har kontroll fra den som tar kontakt. Vi ønsker kontakt med publikum.
20
Dekketilstand
21
Har ikke noen tabell på tilstandsutviklingen der 2014 er med, men den negative utviklingen fortsetter. Andel av fylkesvegnettet med dårlig/svært dårlig standard, øker fra 46,3 % til 46,8 %. Hvis det er av interesse så bedrer tilstanden seg noe i Nord-Trøndelag, fra 50,0 % til 49,5 %. Det er små endringer, men gir likevel et godt signal på hvilken retning vi går. Tor Asbjørn Lunaas, SVV
23
Møre og Romsdal - fylkesveg
3000 km asfaltert fylkesveg 47 % dårlig/svært dårlig standard Levetid 15år Kostnad kroner/km Årlig behov 130 mill
24
Utført fylkesveg mkr mkr
25
Etterslep – dekke og vegfundament
26
Etterslep
27
Vegoppbygging
28
Møre og Romsdal - dekketilstand fylkesveg
Møre og Romsdal - dekketilstand fylkesveg
29
Møre og Romsdal - dekketilstand fylkesveg
Møre og Romsdal - dekketilstand fylkesveg
30
Møre og Romsdal - dekketilstand fylkesveg
Møre og Romsdal - dekketilstand fylkesveg
31
Trafikkbelastning
32
Normert levetid
33
Normal levetid
34
Kort levetid
35
Forfall
36
Etterslep – teoretisk beregning
Vegdekke 250 mill Vegfundament 200 mill
37
Behov Årlig behov 130 mill Etterslep dekke 250 mill
Etterslep fundament 200 mill
38
Hva betyr dette for oss. Målt tilstand Observasjoner og innspill
Vi har rimelig god kontroll på vegens tilstand (RV/FV) i hele fylket. Vi bruker de midlene vi får ut fra en helhetlig vurdering, av hvor behovet er størst. Målt tilstand Observasjoner og innspill ÅDT og tungtransport Prioriterte fylkesveger Sikkerhet og framkommelighet Kontraktssammensetning
39
Forts. Vi vil fortsette å holde kontroll på vegens tilstand.
I hovedsak gjøres dekkelegging og litt forsterking gjennom det årlige dekkeleggingsprogrammet (årlige bevilgninger). Vegtilstand handler om mye mer enn dekketilstand, og vi har behov for et forfallsprogram. Umiddelbare mindre skader på vegen utbedres fortløpende av driftsentreprenør/driftskontraktene, innenfor rammene til den enkelte kontrakt. Vi har ennå en del gode fylkesveger i Møre og Romsdal, men er bekymret over at 47% har såpass dårlig standard, og at tendensen går i feil retning.
40
Takk
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.