Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sensorveiledninger på MN

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sensorveiledninger på MN"— Utskrift av presentasjonen:

1 Sensorveiledninger på MN
Ragnhild Kobro Runde IFI

2 Sensorveiledninger ved UiO
Skape sammenheng mellom program/emne, eksamensoppgaver og sensur. Kvalitetssikre sensuren og nivået mellom sensorer samt mellom ordinær sensur og klagesensur. Gi informasjon til kandidatene om sensuren og vurderingskriteriene. Forutsigbarhet

3 Spesifikke sensorveiledninger
Spesifikke sensorveiledninger (Fasit/løsningsforslag) For eksempel eksamener med konkrete svaralternativ. Utarbeides underveis eller i etterkant, tar utgangs­punkt i eksamens­oppgavene. Fasit/rettenøkkel med angivelser av riktige svar og hvordan alternative/delvis riktige svar skal vurderes. Utarbeides for hver eksamen og tilpasses oppgavene. Offentliggjøres for kandidatene først etter eksamen. Mest aktuelt for mange skriftlige eksamener. Utarbeides underveis hvordan alternative/delvis riktige svar skal vurderes

4 Fra INF1000 H16 Oppgave 3a (5 poeng) Sensorveiledning Skriv en metode String hastighet(int fart) som skal returnere en tekst-streng basert på heltallsverdien som gis som parameter. […] Løsningsforslag String hastighet(int fart) { if (fart <= 60) { return "fart:" + fart; } else { return "fart:over 60"; } }

5 Fra INF1000 H16 Oppgave 3a (5 poeng) Sensorveiledning Skriv en metode String hastighet(int fart) som skal returnere en tekst-streng basert på heltallsverdien som gis som parameter. […] Det viktigste her er riktig bruk av parametre […], if-tester og oppbygning av retur-streng. […] Det er helt ok både å droppe else for å ha return direkte, og å også ha den motsatte testen fart > 60. Det er ikke nødvendig å teste at fart ikke er negativ, og det skal heller ikke trekkes om noen har lagt til dette på mindre lure måter. Riktig bruk av parametre – 1 poeng. Riktig bruk av if – 2 poeng. Trekk 1 poeng hvis det testes < 60 i stedet for <= 60 uten kommentar. Riktig oppbygning av returstreng – 2 poeng. Trekk 2 poeng for utskrift i stedet for retur. Løsningsforslag String hastighet(int fart) { if (fart <= 60) { return "fart:" + fart; } else { return "fart:over 60"; } }

6 Fra MAT1100 H17 Hvordan håndtere Slurvefeil Manglende begrunnelse
Følgefeil

7 Generiske sensorveiledninger
Generiske sensorveiledninger (Vurderingskriterier) For eksempel masteroppgaver, større semesteroppgaver mm. Utarbeides i forkant, tar utgangs­punkt i emne­ beskrivelsen. Generelle retnings­linjer for vurdering av besvarelsene. Stabile over tid, gjenbrukes i flere semestre. Kan være tilgjengelige for kandidatene før eksamen. Mest aktuelt for eksamener med åpne svar – prosjektoppgaver osv. Stabile over tid, gjenbrukes i flere semestre. tilgjengelige for kandidatene før eksamen

8 Fra IN1060 Tommelfingerregelen er at C er en grei gjennomføring av det som må gjøres i emnet, uten tydelige tegn på noe særlig ekstra innsats utover de forventede 10 studiepoengene. F gis når vi ikke kan se noen tegn på at studentene har lært det de skulle i de besvarelsene de har levert. Det synes rett og slett ikke i prosjektet deres at de har fulgt emnet, og de har ikke fulgt anvisningene for prosjektoppgaven i sitt prosjekt.

9 Fra IN1060 Etter å ha fullført IN1060 kan du: - planlegge, gjennomføre og evaluere et designprosjekt som involverer brukere A C E Mål Undersøkelse Analyse Design Helhet A C E Mål Undersøkelse Analyse Bruker data for å begrunne behov Begrunnet minst et behov Behov ikke begrunnet i data Design Iterasjoner i dialog med brukere Brukere invitert til minst en evaluering Ingen testing med brukere Helhet

10 Hva med muntlig eksamen?
Kan for eksempel være sjekkliste + vurderingskriterier. Viktig som forhåndsinformasjon til både studenter og ekstern sensor: Type spørsmål Vurderingskriterier Vektlegging av ulike (typer) spørsmål Betydning av presentasjonsteknikk/muntlige ferdigheter Hvem har regien/initiativet og ansvar for tidsbruken

11 Fra «Vurderingskriterier for muntlige eksamener i matematiske fag med karakterskala A-F»
Presentasjonen viser at kandidaten både behersker begrepene, anvendelsene og det tekniske apparatet, og at han/hun har meget god oversikt over de tematiske sammenhengene. Innenfor pensumets rammer fremstår kandidaten som en fullverdig samtalepartner for eksaminator og sensor. Fremstillingen er klar, presis og velorganisert med korrekt bruk av fagterminologi. Noen mindre unøyaktigheter kan tillates. C Kandidaten kan gjøre rede for hovedtrekkene i de fleste sentrale begreper, anvendelser, og argumenter, men presentasjonen viser tegn på manglende oversikt og/eller selvstendighet. Fremstillingen er grei å forstå, men kan ha en del formelle mangler. E Presentasjonen viser at kandidaten har kjennskap til grunnleggende begreper, anvendelser og teknikker fra flere deler av kurset, men har vanskelig for å beskrive argumenter og sammenhenger utover det aller mest grunnleggende. Fremstillingen er stort sett forståelig, men røper klare feil og misforståelser.

12

13 Noen relevante linker Styrenotat fra UiOs arbeidsgruppe om sensorveiledninger: sensorveiledninger-ved-universitetet-i-oslo.pdf Eksempel fra MAT1100 – Kalkulus: eksamen%281%29.html 00h17.pdf Eksempel fra IN1060 – Bruksorientert design: copy.pdf Eksempel fra INF1000 – Grunnkurs i objektorientert programmering: rslag-inf1000-h16.pdf Vurderingskriterier for eksamener ved Matematisk Institutt (inkl muntlig): karakterbeskrivelse/mn-math.html


Laste ned ppt "Sensorveiledninger på MN"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google