Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner."— Utskrift av presentasjonen:

1

2

3 Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner å dokumentere kvaliteten på tjenestene på en tilfredsstillende måte (how able we are to make visible) 84% mener det å dokumentere kvaliteten på tjenestene er sentralt i utfordringsbildet Important to make visible quality and safety Ikke sentralt Svært sentralt Ikke i det hele tatt I stor grad

4 Hovedfunn: Mangel på gode verktøy for å dokumentere kvalitet
31% mener de ikke har tilgang til gode verktøy for å dokumentere kvaliteten på tjenestene deres enhet leverer (lack of tool and documentation of quality and safety Hovedfunn: Mangel på gode verktøy for å dokumentere kvalitet 2 søylene til venstre : Uenige i at de har tilgang til gode verktøy for å dokumentere kvalitet… Helt uenig Helt enig

5 Verktøy og tiltak for ledere i pasientsikkerhetsprogrammet
Styreinvolvering i pasientsikkerhet. 2. Pasientsikkerhetsvisitter: Direktøren går pasientsikkerhetsvisitter på ulike avdelinger. 3. I pasientens fotspor: Toppleder følger en av pasientenes møte medorganisasjonen i praksis. 4. Gjennomgang av 50 siste dødsfall: En retrospektiv gjennomgang for å identifisere og forebygge skader i behandlingskjeden. 5. Kartlegging av unødig ressursbruk i helsetjenesten: Waste Identification Tool. 6. Klinisk forbedringsprosjekt: Lederen velger og gjennomfører et klinisk forbedringsarbeid innenfor pasientsikkerhet i egen virksomhet. 1/17/2019

6 Reell forbedring – ukjent terreng?
Vi trenger kart og kompass Kart = basert på deres kunnskap om eget ”terreng” Kompass = Model for Improvement Tenk på kartet som deres kunnskap om eget ”terreng”. Dere kjenner deres egen virksomhet, tenk på hvilken pasientpopulasjon dere har, hvor skoen trykker i forhold til problemer, utfordringer innen bemanning, organisering, arbeidsmiljø osv. Kompasset er et verktøy som gir dere retning og lar dere peile ut en kurs dere ønsker å ta. Dere må kjenne destinasjonen, målet dere ønsker å oppnå. Men veien dit fører dere inn i ukjent terreng. Dere skal gjøre ting på en annen måte og bevege dere et stykke ut av virksomheten slik dere kjenner den i dag.

7 The Model for Improvement
MÅL MÅLINGER ENDRINGER Dette er en grafisk fremstilling av forbedringsmodellen som er lik den dere vil få presentert. Den består av 2 deler: Del er 3 kjernespørsmål som det er essensielt at man besvarer før man går i gang med et prosjekt. Del er en modell for strukturert testing av endringer. Plan Do Study Act

8 The Model for Improvement
Hva vil vi oppnå? MÅLINGER ENDRINGER Hva vil vi oppnå: m.a.o. hva er problemet, hvem er det et problem for? OG: hvor bra ønsker vi å bli og hvor snart skal vi klare dette? Plan Do Study Act

9 The Model for Improvement
MÅL Hvordan vet vi at en endring er en forbedring? ENDRINGER Hvordan vet vi at en endring er en forbedring? Målinger: Ved å måle, over tid. Eks: Trygg Kirurgi Prosess = Hvor ofte blir sjekklisten brukt? Resultat = Antall skader relatert til operasjon, f.eks infeksjoner Kunnskap om utgangspunktet er kritisk. Baseline målinger. Plan Do Study Act

10 The Model for Improvement
MÅL MÅLINGER Hvilke endringer kan iverksettes for å skape forbedring? Hvilke endringer kan iverksettes for å skape en forbedring? M.a.o hvilke tiltak skal dere prøve ut, som kan følges opp med MÅLINGER og som er i samsvar med deres MÅL. For eksempel: Trygg kirurgi sjekklisten. Plan Do Study Act


Laste ned ppt "Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google