Egenkontroll og tilsyn Lillehammer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Erfaringer fra internrevisjon
Advertisements

Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
I TRYGGE HENDER ERFARINGER FRA PILOTPROSJEKTET: «TILTAK FOR Å FORHINDRE OVERDOSE ETTER UTSKRIVELSE» Silje Svarstad 1.
Implementering av KT på en behandlingsenhet Arne Repål.
Bilde inn Intern markedsføring. Hva er intern markedsføring? ”En kontinuerlig prosess som skjer innad i organisasjonen, og som går ut på å motivere og.
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
VEIEN TIL LEDELSE. Mobilisering av fremtidens ledere.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Tilbyderkonferanse Anskaffelse – Rammeavtale bedriftshelsejeneste.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
HORDALANDSMODELLEN PERSONALPOLITISK UTFORDRING HVORDAN STYRKE DET FLERKULTURELLE MANGFOLD,ØKE INTEGRERINGEN OG MOTVIRKE FREMMEDFRYKT I HORDALAND FYLKESKOMMUNE.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
Fylkeslege Helga Arianson 1 Utfordringer i samarbeid og erfaringer fra tilsyn Solstrand 28. oktober 2009 Fylkeslege Helga Arianson.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Oppstart og avslutning av prosjekter Prosjektleder Olav Torp Ass.prosjektleder Tor Inge Johansen.
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Andøy kommune Pleie og omsorg
Informasjonsmøte 19.juni 2017 Konkurranse om arkitekt- og rådgivertjenester for nytt sykehus i Drammen.
Spillermøte G april.
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Preben Aavitsland Samling for kommuneleger,
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
METODE VED GJENNOMFØRING AV TILSYN
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Familieråd En for alle, alle for en
«Rop-tilsynet» i Haugesund kommune
Samarbeid og medbestemmelse
Ledelsens gjennomgåelse
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Valgfag innsats for andre
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
6/11/2014 Deltakelse i effektiviseringsnettverk egenkontroll Orientering UHKO Inger Marethe Egeland Budsjettmøte.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Presentasjon på KS-nettverk
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
ÅRSAKSANALYSE - KRANHENDELSER
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
Arbeidsmøte med foretakstillitsvalgte og foretakshovedverneombud møte 1 – 16.januar 2018 TA MED STORE POST-IT.
PRESENTASJON Forum for KU 14. april 2015 Oddny Ruud Nordvik avd
Forsterkningstiltak fosterhjem
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Bra for legen – bra for pasienten
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Seniorrådet Helse og Velferd Helse og velferd 2019.
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Egenkontroll og tilsyn Lillehammer KS Pilotnettverk 2017/2018 Egenkontroll og tilsyn Lillehammer

Tilsyn i egen organisasjon Rammer Gjennomføring 4 samlinger med KS i perioden juni 2017 – februar 2018. Faste deltakere som er dedikert til arbeidet. Aktivt arbeid i mellom samlingene. Opprettet en tilsynsgruppe som skulle gjennomføre arbeidet og med forankring i en Styringsgruppe. Veiledning fra interne ansatte med kompetanse på egenkontroll og tilsyn. Kontinuerlig dokumentasjon rundt arbeidet både fra samlinger og arbeidet i mellom. Tilsyn i egen organisasjon – Med egne ansatte som skulle gjennomføre tilsyn i egen bedrift. Fremdriftsplan for hele prosessen. Nøye planlegging ned på detaljnivå. Forankring i hele tjenesteområde; ledermøter, teammøter, fagdager. Kontinuerlig veiledning fra kvalitetssjef i kommunen – innhente og overføre kompetanse. ISO modellen – Tilsynsfører og Revisorer Ekstern Revisor fra nabo kommune. Bestilling fra TO leder og avdelingsleder – genuint ønske om endring, vet hvor skoen trykker. Tilsyn med Rustjenesten 15.01.18 – Åpningsmøte, Intervjuer (6 stk. ledere/ansatte) Sluttmøte. Funn og avvik basert på intervjuer og mottatt dokumentasjon fra avdelingen. Rapport gis tilbake til «Bestiller»– lukkeplan.

Tilsynsprosess 1. Avklaring 2. Bestilling 3. Oppstart 4. Gjennomgang 5. Tilsynsdagen 6. Evaluering 7. Rapport 8. Avslutning Benytter pasientene i Rustjenesten seg av individuell plan? Og fremkommer pasientens mål i planen for å sikre brukermedvirkning? Avvik: 72% av pasientgrunnlaget har ikke en individuell plan. 7 av 10 tilfeldig utvalgte har heller ikke mottatt tilbudet om individuell plan. Avvik: Pasientens mål fremkommer kun delvis og brukermedvirkning er ikke tilstrekkelig ivaretatt. Varsel om tilsyn sendes Rustjenesten Åpningsmøte – Intervjuer - Sluttmøte Rustjenesten oppfyller ikke de krav som foreligger i lovverk og føringer vedrørende individuell plan

Tilsyn i egen organisasjon Resultat Suksessfaktorer Dedikerte personer som skal gjennomføre. Imøtekommende og positive kolleger. Endringsfokus og endringsvilje. Evne og mulighet til å prioritere, sette av tid. Tørre å bli blottlagt og sett i kortene Arbeidet er ryddig og formelt. God forankring både oppover og nedover i systemet. Positive tilbakemeldinger fra alle deltakere. Økt forståelse, kompetanse på kvalitetstenkning. Formidlet arbeidet ut til Regionen ved en ekstern revisor som ønsket å følge arbeidet videre. Oversikt over avvik og funn i egen avdeling – vet hva vi må endre. Bevissthet på områder som ikke fungerer optimalt. Verktøy til å styre tjenesten i riktig retning og øke kvaliteten på det vi leverer. Sette inn i system; 2 tilsyn pr år i forskjellige avdelinger som skal undersøke risikoutsatte områder. Utarbeidet en tilsynsmal som kan overføres til andre deler av kommunen. Fokus på kvalitet har resultert i en tjenestemal – gir mer målretta og strukturerte tjenester innad i Tjenesteområde psykisk helse og rus.

Arbeidet videre i kommunen - TO området ønsker å ta metoden systematisk i bruk   - dialog med fylkesmann om metode og hvordan vi tenker for å sette arbeidet i systematisk bruk - orientere kommunens utvidede ledergruppe  - orientere kontrollutvalget i kommunen - implementere metodikk og systematikk i kommunen