Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Greek og Jonsmoen 2012

2 Skriveforskning ved HiO 2008 – 2011
- hva har vi gjort - hvordan har vi gjort det - hva har vi funnet Presentasjonens tittel

3 Hva har vi gjort – hva baserer våre funn seg på?
Mantra: Det ligger et stort læringspotensial i det å skrive, og studentenes læringsutbytte øker i takt med antall skriftlige arbeider. Evaluering av kvalitetsreformen konkluderer med at studentene langt på vei er enige i dette. Dagens studenter skriver mer og får flere tilbakemeldinger på sine arbeider enn tidligere. Vi ønsket mer kunnskap om dette: 44 studenter i første studieår 13 studenter i 3. studieår + 3 skrivementorer ved studieverkstedet Vår egen skriveprosess Presentasjonens tittel

4 For oss For studentene HVA KJENNETEGNER SKRIVEPROSESSEN
Presentasjonens tittel

5 Hva sier studentene selv?
Obligatoriske skriveoppgaver gir i liten grad faglig læringsutbytte. Oppgavene virker adskilt fra og forstyrrende på selve læringsprosessen. Studentene skriver først og fremst «for å få det unnagjort». For noen studenter er dessuten kravene til skriftlige produkter til hinder for fagforståelse. Å skrive er alvorstungt: må følge påbud må være ”riktig” må lære seg et annet språk – ”det akademiske” å drøfte er vanskelig Form opptar studentene mer enn innhold Presentasjonens tittel

6 Hva sier studentene om veiledningen de får?
lite i forhold til samarbeid lite konkrete tilbakemeldinger lite personlig (studentene får ikke hvor de står faglig) preg av påbud og irettesettelser veiledning hovedsakelig på det formelle, problemstilling, oppbygging, litteratur ”En må gamble på hva fagveileder mener er viktig å ta med” (stud. 1.år) Noen vet at det er ”bra”, men ikke hvor bra, hva som er bra eller hvorfor. Presentasjonens tittel

7 Typiske tilbakemeldinger: “veldig bra” og “du er på rett spor” Betyr:
de har med innholdsfortegnelse de skriver om “de rette tingene” “sånn skrivemessig så syntes hun [fagveileder] at jeg var veldig flink [… ] jeg har jo fått spesielt god tilbakemelding på den oppgaven hvor det er drøfting” (stud. 1.år) Presentasjonens tittel

8 Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven 13 studenter i en casestudie
3 skriveseminarer: 1) problemstilling 2) bacheloroppgavens krav til faglige argumentasjon og analyse 3) krav til struktur i en bacheloroppgave. Ukentlig oppfølging av skrivementor Presentasjonens tittel

9 - noen sliter fortsatt….
Studenter 3. studieår - noen sliter fortsatt…. ….med det samme som studenter i første studieår: Språklig formulering Begrepsforståelse Drøfting Å skrive «rett» Sammenheng Struktur «jeg klarer ikke å på en måte uttrykke meg riktig. Altså, jeg føler på en måte at det blir … hva skal jeg si, det blir liksom for barnslig …» «Uansett om vi er i tredje år, så synes jeg det er vanskelig. Jeg synes ikke vi har hatt så mye fokus på det, hvordan det skal gjøres. Så har vi liksom bare fått slengt oppgaven på oss: dere skal drøfte, men uten å vite hva drøfting er for noe». Presentasjonens tittel

10 Skrivementorenes veiledning Målet med veiledningen er økt faglig innsikt og større skrive- og tekstforståelse hos de som blir veiledet. Hva gjør de for å få dette til? Hvilke utfordringer møter de underveis? Presentasjonens tittel

11 Mentorene sier: «Det er nok mye bare det å skrive en tekst som formidler det de vil som har vært en utfordring. Og det er nok en ting de ikke ser så godt selv. Så mye av arbeidet har gått ut på at jeg har lest, og så sier jeg «her vet jeg ikke, jeg skjønner ikke hva du mener» eller «kan du forklare, her mangler det noe» og sånt... ja. Og prøvd å vise dem at... at de kan mye, eller de sitter inne med mye kunnskap som de ikke helt klarer å få ut i oppgaven».

12 Mentorene sier: «De skal kunne lese og skrive, være kildekritiske – de skal være gode. Man av en eller annen grunn så kan de ikke det. Høgskolen stiller krav til dem om at de skal være mer teoretiske enn de har interesse av å være, eller enn de har blitt opplært til å være gjennom de tre årene. Når de blir bedt om å diskutere det teoretiske perspektivet de skal bruke så vet de ikke hva de skal gjøre» «Det virker som om de ikke er sikre på hva som menes med de ulike kravene»

13 Studentuttalelser «hun [skrivementoren] ville helst jobbe med selve oppgava […] men jeg hadde trodd at hun skulle hjelpe meg med grammatikk og språk og alt det der» «skrivementoren bare spør og graver, hun vet jo ikke så mye om dette studiet» «jeg vil helst ha mest hjelp av henne med å rette oppgaven, da. Det er det jeg har sagt til henne, det er det jeg vil liksom. Men hun er også veldig interessert i å hjelpe meg med liksom... liksom, ja, med selve oppgaven»

14 Mentorene svarer: «Jeg tror at i begynnelsen trodde de at oppgaveskriving handler om språk og formelle krav. Og så, forhåpentligvis, har de forstått at det er litt mer enn det» Presentasjonens tittel

15 Studentuttalelse «Jeg synes det er veldig, veldig, veldig nyttig å ha det. Fordi hun kommer med... hun ser det jeg ser, eller det jeg har skrevet. Så snakker vi, så kommer hun med forslag. Så det er bare sånn åh, det er kanskje lurt å ta med. Det er kanskje greit. Hun får meg til å kanskje gå videre. Enn å bare stoppe et sted, for det har jeg en tendens til å gjøre. Å bare stoppe, og så... helt opphengt i det temaet jeg er på. At jeg ikke ser andre ting som kan være relevante i oppgaven. Og det gjør hun. Hun får meg til å se det litt bedre» «når hun spurte meg de spørsmålene så ble jeg mer klar, nei det er det jeg skal si og det er det jeg skal skrive om»

16 Studentuttalelse «Og jeg har følt litt press angående å skrive – jeg må skrive til hver gang og sånt – så jeg skrev mail at «jeg har ikke vært så produktiv denne uken». For da hadde jeg brukt tiden på å lese og finne stoff og... og da sa hun «ja, men det gjør jo ingen ting. Bare kom, så tar vi en prat» og... om liksom, ja, om alt rundt det. Og det var ikke bare det skriftlige... altså, det var bare tanker rundt det og... ja. Det var veldig... hva skal jeg si, frigjørende. Jeg fikk sagt det jeg tenkte til noen, og det... og det hjalp. Og hun spør og graver, og jeg svarer, og... innimellom så... ja, så var det litt uklart. Og da har jeg formulert meg feil, eller uklart, da».

17 Skrivementorene representerer en forskjell…. …men hva gjør de?
Diskuterer teksten: Utvikle ideer Faglig klarhet/begrepsforståelse Knytte til kunnskap Forholde seg til faglitteratur/pensum Se det fra ulike perspektiver Skrive så andre forstår (struktur, argumentasjon) Være presis Har tid Nøytrale «Veileder tar opp ting med dem, mens studentene tar opp ting med meg» (mentor 2011) lese snakke skrive

18 Skrivementorenes betraktninger
«Ja, det med at de for eksempel fokuserer på.. på at «ikke» skrives med to K-er, og at... at... sånne grammatiske ting, da. Sånn «her har du glemt et komma», og så er oppgaven på kanten til stryk og det er masse andre ting som er mye viktigere. Det har jeg ofte stusset over» «De har jo hatt litt problemer med språket. Og da har det nok vært litt sånn at veilederne har sagt at «det må dere ordne på først og fremst», at de godkjenner på en måte ikke det de har sendt til dem fordi at språket er ikke bra nok. Og da må de forandre på det før de kan få hjelp […] jeg tror det blir feil fokus. For da blir de jo bare stående og... ja, og hakke på det, på en måte, og så kommer de seg ikke videre»


Laste ned ppt "Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google