Egenkontroll og tilsyn Lillehammer KS Pilotnettverk 2017/2018 Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Tilsyn i egen organisasjon Rammer Gjennomføring 4 samlinger med KS i perioden juni 2017 – februar 2018. Faste deltakere som er dedikert til arbeidet. Aktivt arbeid i mellom samlingene. Opprettet en tilsynsgruppe som skulle gjennomføre arbeidet og med forankring i en Styringsgruppe. Veiledning fra interne ansatte med kompetanse på egenkontroll og tilsyn. Kontinuerlig dokumentasjon rundt arbeidet både fra samlinger og arbeidet i mellom. Tilsyn i egen organisasjon – Med egne ansatte som skulle gjennomføre tilsyn i egen bedrift. Fremdriftsplan for hele prosessen. Nøye planlegging ned på detaljnivå. Forankring i hele tjenesteområde; ledermøter, teammøter, fagdager. Kontinuerlig veiledning fra kvalitetssjef i kommunen – innhente og overføre kompetanse. ISO modellen – Tilsynsfører og Revisorer Ekstern Revisor fra nabo kommune. Bestilling fra TO leder og avdelingsleder – genuint ønske om endring, vet hvor skoen trykker. Tilsyn med Rustjenesten 15.01.18 – Åpningsmøte, Intervjuer (6 stk. ledere/ansatte) Sluttmøte. Funn og avvik basert på intervjuer og mottatt dokumentasjon fra avdelingen. Rapport gis tilbake til «Bestiller»– lukkeplan.
Tilsynsprosess 1. Avklaring 2. Bestilling 3. Oppstart 4. Gjennomgang 5. Tilsynsdagen 6. Evaluering 7. Rapport 8. Avslutning Benytter pasientene i Rustjenesten seg av individuell plan? Og fremkommer pasientens mål i planen for å sikre brukermedvirkning? Avvik: 72% av pasientgrunnlaget har ikke en individuell plan. 7 av 10 tilfeldig utvalgte har heller ikke mottatt tilbudet om individuell plan. Avvik: Pasientens mål fremkommer kun delvis og brukermedvirkning er ikke tilstrekkelig ivaretatt. Varsel om tilsyn sendes Rustjenesten Åpningsmøte – Intervjuer - Sluttmøte Rustjenesten oppfyller ikke de krav som foreligger i lovverk og føringer vedrørende individuell plan
Tilsyn i egen organisasjon Resultat Suksessfaktorer Dedikerte personer som skal gjennomføre. Imøtekommende og positive kolleger. Endringsfokus og endringsvilje. Evne og mulighet til å prioritere, sette av tid. Tørre å bli blottlagt og sett i kortene Arbeidet er ryddig og formelt. God forankring både oppover og nedover i systemet. Positive tilbakemeldinger fra alle deltakere. Økt forståelse, kompetanse på kvalitetstenkning. Formidlet arbeidet ut til Regionen ved en ekstern revisor som ønsket å følge arbeidet videre. Oversikt over avvik og funn i egen avdeling – vet hva vi må endre. Bevissthet på områder som ikke fungerer optimalt. Verktøy til å styre tjenesten i riktig retning og øke kvaliteten på det vi leverer. Sette inn i system; 2 tilsyn pr år i forskjellige avdelinger som skal undersøke risikoutsatte områder. Utarbeidet en tilsynsmal som kan overføres til andre deler av kommunen. Fokus på kvalitet har resultert i en tjenestemal – gir mer målretta og strukturerte tjenester innad i Tjenesteområde psykisk helse og rus.
Arbeidet videre i kommunen - TO området ønsker å ta metoden systematisk i bruk - dialog med fylkesmann om metode og hvordan vi tenker for å sette arbeidet i systematisk bruk - orientere kommunens utvidede ledergruppe - orientere kontrollutvalget i kommunen - implementere metodikk og systematikk i kommunen