Begynn å skrive! Med en gang!.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
Ad. oppsummering av FINF4001
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hvordan skrive en god utredning?
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Prosjekt og forskningsrapport
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Resonnerende tekst.
Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Internasjonale menneskerettigheter
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Introduksjon til øving 3
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Seminar for oppgaveskrivende
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Begynn å skrive! Med en gang!. Å skrive masteroppgave Opplegg, disposisjon metode.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Karakterrapport for 2015 Juridiske fag Bestillingen fra UHR: «….Når det gjelder juridiske fag, har det vært stilt spørsmål om bruken av karakterskalaen.
Eksamen! Bergen, 5. desember 2008 Advokat Kristian S. Myrbakk
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Å skrive masteroppgave
Kapittel 2- Juridisk metode
Metodekurs – Forvaltningsrett I
Ad. oppsummering av FINF4001
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Prosjekt og forskningsrapport
Seminarundervisning EXFAC03
Ingerid S. Straume Akademisk Skrivesenter, UiO
METODEKURS – PENGEKRAVSRETT
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Rettskilder til fots - Innledning
Introduksjon til FINF4031 Individuell semesteroppgave
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Sensorveiledninger på MN
Oppsummering FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Rettskilder til fots - Innledning
Utskrift av presentasjonen:

Begynn å skrive! Med en gang!

Å skrive masteroppgave Opplegg, disposisjon metode Tarjei Bekkedal, fagansvarlig for masteroppgaver

Forelesninger og kurs Harald Irgens-Jensen: Kildebruk 5. januar Hans Petter Graver og Johan Tønnesson: Godt språk, 9 januar Kildesøk v/biblioteket 9. jan. Kurs/fellesveiledning: Tarjei Bekkedal og Morten Kjelland, januar, februar og mars. NB: krever påmelding

Hemmelig undervisning Klarspråkdagen: 31 januar. Nasjonalt seminar for 60 p: 16 og 17 februar (Bergen, Oslo, Tromsø) i midtbygningen (krever påmelding)

Systemet Fagansvarlig/hovedkoordinator: Tarjei Bekkedal 14 fagkoordinatorer 3 sekretærer Anne Brit Strandset: Det som har med kurs å gjøre Berit Garvik og Axel Hjelme: Det som ikke har med kurs å gjøre (veileder ol.)

Veileder 15/30 t Forholdet til veileder Skifte av veileder – «særlige grunner» Få det til å fungere!

Undervisningsopplegg - kurs 1. kursdag: Drill av problemstillinger 2. kursdag: Metodiske utfordringer (metode/disposisjon) 3. kursdag: Utfordringer og livskriser

Ting vi må gjennom

Meldeplikt NSD Om oppgaven din inneholder personopplysninger må du sjekke om den er meldepliktig til NSD (Personvernombudet for forskning).

Plagiat

Reaksjoner Karakter Annullering Annullering og utestengelse fra alle utdanningsinstitusjoner (og lånekassen) ett semester Annullering og utestengelse fra alle utdanningsinstitusjoner (og lånekassen) to semestre

Skriv med en gang Legg vekk all selvkritikk Det er et problem at skrivende blir selvkritiske for tidlig. Skriv hvorsomhelst i oppgaven

Opplegg Ingen mal (men vi kommer tilbake til eksempler) «Ingen problemstillinger er for smale, men noen er for brede» Å vise analytiske ferdigheter krever at man lodder i dybden.

Hvordan leser en sensor en oppgave? Skjønner jeg dette? Tittel, første avsnitt og konklusjon. Språk. Du skal ut i arbeidslivet Tror jeg på dette? Kildelisten. Internasjonale kilder. Henvisninger underveis. Energi i analysene. Holder den seg til tema, går den i dybden – innholdsfortegnelsen. Er jeg enig i dette? Normalt irrelevant.

Hva sier reglene? Kunnskaper Studenter skal tilegne seg: - Inngående materiell kunnskap innenfor det fagfeltet masteroppgaven omhandler. - Inngående kunnskap om de særskilte metodiske utfordringene på fagområdet. - Kunnskap om de etiske spørsmålene som reises innen fagfeltet. - Inngående kunnskap om grunnleggende vitenskapsidealer, herunder krav til referanser og respekt for andres arbeider. Ferdigheter Studenten skal være i stand til å: - Utforme og analysere en rettslig problemstilling i samsvar med de krav som stilles til god juridisk metode. - Bruke juridisk metode på en selvstendig måte. - Identifisere, formulere og drøfte rettslige problemstillinger, herunder å disponere stoffet i hovedproblemstillinger, argumentasjon og konklusjoner. - Skrive en selvstendig framstilling. - Orientere seg i tilfanget av kilder: Finne relevante kilder og selvstendig og kritisk skille kilder med akademisk tyngde fra andre. - Skille mellom rettsdogmatiske og rettspolitiske analyser i juridisk arbeid, der dette faller seg naturlig i forhold til problemstillingen, herunder kritisk å vurdere gjeldende rett og drøfte behovet for endringer. Generell kompetanse Studenten skal etter gjennomført masteroppgave: - Kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder innenfor jussen. - Kunne presentere omfattende selvstendige arbeider og beherske de sentrale juridiske uttrykk.

Hvordan er resultatene?

Tittel, tema, vinkling, problemstilling

Tittel, tema, vinkling, problemstilling

Problemstillingorientert «Hvitvasking og heleri - grensen mellom forsøk og fullbyrdet overtredelse av straffeloven §§ 332, 333, 335, 337, 338 og 340» «Hvor går grensen mellom tilregnelig og utilregnelig i strafferetten - en gjennomgang av straffeloven (2005) § 20» «Hvilke lovmessige skranker har vi mot overvåkning av journalisters kildekommunikasjon?»

Vinklingsorientert «Den norske parodiregel i lys av Deckmyn-dommen (C-201/13)» «Sammenhengen mellom konkurs og styreansvar» «Barns prosessuelle rettigheter: I hvilken grad ville det styrke barns prosessuelle rettigheter om dagens aldersgrense for partsrettigheter, jf. barnevernloven § 6-3 (2) for barnevernsbarn ble senket eller opphevet?» «Ansattes ytringsfrihet vs. ulovfestet lojalitetsplikt i arbeidsforhold» «Regulering av import av soya i lys av internasjonal handelsrett» «Hva er det seksuelle i seksuallovbrudd - herunder betydningen av seksuell motivasjon»

Temaorientert - spisset «Sviktende arbeidsprestasjoner som oppsigelsesgrunn» «Adgangen til dialog ved anskaffelser under EØS-terskelverdiene» «Kravet til plausibilitet ved søknader om farmasøytiske patenter.» «Rettskildemessig vekt av FNs uttalelser i individsaker» «Vernet mot selvinkriminering» ««Indirect expropriation»» in international investment law - On the outskirts of an ambiguous term»

1. kursdag – drill i problem/temaformulering Forklar den til alle du møter Hva er temaet? Hvorfor er det interessant? Hvordan vil du løse det? 60 sekunder.

Presentasjon av tema og oppbygning Tema på 1 side: Integrere presentasjon av tema og presentasjon av oppbygning Eksempel: Grunnloven 93-avhandling Eksempel: Artikkel – avveining EMK artikkel 8 og 10 Eksempel: Avsnitt 2 behandler… avsnitt 3 behandler osv.

Disposisjon To vanligste utfordringer: For oppramsende – «kommentarutgavepreg» For lineært – bredt – litt om alt (litt om metode, litt om historikk, litt om opplegg, litt om begreper, litt om tilgrensende ting …og litt om temaet. Hvorfor er dette så vanlig? Tidspress / kartmetaforen.

Hva gjør avhandlingen «Grunnloven § 93 og unntaket for «lite inngripende myndighetsoverføring» god? Stram kort innledning 1. side. Går rett på det materielle. Holder seg til saken, går i dybden, svarer på det han sier han skal undersøke. Enkel og tight disposisjon / innholdsfortegnelse, maks 3 nivåer. Overbevisende kildebruk. Analytisk og kritisk tilnærming – viser forståelse.

2. kursdag Drill i disposisjon og valgt opplegg. Drill i metode, særlig internasjonale kilder

Metode Generelt metodekapittel er ofte overflødig Vi ser særlig på tilfang av internasjonal teori (bruk google scholar) og dybden i analysen av relevant internasjonal praksis Å kunne drøfte på ulike nivåer (trekke generelle hensyn og formål inn i drøftelsen av det partikulære og vise versa. Nyansert rettskildebruk – hvilken vekt har bestemte argumenter og hvorfor?

Eksempler Droppe slikt kapittel: Stort tilfang – kanskje behov for presentasjon: Enkleste vei: «Rettskildebildet» Eksempel: Fremgår implisitt av det man gjør Eksempel: «Det rettslige rammeverket for avveiningen»

3. kursdag Intet fasttømret opplegg for 3. kursdag. I denne fasen er det normalt «selvgenererende». Små og store kriser er vanlige og ofte helt nødvendige.

Begynn å skrive! Med en gang