Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland"— Utskrift av presentasjonen:

1 «én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland

2 Utfordringene for helse- og omsorgssektoren er sammensatt
Flere eldre og strammere økonomiske rammer Kapasitetsutfordringer og forventet underdekning av helse og omsorgstjenester Økte og endrede oppgaver til primærhelsetjenesten - høyere krav til faglig støtte og samhandling mellom aktørene Fragmentert helsetjeneste, organisering av helsetjenesten gir store utfordringer for samhandling

3 Felles grunnmur for digitale tjenester
Digitalisering av arbeidsprosesser Bedre sammenheng i pasientforløp I strategien beskriver vi e-helseutviklingen ut fra seks strategiske områder; De fire første har en direkte verdi for helse- og omsorgstjenesten. De neste to beskriver grunnleggende forutsetninger for de fire første områdene. Nasjonal styring av e-helse og økt gjennomføring Bedre bruk av helsedata Helsehjelp på nye måter

4 Nasjonal løsning for helhetlig samhandling og felles journal

5 Hvordan kan jeg finne ut hva som er riktig valg for meg?
Pasienten 1. Jeg har ikke oversikt 2. Jeg må stadig gjenta historien min Jeg er IKKE i sentrum ? ? 1. Jeg har ikke oversikt Tilgang på opplysninger fra journaler, behandling etc Timeavtaler.... 2 Jeg må stadig gjenta historien min Brudd hele veien, ikke oversikt over hva slags behandling jeg har fått, eller hvilke planer som er satt opp hvordan henger det sammen? 3. Jeg vil delta mer selv Pasienten skal få en sterkere stemme, ikke bli «passive» mottakere, men kunne delta aktivt selv og involveres Få kunnskap, pasienter blir friskere når de vet mer. Det er en pasientrettighet at vi skal få informasjon tilpasset og å kunne delta aktivt selv i utformingen av behandling 4 Jeg får ikke alltid riktig behandling journal løsning vil ikke sikre at det ikke gjøres feil men når helsepersonell får tilgang på informasjon er det lettere å gi rett behandling 3. Jeg vil delta mer selv 4. Jeg får ikke alltid riktig behandling Hvordan kan jeg finne ut hva som er riktig valg for meg? ? ! Dagens situasjon

6 Spesialist-helsetjenesten
Helsepersonell 1. Jeg har ikke tilgang på nødvendig informasjon 2. Jeg bruker mye tid på lete etter og oppsummere informasjon Jeg ser IKKE hele pasienten 1. Jeg har ikke tilgang på nødvendig informasjon Medisinske opplysninger, planlagte behandlinger, planer for eksempel lege på legevakt sier de «kjører bil i tåka» 2. Jeg bruker mye tid på lete etter og oppsummere informasjon Både internt i egne systemer og etterspørre fra andre for eksempel saksbehandlere på tildelingskontor 3. Jeg mangler god støtte til å avgjøre vider forløp (beslutningsstøtte + prosesstøtte).  Eksempel på dette kan være at en pasient er operert for tykktarmskreft og så skal ha kontroller etter en protokoll fra sykehuset. Pasienten skal f. eks. etter 3 mnd, 6 mnd, 12 mnd, 2 år, 3 år og 4 år ta blodprøver samt radiologi form av CT Thorax og Lever. Og etter det 5. året skal pasienten dessuten henvises til Koloskopi på sykehuset i dag er det lite støtte til å følge opp disse prosessene i fastlegesystemene 4. Jeg bruker mye tid på å samhandle med andre. Eks ansatte i habiliteringstjenesten bruker mye tid på «samle» trådene holde oversikt 3. Jeg mangler god støtte til å avgjøre videre forløp 4. Jeg bruker mye tid på å samhandle med andre Anbefalt undersøkelse: Dette skjer videre Skole Nav Spesialist-helsetjenesten Innbygger /pårørende PPT Dagens situasjon

7 ? 1. ... gjennomføre forbedringer og ivareta pasientsikkerhet
2. ...styre ressurser på en god måte Leder i kommunen Hvor stor belastning er det her? Hvor mange biler trenger vi? Hvor mange hendelser? ? Hvordan er dette i forhold til landsgjennomsnitt? Følger vi beste praksis? Jeg vet ikke om vi leverer tjenester med høy kvalitet. Vi mangler verktøy og oversikt for å kunne... Jeg mangler god oversikt for å kunne gjennomføre forbedringer og ivareta pasientsikkerhet følge opp pasientrettede avvik kan være en krevende affære … Jeg ønsker bedre støtte til å styre ressurser på en god måte. Kan være turnusplanlegging ut mot økt behov i et distrikt kontra et annet Jeg ønsker bedre verktøy for å planlegge opplæring og videreutdanning, med tanke på økte krav til kommunal helse og omsorgstjeneste er dette høyst relevant Jeg ønsker bedre oversikt over helsetilstanden til innbyggerne for å velge forebyggende tiltak. 3. ...planlegge opplæring og videreutdanning 4. ...velge forebyggende tiltak i befolkningen Hva slags pasienter møter vi fremover? Hva slags type kompetanse trenger vi da? Hvor mange innbyggere er smittet av...? Dagens situasjon

8 Bakgrunn for Direktoratet for e-helse sin anbefaling
Ambisiøse mål Nytenkning og sammenfallende behov i kommunesektoren Tydelige forventninger fra pasienter og brukere Meld. St. 9 ( )

9 Løsning for helhetlig samhandling og felles journal for kommunale helse- og omsorgstjenester
Skole/ barnehage Samhandling med innbygger PPT Samhandling med kommunale og statlige tjenesteområder utenfor helse- og omsorgsektoren Barnevern NAV Journalløsningens samhandlingsevne Andre Journalløsning Dokumentasjon av forløp og tilstand Pasientrettet planlegging, saksbehandling og koordinering Organisering av helsepersonell, ressurser og oppgaver Kunnskaps-, beslutnings- og fagfellesstøtte Samhandling mellom aktørene i helsesektoren Samhandling mellom helsepersonell i samme løsning Velferdsteknologi Flåtestyring Lønn Personal Integrasjon med andre kommunale løsninger Administrasjon

10

11 Ekstern kvalitetssikrer har levert sin KS1-rapport
Hovedanbefalinger: Det er behov for nasjonale tiltak og K7 bør velges som konseptalternativ Konseptvalget bør tas nå og forprosjektet bør settes i gang så raskt som mulig Særskilt merknad: Bør være en stor grad av forpliktelse før et såpass stort tiltak kan igangsettes. Anbefaler at det inngås en gjensidig bindende avtale med kommuner, fastleger o.a. private aktører i forprosjektfasen. Pålegg om obligatorisk deltakelse bør vurderes i forprosjektfasen

12 Takk for oppmerksomheten!


Laste ned ppt "«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google