Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,"— Utskrift av presentasjonen:

1 Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken, 18.10.17
Dette innlegget skal jeg gjøre litt upedagogisk, jeg kommer til å presentere funnene vi har gjort som innebærer aller først. Fylkesmannen gjennomfører tilsyn ut i fra veilederen som Statens helsetilsyn utarbeider. Denne baserer seg på eksisterende lover og forskrifter vedtatt av Storting og regjering, samt etablerte samfunnsrelaterte normer og fortolkninger. Vi snakker med masse mennesker som gjør en fantastisk jobb, og det vi avdekker i tilsynet er mangelfull ledelse og styring. Det er en gjennomgang av de styringssystemene som er en systemrevisjon. Samtidig må jeg si at jeg av og til får en følelse av at vi kommer ut og lager mye bry for dere. Jeg har mange ganger, ved de anledninger jeg har hatt, presisert at tilsyn handler om ledelse og styring på den ene side og brukernes rettigheter og rettssikkerhet på den annen side. Det er liten tvil om at mange brukere i Buskerud får gode tjenester, men tilsynet viser dessverre også at altfor mange ikke får de tjenestene de har rett på. Wenche Jensen, seniorrådgiver

2 Hva har vi funnet? Det er i liten grad etablert systemer for å gjennomføre kartlegginger knyttet til endringer i atferd, medisiner og helse for øvrig. Kartlegginger blir heller ikke fulgt opp systematisk. Det er ikke systemer for å sikre at fastlege får tilgang til nødvendige kartlegginger og observasjoner, uavhengig av hvem som har ansvaret for helseoppfølgingen. Journalføringen oppfyller ikke krav i lov og/eller forskrift, og omsorgstjenester som bruker har rett på blir ikke systematisk dokumentert.

3 Mange kommuner har ikke tilstrekkelige rutiner for samhandling med den enkelte bruker.
Det blir ikke utarbeidet miljøterpeutiske mål, og det er ingen systemer for å evaluere samhandlingen . Vedtakene som skal være utgangspunktet for tjenesten er lite spesifikke. Det er ofte mangelfulle rutiner for å evaluere tjenestetilbudet. Behovet for individuelle aktiviteter blir ikke systematisk kartlagt, og mange får heller ikke tilbud om dette. Mange brukere tjenester etter bemanning og det meldes svært lite avvik på tjenestetilbudet. Ledere etterspør ikke avvik på tjenester.

4 Det er noen systemer for brukermedvirkning, men dette gjelder ofte valg som ofte ikke er knyttet til fritid og aktiviteter utenfor boligen. Flere steder er det ikke laget systemer for å kommunisere med bruker ut i fra deres forutsetninger. Ved innhenting av informasjon opplyste kommunen at det er oppnevnt koordinator, men de som er oppnevnt er i liten grad kjent med at de har denne funksjonen. Tjenestene blir i liten grad koordinert slik lov/forskrift regulerer.

5 Forberedelser Foruten overordnet dokumentasjon og rutiner på området, har Fylkesmannen i Buskerud også innhentet: Vedtak etter helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 nr. 6 bokstav a og b for brukere vi har tatt ut i tilsynet + Iplos Tiltaksplaner (eventuelle dags- og ukeplaner) Utskrift av journal for to måneder Navn på koordinator, fastlege, pårørende Befaringer og/eller stedlige tilsyn Litt bakgrunn: 3 landsomfattende tilsyn i 2016, videreført i 2017 i modifisert form med 2 tilsyn hvorav det siste også var med utvalgte deler av kapittel 9.

6 Informanter i de fem tilsynene
83 ansatte Pårørende til 31 brukere – har glippet noe, slik at færre pårørende enn vi hadde ønsket, ble informert om tilsynene 20 brukere (Fylkesmannen plukket ut, men fikk også henvendelser fra brukere som ønsket å snakke med oss)

7 Hva har vi avdekket? Vi har gjort 117 observasjoner – gjennomsnitt 23,4 observasjoner pr. tilsyn Observasjoner er funn som underbygger avvik, og er i seg selv et tegn på ulovlig drift Vi har gitt 13 avvik – gjennomsnitt 2,6 Avvik er ulovlig drift, dvs at kommunen har en praksis som er i strid med myndighetskravene som gjelder Sett hen til antall observasjoner viser dette at vi gjør store, men gir relativt sett få avvik. Kommunen kan ikke bare telle antall avvik.

8 Hva er positivt? Vi har ikke mange funn på legemiddelhåndtering
Det er etablert systemer som sikrer at brukere får jevnlig oppfølging hos fastlegen, og de får følge Det er et godt samarbeid mellom fastlegen og kommunen Brukerne får oppfølging av spesialisthelsetjenesten i den grad de trenger det De får helsehjelp når det er akutt De får bistand til renhold, ernæring og nødvendig tilsyn Husk at dette er overskrifter, og alt er ikke så svart hvitt som det jeg nå skal presentere. Dette er falkeblikkett


Laste ned ppt "Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google