Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Oppgaven skal gi et teoretisk bidrag til faget, men forøvrig være basert på dine interesser

2 16.30- 19.00: om fordypningsoppgaven
Tidsplan : ferdighetstest : matpause : om fordypningsoppgaven Presentasjonens tittel

3 Oppgaven Skrive en fordypningsoppgave som gir en teoretisk tilnærming til fagfeltet IKT og læring. Studentene velger selv et tema og en problemstilling og skriver en oppgave ut fra dette. Presentasjonens tittel

4 Arbeidet kan deles i følgende oppgaver:
Planlegging (valg av tema, litteratursøk og problemformulering) Utforskning av problemstilling (litteraturstudium) Skriving av oppgaven. Veiledning underveis

5 Planlegging: Tre aktiviteter:
velge tema, formulere problemstilling søke (og velge) litteratur I praksis er det ingen lineær prosess. De ulike aktivitetene går om hverandre.

6 Tema, noen ideer Nettbasert etterutdanning Nettsider som sjanger
Brukergrensesnitt for ungdom Sikkerhet og sårbarhet i bruk av IKT i skolen Web 2.0 Digital kompetanse Hvordan kan samarbeid mellom voksne foregå over nettet i en læringssituasjon? Blogg brukes til samarbeid mellom elever på samme trinn og ulike skoler? En sammenlikning og vurdering av Blogg og chat Wikipedia i skolen Sosiale medier i skolen

7 Problemstilling Problemstillingen er en avgrensning og konkretisering av temaet. Problemstillingen skal hjelpe deg å sette og holde fokus. Problemstillingen vil typisk være utforskende, i spørsmålsform, åpen (kan ikke besvares med "ja" eller "nei") og skal bidra til at du tilegner deg mer kunnskap om et område.

8 Presentasjonens tittel 17.09.2018

9 Problemformuleringsnotat kan innholde:
Valg av tema med begrunnelse Problemstilling (formulert på ca 2-4 linjer) Framgangsmåte for å belyse problemstillingen Avgrensninger i behandlingen av temaet Arbeidet med notatet kan fungere som et fundament for arbeidet med artikkelen. Det er viktig å komme i gang med prosessen raskt.

10 Litteratursøk Målrettet i forhold til problemstilling!
Internettressurser som søkemotorer, og databaser. Biblioteket ”Nesting”: følg referanser i artikler og bøker og gå til kilden Vi et eksempel på nesting, vis eksempel på tospråklig + IKT i google schoolar + idunn

11 Å søke i kilder: Les målrettet
Les sammendrag, innholdsfortegnelse, underoverskrifter, litteraturliste. Finn problemstillingen: Les introduksjon eller innledning og konklusjon. Identifiser viktige underpunkt og nøkkeltemaer ved å skumlese Bruk gule lapper, noter poenger og reaksjoner, husk å notere nøyaktige referanser med sidetall.

12 Skriveprosessen Ingen er født fagskribenter Øvelse gjør mester!
Motta kritikk - bruk medstudenter og veileder

13 Skrivetips Skriv og kast Ikke referat eller “blåbærtur”
Ha problemstillingen i fokus hele tiden Let etter den “røde tråden”, hele tiden Andres argumenter bygges opp til din konklusjon Redegjør for teorier, argumentasjon og funn Konklusjonen må bygge på arbeidet med litteraturen

14 Skrivetips Unngå udokumenterte erfaringer og generelle påstander – vær saklig og akademisk Ikke klipp-og-lim uten diskusjon Vis respekt for andres meninger - ikke siter uten å bruke sitatet aktivt i teksten Før nøyaktig litteraturliste (referanser)

15 Organisering av teksten
Kort innledning: sette tema problemstilling avgrensning metode Presentasjon av litteratur Diskusjon  (drøfting) Konklusjon eller avslutning i forhold til problemstilling. Litteratur

16 Å vise til litteratur Bruk alltid referanser når du vil gjengi "ikke-etablerte" påstander eller ved påstander hvor det finnes uenigheter og ulike meninger. Litteraturreferansene viser grunnlag og utgangspunkt for arbeidet. Før aldri opp litteratur du ikke har gjort deg kjent med Gjør det klart om utsagn er fra litteratur eller dine egne. NAVNGI KILDER

17 Formalkrav 2000 ord (5 sider) med 2,5 cm. marg topp og bunn, og 2,5 cm. marg høyre og venstre side. For de som skriver sammen: 8 sider Normalstil TNR, font 12, linjeavstand 1,5 Bruk av referanse stilen APA 5th eller APA 6th Minst to pensumtekster skal brukes i arbeidet med fagartikkelen

18 Frister/innleveringer
12. mars: Innlevering av tema 19 mars: Innlevering av problemformulering og disposisjon 2. april: Innlevering av 1. utkast til fordypningsoppgaven 22. april: Innlevering av fordypningsoppgaven Møtt opp til minimum EN veiledning

19 Referanser og litteraturlister
Presentasjonens tittel

20 APA-stilen http://www.hioa.no/LSB/Oppgaveskriving/APA-stilen
Presentasjonens tittel


Laste ned ppt "Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google