Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kamp eller samarbeid?.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kamp eller samarbeid?."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kamp eller samarbeid?

2 Skien er… Skien er… Ibsens fødeby
Matbyen i regionen, med landets største matfestival Mersmak og fylkets største på landbruk Kanalby - Norges eneste faktisk Vi er en vakker by med egenart og som har vært et regionsenter i 1000 år

3 Skien er… Største byen mellom Osloregionen og Kristiansand - og vokser Knutepunkt indre sør-østlandet Samlingssted offentlige virksomheter Vi er også - og spesielt relevant når vi snakker Intercity tog: Den STØRSTE byen mellom Osloregionen og Kristiansand En regionhovedstad hvor mye skjer Vi binder sammen kyst og innland i den mest folkerike delen av Norge – og er et knutepunkt for indre sør-østlandet - Bø, Notodden, Kongsbergregionen… - og vestfoldbyene Det er mange sentrale funksjoner som ligger i vår kommune – statlige virksomheter som Skatt sør, Lagmannsretten, Forbrukerrådet, Pasientreiser, Sykehuset Telemark, regionsteateret teater Ibsen, statens vegvesen m.fl.

4 Her er det plass til flere…
Vi er en stor by, med et stort tilbud til den moderne familien – og kan være et ypperlig sted som avlastningsby for osloregionen – på lik linje med våre gode naboer Porsgrunn, Larvik og Sandefjord i sør, Lillehammer i nord og Halden i øst. Tog for oss betyr FOLK som på en bærekraftig måte kan reise til og fra bostedet sitt jobben eller forretningskontaktene sine og alle opplevelsene vi har å tilby Men hva vil Norge egentlig? Er det perspektivet jeg har snakket om nå synlig i korridorene i Oslo? Blir det totale samfunnsregnskapet med økt vekst i næring, innbyggere og generell aktivitet tatt med satt opp mot kostnadene for Intercitybanen? …men hva vil Norge egentlig?

5 Kamp eller samarbeid? Tilbake til tittelen min på innlegget - Kamp eller samarbeid? Bildet er fra en demonstrasjon under Samferdselskomiteens besøk til Grenland – vi opplever at vi har ropt både høyt og lenge for Eidangerparsellen. Vi er kjempefornøyd med at vi er kommet i gang med Eidangerparsellen! Men… Skal hver jernbanesnutt måtte kjempes frem? Skal planprosessen være en kamp eller et samarbeid? Kommunen må TRO på at Intercity triangelet med Halden, Lillehammer og Skien kommer! Slik at de regionale og lokale tilretteleggingen av transportårer og arealutnyttelse blir en god forberedelse til toget kommer. Hos oss setter vi i gang i disse dager både regional og lokal/kommunal arealplan! Vi må vite – slik at vi lager gode planer slik at samarbeidet blir best. Vi synes det er svært positivt med de grundige konseptvalgutredningene (KVUer) for Intercity og Høyhastighetsbanen som er laget. MEN vi må vite at dette er noe vi kan ha tro på og kan bygge planleggingen vår på. Vi ønsker et samarbeid hvor Usikkerheten legges død! Diskusjonen om endestasjonene MÅ bli ryddet unna nå! Det skal ikke være rom for omkamp på denne beslutningen Vi er villig til å satse ressurser, prioritere arbeidet og tilrettelegge best mulig – toget er prioritet nr. 1 for oss! Planprosessen må bygge rom for framtiden – slik at vi bygger et transportsystem for de neste 100 årene. Vi ruster oss til framtiden – vi investerer tungt lokalt i byfornyelse og lokal infrastruktur. For vi ønsker å være en by for framtiden – da er vi helt avhengige av at transportårene sees i sammenheng. For Skiens del betyr det at vi blir et naturlig knutepunkt hvor Bratsbergbanen – og byene Bø, Notodden og Kongsberg med flere – blir knyttet sammen med den nye Sørvestbanen.

6 Vi samarbeider godt lokalt i dag
Porsgrunn, Telemark fylkeskommune og Skien planlegger etter KVUen i dag Felles oppfordring til Jernbaneverket om - Utredning stasjonsplassering i Skien Utredning antall spor fra Porsgrunn-Skien Rask planlegging av Porsgrunn stasjonsområde Avgreining Vestfoldbanen mot Sørvestbanen avklares

7 La oss komme på sporet av fremtiden sammen!

8 Takk for i dag


Laste ned ppt "Kamp eller samarbeid?."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google