Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Vurdering og undervisning

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Vurdering og undervisning"— Utskrift av presentasjonen:

1 Vurdering og undervisning
Hvordan skal dette foregå? Rune Lie - Gjeseth

2 Innhold: Hva må dere vite noe om?
Opplæringsloven: Underveisvurdering og sluttvurdering Vurdering Hva skal vurderes? Kompetansemålene Blooms taksonomi Hvordan vektlegge? Undervisningen: Metodikk Progresjon Læreren Elevmedvirkning Til ettertanke Rune Lie - Gjeseth

3 Hva må dere elever vite noe om?
Det enkelte fags egenart Gjøre dere kjent med læreplanverket Vurderingskriterier Læringsstrategier: Hvordan lærer jeg best? Progresjon og utfordringer gjennom året Medbestemmelsen: Vurdering og læring. FORUTSIGBARHET! Rune Lie - Gjeseth

4 Hva sier opplæringsloven?
Underveisvurdering skal fremme læring, gi grunnlag for tilpasset opplæring og utvikle kompetansen til eleven (§§ 3-3, 4-4). Sluttvurdering skal gi informasjon om nivået til eleven ved avslutningen av opplæringen i faget (§§ 3-3, 4-4) Kompetanse i faget vurderes atskilt fra personlig utvikling og orden og atferd (§§ 3-2, 3-4, 3-7, 4-5, 4-7) Grunnlaget for sluttvurdering er hvordan eleven og lærlingen står ift kompetansemålene i faget Elevene og lærlingene skal kunne delta i vurderingen av sitt eget arbeid og gjøre gode egenvurderinger (§§ 3-1, 3-4, 4-1, 4-5) Rune Lie - Gjeseth

5 Underveisvurdering og læring
Denne vurderingen foregår underveis i elevens læringsprosess og har som hensikt å veilede eleven i denne. Den har til hensikt å hjelpe eleven i å komme seg videre i sin faglige forståelse og skal vise elevens styrke (og svakheter). Det sier seg selv at den får konsekvenser for opplæringen og ikke minst for elevens arbeid fremover. Den har også betydning for elevens egenvurdering. Formålet er også å fremme faglig fremgang og personlig utvikling. Fagsamtalen! Rune Lie - Gjeseth

6 Sluttvurdering/Standpunkt
Sluttvurdering er standpunktvurdering, eksamensvurdering og vurdering til fag- og svenneprøver. Standpunktvurdering skal gi informasjon om den kompetansen eleven har oppnådd i faget ved avslutningen av opplæringen. Standpunktkarakteren skal uttrykke elevens mestring i forhold til de samlede kompetansemålene i faget. Dette betyr at det i de fleste fag ikke kan legges avgjørende vekt på en enkelt prøve. Gjennom underveisvurdering får lærer og elev kunnskap om elevens faglige progresjon og det kompetansenivået som eleven har oppnådd ved avslutningen av opplæringen. Standpunktvurderingen skal ikke komme som en overraskelse på eleven. Rune Lie - Gjeseth

7 Vurdering- Hva skal vurderes?
Målene for opplæringen er fastsatt i den generelle- og fagspesielle delen av læreplanverket for Kunnskapsløftet Det er elevens helhetlige kompetanse som skal vurderes, slik den er beskrevet i opplæringens mål. Vurderingen av elevene skal vise i hvilken grad de har nådd kompetansemålene i læreplanen. Det er elevens KOMPETANSE som skal måles.  Vurderingen skal veilede, motivere og utvikle eleven. Rune Lie - Gjeseth

8 Kompetansemålene Det er målene i læreplanen som er ”pensum”, dvs. kompetansemålene. Kompetansemål: Angir hva eleven skal mestre. Disse nåes i ulik grad. Lærebok, undervisning og ”andre kilder” er midler du må ta i bruk for å nå målene i læreplanen. Det essensielle er at du skal vise kompetanse i henhold til målene . Blooms taksonomi brukes aktivt i undervisningen og vurderingen. Rune Lie - Gjeseth

9 Blooms taksonomi I sitt kunnskapstilfang skal elevene ikke bare lære seg faktakunnskaper, men også kunne forstå, anvende, analysere, se nye helheter og vurdere kunnskap. Taksonomiene er bygget som "trappetrinnssystemer". De høyere nivåer bygger på de lavere, og i en læreprosess er det ofte nødvendig å gå fra de laveste nivåene og oppover. Reprodusere (Definere, liste opp, gjengi og gi eksempler). Karakter 1 og 2. Lav måloppnåelse Anvende (Reprodusere, sammenligne, demonstrere, større utgreininger). Karakter 3 og 4. Middels måloppnåelse. Vurdere ( Reprodusere, anvende, vurdere, drøfte, diskutere, være kritisk og trekke slutninger). Karakter 5 og 6. Høy måloppnåelse. Det er ikke nok å kunne gjengi mye faktastoff for å få høymåloppnåelse i sluttvurderingen. Vurdering og læringsstigen Rune Lie - Gjeseth

10 Karakterskalaen Rune Lie - Gjeseth

11 Egenvurdering Dere må ha et bevisst forhold til hvilken kompetanse dere har i faget. Da er det lettere å vite hva som må gjøres for å nå en høyere kompetanse og dermed få en bedre karakter Skjema for egenvurdering Rune Lie - Gjeseth

12 Vurderingen – Hvordan vektlegge?
Karaktersetting: Skriftlige prøver Innleveringer Prosjekter Gruppearbeid Høringer Klasseromsaktivitet (Hva innebærer dette?) Dere bestemmer i stor grad vektleggingen. Husk sluttvurderingens innhold. Underveisvurderingen: To karakterer Rune Lie - Gjeseth

13 Undervisningen Oppsummeringen i klassene tilsier et ønske om økt læringstrykk. Selve undervisningen: Tematisk etter læreplanen og lærebok. Undervisning og å lære er ikke det samme. Aktivitet er en forutsetning for læring. Dere bestemmer i stor grad undervisningsformen. Vær bevisste på hvordan dere lærer – bestemmende for hvilke læringsformer vi skal bruke. Hvordan kan du vise kompetanse? Rune Lie - Gjeseth

14 Progresjon gjennom året:
Taksonomiinnlæring. Undervisning og vurdering. Prosjektformen. Jobbe problembasert. Vekselvirkning mellom disse to. Hvorfor? -Læring -Eksamensrelatert -Slik vil dere jobbe i fremtiden. Rune Lie - Gjeseth

15 Læreren Kontaktlærer – Hva innebærer dette? Fagperson Tilrettelegger
Veileder Ressursperson Kontaktperson Hvordan bruke meg mest fornuftig? Rune Lie - Gjeseth

16 Elevmedvirkning Arbeidsmetoder Arbeidsplaner i fag Prøveplaner
Vurdering NB! Plikten til å gjøre seg vurderbar Rune Lie - Gjeseth

17 Til ettertanke ” Du lærer best når du er motivert. Å være motivert betyr å ha et sterkt ønske om å nå et mål, å være innstilt på å satse for å nå dette målet og å tro på å lykkes”. Rune Lie - Gjeseth


Laste ned ppt "Vurdering og undervisning"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google