Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertKai Tollefsen Endret for 8 år siden
1
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne
2
NTP – en helhetlig plan En helhetlig plan hvor samferdsel og transport er viktige virkemidler for den regionale og lokale velferd og utvikling. I tråd med forventninger og krav prioriteres bevaring, vedlikehold og modernisering av eksisterende infrastruktur
3
NTP – en helhetlig plan forts… Nødvendig - og en gjensidig fordel - med forpliktende samarbeid mellom forvaltningsnivåene. Behovet for mer penger – mange penger - er overtydelig !!! Det ”stjeles” penger fra investeringer til vedlikehold og drift)
4
NTP – en helhetlig plan forts… Tydeliggjør også behovet for økte ressurser til kollektiv og fylkesveger Økonomisk interessekonflikt kollektiv – veg, men prioritet til kollektiv ved + 45% Bruk av bypakker /utvidet belønningsordning
5
Føringer fra Regjeringen Føringer fra Regjeringen Retningslinje 2 De ulike delene av transportsektoren skal sees i sammenheng. Sterkere diffrensiering mellom by og land Kollektiv i by og veger i distrikt Invitasjon til samarbeid
6
Politiske utfordringer Økonomiske rammer må økes!! Veg vs kollektivtransport. Miljø vs vekst Økonomi-, miljø- og klimagevinster kan hentes ved kollektivtransport De største gevinstene hentes i de største byområdene
7
Hva nå ?? Vi mangler ikke dokumentasjon på behovene. Vi mangler penger Vi mangler vilje ? Vi mangler handling Vi mangler gjensidig tillit ???
8
Forpliktende avtaler blir viktig Fylkeskommunene /Storbyregionenen blir invitert og utfordret til forpliktende avtaler på tvers av forvaltningsnivåene (Utvidet belønningsordning) Hva blir vårt bidrag ??
9
Lokal evne til finansiering? Fylkeskommunens rammefinansiering gir ikke prioritet til samferdsel i byområder. –Samferdselskriteriene er «distriktrelaterte» (areal, rutenett til sjøs, befolkning på øyer, befolkning bosatt spredt), Bompenger, grunneierbidrag, parkeringsavgift, lokale skatter, økte billettpriser etc må til.
10
Arealpolitikk og effektiv planprosess Areal- og boligpolitikken må understøtte et effektivt transportsystem (og vice versa) Planleggingsystemet må forenkles. Lange planer og korte penger Innsigelsesinstituttet må forenkles Bruk av forsøksloven
11
Noen viktige arbeidsfaser for samordning: Høringsfasen Samf dep forberedelse Stortingets behandling De årlige budsjetter
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.