Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste"— Utskrift av presentasjonen:

1 SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Kristine Aasen

2 Agenda: Gjennomgang av innspill til bilag 3
mandag, 28. mai 2018 Agenda: Gjennomgang av innspill til bilag 3 Videre arbeid frem mot Nye avtaler med våre underleverandører Agenda: Fristen for innspill 23 oktober Gjennomgang av innspill til bilag 3 Videre arbeid frem mot Oppstart av ny prosess for å oppdatere bilag 3 basert på nye avtaler

3 Revidert versjon av krav til tjenestenivå
mandag, 28. mai 2018 Revidert versjon av krav til tjenestenivå Vi har fått mange gode innspill og spørsmål Forbedringer knyttet til hendelse, endring og release-prosessen har vært de mest sentrale innspillene Oppdateringen etter ekstern høring vil ikke bli sendt ut på ny høring Flere innspill har vært såpass krevende at gjennomgangen ble ikke helt ferdig til

4 Gjennomgang av innspill til bilag 3
Noen eksempler på innspill: Etablering av tjenester Kravet til fremleggelse av testrapport ved produksjonssetting av nye tjenester er noe helt nytt. Det må spesifiseres hvilke forventinger ASF har og hva som menes med tanke på form og innhold i en slik kravrapport. Målsetning for ASF: Robuste og brukervennlige tjenester for sluttbruker Oppfylle krav 9.2 i Samarbeidsavtalen Tjenesteeier må innfri visse minstekrav fastsatt av ASF før produksjonssetting av en tjeneste kan finne sted. Slike minstekrav skal fremgå av denne Samarbeidsavtalen (inkludert bilagene), da særlig Bilag 3, Tjenesteavtale. Alle tjenester skal gjennomgås og godkjennes av ASF før de tilgjengeliggjøres.

5 Gjennomgang av innspill til bilag 3
Release og endringshåndtering Tjenesteeier opplever at den største mangelen/svakheten i avtalen er mangel på håndtering av endringsforespørsler ASF har opprettet et eget kapittel i avtalen som omhandler dette området

6 Måle/­kontrollmetode
Krav Ytelse Tjenestenivå Måle/­kontrollmetode Rapportering 2.9.10 Dokumentasjon av releaseprosessen ASF vil tilrettelegge for samarbeid og mulighet for samordning av endringsbehov på tvers av etater. Prosessen for prioritering av saker er dokumentert på Altinnett Hvis prioritering av endringer hos ASF ikke er i samsvar med prioritering fra tjenesteeier vil tjenesteeier involveres for endelig avklaring. Avvik dokumenteres manuelt Ja, vil bli rapportert på månedlig basis 2.9.11 Releaseplan Endringer søkes utført samlet og primært i faste releaser. ASF skal til enhver tid holde Årsplan oppdatert med planlagte releaser 12 måneder frem i tid. Avvik fra planlagte releaser skal meldes i god tid, og innen 6 måneder før planlagt produksjonssetting i den grad avviket har negative konsekvenser for tjenesteeier. 2.9.12 Frist for å melde endringsbehov inn i release ASF vil i Årsplan angi de frister som gjelder for å melde inn endringsbehov til de ulike releaser. 2.9.13 Vurdering av mottatte endringsbehov Mottatte endringsbehov skal vurderes og prioriteres for videre behandling. Vurderingen skal være gjennomført innen 20 virkedager (dvs ca 4 uker) fra mottak av endringsbehovet. Blir endringen prioritert for kommende release sendes den til leverandør(er) for utarbeiding av løsningsforslag. Endringer som ikke prioriteres til neste release legges til backlogg for vurdering til senere releaser. 2.9.14 Utarbeidelse av løsningsforslag (analyse av prioriterte endringsbehov) Løsningsforslag med kostnadsestimat foreligger normalt innen 20 virkedager etter bestilling av løsningsforslag. ASF vil ta kontakt med innmelder av saken og avtale: finansiering, videre håndtering av endringssaken, samt avklaring av tidsfrister og ønsket måldato for når endringen skal utføres og være klar til bruk i produksjon. 2.9.15 Endelig beslutning og bestilling av endringer i release ASF vil gi tilbakemelding til innmelder av saken hvilken release denne saken vil bli levert i. Oversikt over hvilke saker som skal leveres til kommende release dokumenteres på Altinnett 25 virkedager etter fristen for å melde inn saker til releasen. Oversikt over samtlige innspill til release fra tjenesteeiere vil bli lagt tilgjengelig på Altinnett 25 virkedager etter fristen for å melde inn saker til releasen. 2.9.16 Endelig beslutning og bestilling av endringer utenfor release ASF håndterer løpende endringsbehov utenfor release. Det legges til grunn samme håndtering som om endringen leveres i en release. Utover dette er det også tilleggskrav for at endringer skal leveres utenfor release. Blant annet må endringen haste samt ikke ha høy kompleksitet/risiko. ASF vil løpende holde dialog med tjenesteeiere i forhold til endringsbehov som ønskes løst utenfor release. Det legges til grunn at ASF vil gi tilbakemelding innen 20 virkedager etter mottak av endringsbehov om endringen er å anse som løsbar utenfor release.

7 Videre arbeid frem mot 01.01.16 Rapporter og maler
Mal for månedsleveranserapport Mal for tjenestebeskrivelse Mal for testrapport Avklaringsmøter med tjenesteeierne hvis behov Bilag 3 i versjon 1.0 er godkjent og sendes ut om kort tid. Noen leveranser vil være utfordring å rapportere på, da dagens saksverktøy/prosesser ikke er tilpasset oppdatert bilag 3. Som kjent vil vi ta i bruk nytt verktøy i 2016, og det vil da ikke være mulig å få gjort dette mulig før nytt verktøy er på plass.

8 Oppdatering av bilag 3 til 01.07.16
ASF ønsker å være tydelig på at oppdatering av bilaget i henhold til nye avtaler vil være hovedmålet Det er også ønskelig i denne prosessen å evaluere alle krav/leveranser i nytt bilag 3 som vil gjelde til

9 Oppdatert fremdriftsplan
mandag, 28. mai 2018 Oppdatert fremdriftsplan Oppdatert fremdriftsplan Ansvarlig: Dato: 7 ASF gjennomgår alle innspill fra tjenesteeierne og oppdaterer bilag 3 (her kan det være behov for avklaringsmøter) ASF 30.okt 8 Presentasjon av innspill til endringer- Samarbeidsgruppemøte. Endelig godkjenning av v 1.0 05.nov 9 Forberedelser til å «operasjonalisere» tjenesteavtalen Jan 2016 10 Oppstart av ny prosess for oppdatering av bilag 3 basert på nye avtaler. Da vil det også være mulig å ta inn erfaringer med dagens bilag 3. Viktig å være oppmerksom på: Nytt bilag 3 vil ikke trå i kraft før Bilag 3 vil i denne versjonen ikke bli oppdatert i henhold til nye avtaler fom Bilag 3 er et operativt bilag og kan endres 1 gang i året (mindre endringer)


Laste ned ppt "SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google