Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Rettskilder til fots - Innledning

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Rettskilder til fots - Innledning"— Utskrift av presentasjonen:

1 Rettskilder til fots - Innledning
19. august 2019 Professor Hans Petter Graver førsteamamuensis Birgitte Hagland Institutt for privatrett

2 Læringsmål Jurister deltar i løsningen av mange viktige samfunnsoppgaver. Målet for studieprogrammet er at de ferdige kandidatene skal ha solid grunnlag for å utøve mange yrker.

3 Læringsmål (forts.) Jurister trengs i de tradisjonelle juridiske profesjoner innenfor justissektoren som dommere, advokater, i påtalemyndigheten og i offentlig forvaltning. Jurister arbeider også i næringslivet, i høyere utdanning og forskning,  i offentlige og private organisasjoner, i inn-/utland. 

4 Læringsmål: Kunnskap God kunnskap om: juridisk metode retten på fagområder omfattet av studiet sammenhengen mellom internasjonal og nasjonal rett

5 Læringsmål: Kunnskap (forts.)
God kunnskap om: de verdiene som ligger til grunn for retten vekselvirkningen mellom rett og samfunn retten i et historisk perspektiv etiske utfordringer og juristers rolle i samfunnet

6 Læringsmål: Kunnskap (forts.)
Spesialisert kunnskap innen fagområder som dekkes av masteroppgaven

7 Læringsmål: Ferdighet
Anvende juridisk metode til å analysere, drøfte og ta standpunkt til rettslige problemstillinger på en kritisk, selvstendig og etisk måte

8 Læringsmål: Ferdighet (forts.)
Dette innebærer kunne: Identifisere rettslige problemstillinger i et saksforhold Drøfte og løse konkrete rettsspørsmål, også på ukjente rettsområder Argumentere skriftlig og muntlig for et rettslig standpunkt på en tydelig og presis måte

9 Læringsmål: Ferdighet (forts.)
Dette innebærer kunne: Utrede rettsreglene innen ulike rettsområder Bidra til å utforme lovforslag, avtaler, vedtekter og andre juridiske dokumenter Foreta rettspolitiske vurderinger av rettsreglene Gjennomføre et avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med forskningsetiske normer

10 Læringsmål: Generell kompetanse (1)
Kandidaten skal kunne bruke de juridiske kunnskapene og ferdighetene på selvstendig vis til å: Gjennomføre ulike typer juridiske arbeidsoppgaver Løse nye problemer og bidra til nytenking i en rettslig sammenheng Forstå og vurdere sammenhenger mellom retten og samfunnet, herunder rettens plass i styring av samfunnsutviklingen Reflektere over jussens forhold til andre fag

11 Læringsmål: Generell kompetanse (2)
Identifisere etiske og yrkesetiske problemstillinger relatert til jussen og håndtere disse på en forsvarlig måte Samarbeide med jurister og andre profesjoner om rettslige problemstillinger Formidle juridiske resonnementer til jurister, andre profesjoner og allmennheten Fremme rett og rettferdighet

12 Læringsmål: Generell kompetanse (2)
Kandidatløftet fra 1736: "Aldrig vidende at ville vige fra Ret og Retfærdighed, mindre raade nogen til ufornøden Trætte eller i anden Maade med Raad eller Daad befordre nogen uretvis Sag eller Idræt."

13 Læringsmål: Holdning Jurister skal alltid legge til grunn høye etiske standarder og de skal kjenne og følge normene for faglig og akademisk redelighet. Gode jurister skal ha så vel menneskelige som faglige ferdigheter.

14 Læringsmål: Holdning (forts.)
… Gjennom studiet vil du få kunnskap om forholdet mellom jussen og samfunnet, om reglers virkning og utvikling.

15 Læringsmål: Holdning (forts.)
… Utdannelsen gir deg store muligheter til å påvirke andre menneskers tilværelse og til å delta i utforming av samfunnet. Med dette følger et stort ansvar.

16 Utgangspunkt for rettskilder til fots
Anvende juridisk metode til å analysere, drøfte og ta standpunkt til rettslige problemstillinger på en kritisk, selvstendig og etisk måte

17 Arbeidsmåter gjennom uka
DAGLIG DOSE Individuelt arbeid 2 timer Kollokviegruppe 2 timer Arbeid med lærer 2 timer Fredag: avslutningsforelesning I tillegg: bibliotek/juritek og eventuelt ex.phil.

18 arbeid jevnt & mist ikke kraften mot slutten!
Viktig: arbeid jevnt & mist ikke kraften mot slutten! LYKKE TIL!

19 Kollokvier og lærere Koll.1 & 2, 19 & 20: Arvid Skaar
Koll. 3 & 4, 21 & 22 : Hans Petter Graver Koll. 5 & 23 : Markus Jerkø Koll. 6 & 24: Ole-Andreas Rognstad Koll.7 & 8, 25 & 26: Anders Løvlie Koll.9 & 10, 27 & 28: Henrik Bjørnebye Koll.11 & 12, 29 & 30: Eirik Østerud Koll 13 & 14, 31 & 32: Geir Woxholth Koll. 15 & 33: Birgit Hellesnes Koll 16 & 34: Johan Mulder (Domus Nova rom 365) Koll 17 & 35: Marianne J. Hotvedt


Laste ned ppt "Rettskilder til fots - Innledning"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google