Arbeidsmåter Undervisningens HVORDAN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Fra prøving og feiling til
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
DIDAKTIKK Pedagogikk handler om opplæring, oppdragelse og sosialisering i vid forstand, i hjemmet, blant venner og gjennom massemedia”. ”Didaktikk handler.
Vurdering for læring.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Fra prøving og feiling til
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kroppsøvingsdidaktikk
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tidligere læreplaner.
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Tilpasset opplæring AU 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Differensiering fordi…
ELEVMEDVIRKNING.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Didaktiske analysekategorier
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
KIP – Aksjonsforsknings -konferanse 21. mai 2008
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Ulikheter og variasjoner
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Slåtthaug ungdomsskole
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Vurdering og undervisning
IKT for læring Mattias Øhra.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidsmåter Undervisningens HVORDAN Arbeidsmåter er det elevene gjør for å fremme læring Undervisningsmetoder er lærerens ”grep” for å fremme læring

ARBEIDSMÅTER   For å oppnå målene i læreplanen er det nødvendig å bruke mange og varierte arbeidsformer. Det finnes ikke en god arbeidsmåte – men valg av arbeidsmetode må skje i sammenheng med refleksjoner over mål, elevforutsetninger, rammebetingelser, faginnhold og vurderingsopplegg.

Undervisning For at elevene skal lære Har en hensikt og et mål Har et ønske om å formidle noe Er planmessig og systematisk Skal organisere elevenes læring Valg av metoder/arbeidsmåter Tilpasset opplæring/ Tilrettelegging / veiledning Et normativt begrep Organisering

Organisering av læring Organisere: Å lede, fordele og systematisere Å skape orden for virksomheten Unngå kaos Klasseromsledelse : Organisering av undervisningen Organisering av: Lærestoff (fag – nat. progresjon) Læring (tilpasset opplæring – forutsigbarhet) Elevsammensetningen (grupper)

TING TAR TID Den gamle klasseundervisningen – leksehøring, spørsmål og svar i samlet klasse – er ikke godt egnet til å interessere elevene og tar for mye kostbar tid av skolehverdagen” (Normalplanen av 1939)

ARBEIDSMÅTER (METODER) De grepene eller tiltakene vi bruker for å gjennomføre undervisningen Omfatter: - Spesifikk metode (prosjektarbeid eller språklab) - Framgangsmåter (John Dewey: Læring gjennom aktivitet og erfaring). - Aktivitetsformer (forelesning) - Organisering (klasseundervisning/gruppearbeid) - Vurdering (lærenes atferd overfor elevene)

METODEFRIHET Læreren har stor metodefrihet – men læreplanen legger visse føringer på bestemte arbeidsmåter Det krever blant annet en allsidig undervisning der både de praktiske og teoretiske evnene hos elevene blir stimulert. Prosjektarbeid er blitt obligatorisk på ungdomstrinnet og på alle klassetrinn er det satt av tid til tema – og eller prosjektarbeid.  

Arbeidsmåter 1960-tallet: Metodebeskrivelser / konkrete anvisninger Oppskrifter på praksis 1970-tallet: Prinsipper for god undervisning MAKVIS & MURSELL

ARBEIDSMÅTER (METODER) MAKVIS Motivering- læreren må motivere Aktivitet- elevene må være aktive Konkretisering- lærestoffet konkretiseres Variasjon - elevene arbeider på forskjellige måter Individualisering- undervisningen tilpasses den enkelte Samarbeid- elevene bør lære å samarbeide Basert på Herbart&Dewey - en praktisk tilnærming Herbart and Dewey basert på dem Vanskelig, de gir lite hjelp i planleggingen

James Murrsell`s undervisningsprinsipper Faglig styrking Aktivitetspedagogikk Ønske om å forene akademisk og aktivitetsorientert tradisjon 6 prinsipper – med 5 nivåer for hvert prinsipp (fra dårlig til god undervisning)

Mursells undervisningsprinsipper (1954) Prinsippet om kontekst (lærebok, museum, prosjektoppgave) Prinsippet om fokus (fra lærerstyrt til elevstyrt) Prinsippet om sosialt klima (fra brikke til aktør) Prinsippet om individualisering (ulike former) Prinsippet om sekvens (rekkefølge av stoff) Prinsippet om evaluering (formativ, summativ)

DIFFERENSIERING = INDIVIDUALISERING+ SOSIALISERING Tilpasse opplæringen til elevene Lære elevene å samhandle Respektere hverandres ulikheter Opplæringen skal tilpasses den enkelte. Større likhet i resultat skapes gjennom ulikhet i den innsats som rettes mot den enkelte elev.

Prioritering av ulike typer undervisningsstoff Når evner og forutsetninger er ulike, må lærestoffet, stoffmengden, arbeidsmåtene, hjelpemidlene og organiseringen av opplæringen differensieres. Prioritering av ulike typer undervisningsstoff Tilvalg og bortvalg av fagstoff Bruk av ulike arbeidsmåter Bruk av ulike organiseringsformer

Differensiering 1960 tallet: Kursplaner M-74: Samlet klasse Pedagogisk og Organisatorisk differensiering (elevgruppering) Kvalitativ differensiering (faglig innhold)

Pedagogisk differensiering ELEVGRUPPERING : Tiltak for å tilpasse undervisningen til elevens evner innenfor klassens ramme (uten gruppe /linjedeling) Stiller store krav til lærerens planlegging og organisering Eks: Ulike oppgaver til ulike elevgrupper Tempodifferensiering: ”Undervisningspakker” (1970-tallet)

Organisatorisk differensiering ELEVGRUPPERING Elevene deles i atskilte klasser / grupper etter nivå / interesser (se fig. 10.1. Imsen: Lærernes verden) ”Skjult nivådeling”: ”Flinke” og ”svake klasser”

Kvalitativ differensiering (faglig innhold) Ulike fag (Fremmedspråk 2 er valgfritt) Ulikt lærestoff og ulike aktiviteter Portefølje som en kartotekføring over elevens arbeid Samme emne men ulik vanskegrad Utfordringer til aøøe Individuelle opplæringsplaner

MEN IKKE GLEM Elever er ikke en som bare utvikler seg av seg selv Eleven er hele tiden i et kontinuerlig samspill med omverdenen

Tilpasset opplæring ”Tilpasset opplæring handler om å utvikle en skole hvor alle legger til rette for, og bidrar til, at alle lærer og utvikler sitt potensial gjennom deltakelse i et læringsfellesskap”. Sitat: Roald Jensen

Prosjektarbeid   En arbeidsform som egner seg særlig godt til å integrere stoff og til trening i ulike arbeidsmåter. Gir elevene mulighet for å skape noe i fellesskap Har en mer åpen og deltakerorientert profil, og er mindre lærerstyrt Prosjektarbeid må læres (elevene må kunne ”verktøyet”) En del forutsetninger må ligge i bunnen (skolefaglig kompetanse, evne til organisering og planlegging, evne til arbeidsfordeling, samarbeid, informasjonsbearbeiding og kommunikasjon

Prosjektarbeid (Grunnprinsipper) 1.Utgangspunkt: Noe man ønsker å få mer kunnskaper om. Tverrfaglighet 2.Emnet må være livnært og relevant for elevene (problemformulering med løsningsmulighet innenfor en avgrenset periode 3.Deltakerstyring (elevmedvirkning). Relevans og ansvar for egen læring, samt planlegging av egen arbeidsprosess

Prosjektarbeid (Grunnprinsipper) Høy grad av elevaktivitet (Dewey`s ideologi) 5. Målet med prosjektarbeid er det som elevene lærer underveis (gjennomføring, ansvar, samarbeid). Sluttproduktet er beviset på at prosjektarbeidet er avsluttet

Prosjektarbeidets faser Forberedelsesfasen - Elevene med i planleggingen - Kartlegging av rammene - Gruppesammensetning / antall grupper - Fordeling av delemner / delproblemer - Plan for sluttresultater og presentasjonsform

Prosjektarbeidets faser Prosjektstart - Arbeidsplan for hver gruppe (hvem gjør hva, hvor og når, valg av arbeidsmåter, samarbeidsformer, ledelse og koordineringsansvar - Avgrensning av problemområdet

Prosjektarbeidets faser Gjennomføringen - Informasjonsinnhenting (trykte kilder, intervju, spørreskjema, observasjon, måling, registrering. - Bearbeiding av informasjonen - Trekke konklusjoner Erfaring: Uforutsette problemer som må løses

Prosjektarbeidets faser Produktframstilling - Et synlig sluttprodukt som skal vises fram, og deles med andre (skriftlig rapport, utstilling, dramatisering, medieprodukt) Kunnskapsutveksling for å få en mer helhetlig forståelse av hovedproblemet

Prosjektarbeidets faser Avslutning og vurdering - Ferdig til fastsatt tid - Gi svar på problemstillingen - Lære å ta seg fram i ukjente situasjoner - Erfaringslæring om forhold i prosessen - Vurdering av både prosess og resultat ( med tanke på forbedring)

Prosjektarbeid Er den postmoderne ungdommen spesielt opptatt av ny kunnskap? I en tid preget av stor informasjonsflom føler mange behov for avgrensing av kunnskap Har prosjektarbeid relevans? Prosjektarbeid Ulike elev og læreforutsetninger

Ansvar for egen læring (den profesjonelle eleven) Kunnskap om læreprosessen og sin egen evne til å lære Kunnskap om hvordan man finner fram til kunnskapen Lære å samarbeide, og utnytte hverandre som ressurser i læringsarbeidet Å kunne kontrollere egen tid og innsats Kunnskap om læringsmål og ambisjonsnivå

Ansvar for egen læring (den profesjonelle eleven) Se teoretisk kunnskap i sammenheng med virkeligheten Lære ”koden” for gode besvarelser Motivasjon og utholdenhet til arbeidet Selvtillit og trygghet (mestringsfølelse – tro på seg selv) Kreativ uttrykksmåte (utvikling av praktisk-estetiske evner)

Ansvar for egen læring (den profesjonelle eleven) HUSK: Det er læreren som har ansvaret. Ansvar for egen læring handler om å utvikle en aktiv og ansvarsbevisst elevrolle. Arbeidsplaner i skolen: For mye vekt på effektivitet, aktivitet og systemtilpasning?