Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord"— Utskrift av presentasjonen:

1 Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Seminar ved Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi - mai Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning – bakgrunn for arbeidet Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord

2 Bakgrunn og prosess To ulike, men korresponderende rammeverk for høyere utdanning i Europa: Europeisk rammeverk for høyere utdanning (vedtatt av Bologna-ministrene i Bergen i 2005) EQF (EUs rammeverk for livslang læring, 2008) ”Vi er ikke alene i verden” - vi må sette mål for og dokumentere kvalifikasjonene til alle som fullfører studier på en slik måte at de kan overføres og innpasses i et internasjonalt utdannings- og arbeidsmarked. Norsk arbeidsgruppe nedsatt i Rapport levert departementet i Bred høring. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning fastsatt av departementet i 2009 tilpasset både EQF og det europeiske kvalifikasjons-rammeverket for høyere utdanning Departementets frist for å implementere rammeverket i alle studieprogram: utgangen av 2012

3 Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk – beskrivelse
Kvalifikasjonsrammeverket beskriver det læringsutbyttet det forventes at alle kandidater som har fullført utdanning på det aktuelle nivå skal ha ved endt utdanning Tre nivåer: bachelor, master, ph.d. Omfatter mangfoldet av utdanninger (teoretisk baserte akademiske utdanninger, kunstfaglige utdanninger og profesjonsutdanninger) Graderingen av prestasjonen gjøres ved hjelp av karakterskalaen Læringsutbyttet beskrives i kategoriene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse Kvalifikasjonsrammeverket er kumulativt – det skal være progresjon i læringsutbytte fra nivå til nivå

4 Formål med kvalifikasjonsrammeverket (utvalg)
Dreining i fokus fra innsatsfaktorer til læringsutbytte Bidra til klargjøring av hva studenter skal lære, med konsekvenser for utforming av undervisning og eksamen Gi bedre informasjon om utdanningene til søkere, arbeidsgivere og samfunnet generelt Bidra til rekruttering av studenter - til ”riktige” studieprogram Bidra til å gi kandidatene kvalifikasjoner som er mer tilpasset kravene i arbeidslivet NB: Kravene i kvalifikasjonsrammeverket legger stor vekt på at kandidatene skal utvikle kunnskaper og ferdigheter i tillegg til de rent fagspesifikke ”Metodisk grep” for å strukturere den faglige kvalitetssikringen av studieprogrammene Letter godkjenningen av kvalifikasjoner over landegrensene Legge til rette for livslang læring

5 Implementeringsarbeidet
Fakultetene definerer selv hvordan oppdraget fra KD skal operasjonaliseres innenfor de rammer som UiT har fastsatt Arbeidet med å utforme læringsutbyttebeskrivelser for emner og studieprogram skal være mer enn en formalitet/skrivebordsøvelse – altså ikke bare tekstlige justeringer av eksisterende emne- og studieplaner Gjennomgang av læringsutbyttebeskrivelser for studieprogrammene skal være en faglig refleksjons- og utviklingsprosess, forankret i fagmiljøene – vurdering av faglig identitet, helhet og sammenheng i programmene Administrativt tilsatte kan/bør være viktige støttespillere Vil pågå i overskuelig framtid

6 Studieprogram versus emner
Studieprogrammets totale læringsutbytte er overordnet og bestemmende: avgjør hva studentenes samlede læringsutbytte skal være når hele programmet er fullført skal styre forventet læringsutbytte til emnene i programmet emnene i et studieprogram skal samlet sett lede frem til det totale læringsutbytte for studieprogrammet hvert emne skal oppfylle sin del av studieprogrammets totale læringsutbytte emneansvarlig bør kunne godtgjøre hvordan emnet bidrar i forhold til studieprogrammets læringsutbytte

7 Noen utfordringer Balanse i detaljnivået: hvor spesifikt eller generelt bør studieprogrammets samlede læringsutbytte defineres? Hvilke pedagogiske metoder vil være de beste for at studentene skal oppnå læringsutbyttet? Hvilke vurderingsformer kan benyttes for å vurdere/”måle” hvorvidt læringsutbyttet er oppnådd? Den virkelig utfordrende oppgaven er å lage ”vurderingssituasjoner” som viser om kandidaten har kunnskapene, forståelsen samt evnen til å anvende, analysere, formidle skriftlig og muntlig, kommunisere osv Studieprogram med stor grad av valgbare emner - nødvendiggjør en nærmere avklaring av hvilken eller hvilke emnegruppe(r) som skal bære de overordnede kravene i kvalifikasjonsrammeverket Ikke komplisere

8 Nokuts tilsynsforskrift (av 27.1.2011)*
§ 4-2 Plan for studiet, 2. punkt: Studiet** skal beskrives med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelse: a. Læringsutbyttet skal være beskrevet som det en kandidat skal ha oppnådd ved fullført utdanning i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i samsvar med nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk. b. Studiets relevans for arbeidsliv og/eller videre studier skal være tydelig. c. Studiets innhold og oppbygging skal tilfredsstillende relateres til læringsutbyttet slik det er beskrevet i planen. d. Studiets arbeids- og undervisningsformer skal være egnet til å oppnå læringsutbytte slik det er beskrevet i planen. e. Eksamensordninger og andre vurderingsformer skal være egnet til å vurdere i hvilken grad studentene har oppnådd læringsutbyttet. *Forskrift om tilsyn med utdanningskvaliteten i høyere utdanning ** Gjelder studier både på bachelor-, master- og ph.d.-nivå


Laste ned ppt "Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google