Kunsten å lære Kunsten å skrive Veien til motivasjon og viljestyrke Skrive og læringsstrategier Espen Schønfeldt UIA 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
2 Leseferdigheter og lesevaner
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
4 Bruk øynene riktig.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Rett på sak.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hva er aktivitet og deltakelse?
- Bak enhver tekst er det arbeid
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Bokpresentasjon Oslo.
Hva er en artikkel?.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Strategier og kompetanse
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Resonnerende tekst.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Enkelte momenter i forbindelse med å søke jobb - Bedriftskontakt.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Argumenterende tekster
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Skrive og læringsstrategier Hva er lærevansker ? Kunsten å lære? Kunsten å skrive? Ved Espen Braathen Schønfeldt.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Velkommen – presentasjon av deg selv
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Metodekurs – Forvaltningsrett I
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

Kunsten å lære Kunsten å skrive Veien til motivasjon og viljestyrke Skrive og læringsstrategier Espen Schønfeldt UIA 2016

Pedagogisk feilsøking Hvilken grunner er det til at studenter stryker eller gjør det dårlig til eksamen? Kan ikke faget Husker ikke det en har lært Misforstår oppgaven Får ikke vist hva en kan igjennom skriftspråket Stress/ hjerneteppe Manglende motivasjon og planlegging Etter å ha fått oversikten over de vanligste grunnene til at studenter sliter, kan du se hvordan du kan begynne å jobbe mer målrettet Metodene som jeg vil beskrive tar utgangspunktet i hvilken grunner det er til at studenter sliter og hvordan du kan forebygge svake eksamener på en effektiv måte

Forkunnskaper x lesing = læringer Hvorfor er forkunnskaper viktig Jo mer en kan om et emne fra før av desto lettere er det å tilegne seg nye kunnskaper Ofte kan de fleste studentene mer en halvparten av pensum før de har åpnet lærerboken, det gjelder bare å bli seg bevist hva en kan i fra før så slipper å bruke mye krefter på hva en kan ifra før av Forkunnskaper er det samme som hukommelse og det ha kunnskaper om hvordan en kan hente fremm sine glemte kunnskaper under eksamen er ingen dårlig ide Det er viktig at du aktiverer dine forkunnskaper før du fordyper deg i dine detaljer til eksamen

Hvordan kan du aktivere dine forkunnskaper Hukommelse Hvordan kunnskapene lagres ( kunsten å spørre seg til hukommelse + oversikt) Hvordan kunnskaper oppbevares Kunsten å repetere Hvordan kunnskaper hentes frem ( kunsten å spørre seg til hukommelse + oversikt) Forkunnskaper = hukommelse Hukommelsen vår består av en liten bevist del og en stor underbevissthet hvor mesteparten av det vi har lært ligger lagret Problemet er at mye av det som ligger lagret i underbevisstheten ligger godt gjemt og særlig under eksamen og press En effektiv måtte å få tilgangen til kunnskapene som ligger lagret i underbevisstheten på er igjennom assosiasjoner Jo flere ledertråer assosiasjoner en klarer å etablere i bevisstheten jo lettere er det å få frem sine skjulte kunnskaper Hvordan kan du aktivere dine forkunnskaper En metode som mange bruker er igjennom idedugnad eller breanstorming hvor du fritt tenker alt det du kommer på om et emne Problemet med ide dugnad er at en ofte setter et mentalt punktum etter hver moment kommer på, hvis en derimot stiller spørsmål i stedet vil en ofte kommer på langt flere momenter En annen fordel ved å stille spørsmål er at en setter på søkemotoren å vil bli mer motivert å nygjerrig for også finne ut av hva en faktisk lurer på

Å spørre seg til kunnskaper En ferdighet som må vekkes Som barn bruker en spørsmål som et viktig redskap for å tilegne seg kunnskaper Etter hvert som en blir større å lærer å lese glemmer en hvordan skal stille spørsmål Spørsmålsferdigheten er derfor en ferdighet som må trenes opp

Spørsmålstips Kreativitet øker begrensninger Bruk spørreordene hva, hvordan, hvorfor, hvilke, hvem, når og hvor Gjør det ferdig med spørreord av gangen, gjør deg fks ferdig med hva ordet før du begynner med hvordan spørsmål osv Når en stiller et spørsmål vil en ofte se for seg hva svaret vil være, istedenfor å besvare spørsmålet kan en stille spørsmål til svaret som en får eks Hva er smitte( Tenker bakterier) så kan oppfølgingsspørsmålet hva er bakterier Hva er det omvendte ( avgrensing)av fks av smitte

Spørsmålsforslag Definisjonsspørsmål På universitet er det viktig å ha presise definisjoner, gode spørsmål som kan hjelpe deg å definere Hva er, hva kjennetegner, hva slag eks, hva er ikke Årsak virkning Hva er årsaken hva er grunnen til at noen blir rammet hardere Hvem er der som står bak osv Hva kan gjøres for å unngå eller forebygge osv

.

Oversikt detaljer oversikt God læring i praksis Effektiv læring handler om å få oversikt over faget før en fordyper seg i detaljene, på samme måten som det er langt lettere å bli raskt kjent med en ukjent storby igjennom et turistkart enn gå rundt byen på lykke forme mange studenter starter på begynnelsen av lærerboken og forsøker å lese seg i fra detaljer til en ny oversikt. Problemet er at det å gå i fra detaljer til oversikter både går utover læringsutbytte og er derfor en langt mindre effektiv måte å lære på Studenter har mye å lære av journalister som lever å raskt både å få oversikten over saken for deretter å kunne skrive om den Det er ingen journalister som har tid til å lese seg opp i ukesvis før en skal reise ut i felten å interjue og skrive om saken Journalistenes viktigste arbeidsverktøy er kunne stille gode spørsmål

Å få oversikten handler om å rydde opp i kaoset Oversikt = disponering På videregående lærte jeg om fisken og at alle tekster skal ha en innledning, hovddel og avslutning Problemet er at fisken vil for mange være et dårlig sorteringsverktøy hvor det ikke alltid vil være like lett å se hva som skal stå innledningen hoveddelen osv Det blir litt som når eventyrfiguren Karlson På taket sier at tingene skal til venstre og sakene skal til høyere Enten en skal lære seg å få oversikt over et nytt emne eller skal lære seg å disponere en tekst på en ny måte er fremgangsmåten for å å lære å disponere eller få oversikt i stor grad den samme Å disponere godt handler om og ha gode systematiseringsverktøy et godt systematiseringsverktøy er å kunne svare på presise spørsmål

Disponerings spørsmål Eks på disponerings spørsmål Hva er saken Hva er årsak Hva har skjedd Hva er konsekvenser Hva kan en gjøre for å unngå Hva kan en gjøre for å inngå

Hvorfor akademisk skriving Hva er akademia Hvorfor har vi universiteter En viktig begrunnelse for universiteter er å utvikle nye kunnskaper, som er ne annet enn å gjengi kunnskaper som en i stor grad gjør på videregående En viktig oppgave til universitetet er derfor å stille spørsmål ved gamle myter og teorier En metode for å utvikle ny kunnskap er igjennom å stille spørsmål til gjeldene teorier og stille spørsmål om noe er sant eller ikke Hvordan er en sannhetssøkende i praksis Eventyr og myter skiller seg fra vitenskapen ved at de mangler kilder For å kunne være sannhetssøkende er det viktig for deg og omverden å vite hvor du har informasjonen din i fra Dette både for å kunne vurdere troverdigheten av undersøkelsen, til at andre ønsker å lese artikkelen og av hensyn ti kreditering av opphavsmannen

Akademisk skriving Hvorfor akademisk viktig Det er ikke nok å kunne sitt fag godt om en ikke er i stand til å uttrykke seg godt til eksamen En av de viktigste forskjellene mellom videregående og universitet er kravene til skriftlig fremføringsemne Mange studenter gjør det unødvendig dårlig ved at de ikke har lært hvordan en utrykker sine kunnskaper til eksamen Mange studenter vet ikke hva en problemstilling er, hvorfor en skal drøfte eller hvordan en skal få til gode drøftelser

Rørlegger/akademiker Rørlegger Akademiker Problemløser Reparere vannlekkasje ta stilling til et problem problemstilling Materialer Rør og pakninger teori/emperi,litratur Verktøy Skiftenøkkel / skrutrekker Drøfting

Drøfting Hva er drøfting En viktig viktig funksjon for universitet er å være sannhetssøkene og et viktig verktøy for å ta liv av gamle usannheter og fine frem til nye sannheter er drøfting En drøftelse begynner med et problem som en ønsker å ta stilling til en problemstilling For å få gode drøftelser kan en stille spørsmålet inne i seg er det sant eller sannsynlig at Mål likeverdige størrelser opp i mot hverandre For å kunne få til god drøftelser bør en diskutere likeverdige momenter opp i mot hverandre Det er fks vanskelig å diskutere hva som er best av Pizza eller bil

Veien til motivasjon og viljestyrke Hva er motivasjon Motivasjon består av begrepene lidenskap og viljestyrke Lidenskap = trenger en god grunn til å la være å gjøre noen en liker å gjøre (selvdreven) Viljestyrke trenger en god grunn til å gjøre noe du ikke liker å gjøre eller la være å gjøre noe som du liker å gjøre (For å kunne oppnå en større fordel i fremtiden) Metaforen viljestyrken muskelen Viljestyrken trenger trening for å vokse Viljestyrke muskelen trenger hvile for å vokse Viljestyrken trenger energi

Drøm x tro = Motivasjon Effektmodellen Forutsetninger x metode x tid = resultater

Attraktive mål er viktig for viljestyrken Attraktive mål Det er ofte lettere å se for seg hvordan et kjøkken skal se ut eller se for seg hvordan en kan prestere godt i idretten eller å kunne se for hva slags liv eller en jobb og studiekarriere en ønsker seg. Det å sette seg attraktiv mål er ofte noe som en må jobbe med over tid for å få et klarere bilde av hva en ønsker seg Hvordan Hva er som er viktig for meg å kunne Hvordan kan jeg bidra til å gjøre en forskjell i jobben Hva er det jeg trives med å gjøre eller ikke trives med

Tro på at det mulig å nå målet er viktig for viljestyrken Henry Ford Du kan tro du kan og du kan tro du ikke kan og i begge tilfeller får du like rett ( loven om den selvoppfyllende spådom Verktøy skaper tro Gode pedagogiske verktøy bidrar til å skape tro på hva som er mulighet til igjennom resultatene som de skaper Å del opp målene i overkommelige delmål bidrar til å styrke troen Hva er det neste konkrete gjøremålet som kan bidra til å komme et steg nærmere målet Legge merke til hva du lykkes Det er lett å bli så opptatt av fokusere på det en ikke kan at en glemmer hvilken kunnskaper og ferdigheter en faktisk har. Det å styrke troen på nå mål handler i stor grad om å legge merke til hva får til og færre sine fremskritt

Viljestyrken trenger hvile

Dagsplan StatusAktiviteterBeregnet tidBrukt tid Planlegging av dagen108 Læringsmål Kunne hva en mangel er i kjøpsretten10 Idedugnad hva en mangel2022 Disposisjon av en mangel40 Pause30 Lese meg opp på mangler i120 Forelesning Gjennomgangs kollokvie

Laban oppskrift 1.Tegn opp en seigmann og skriv inn områder som er viktig for deg i hode, armer og ben. Det kan fks være studier, venner trening, kjæreste hobby osv 2.Tilpass størrelsen på kroppsdelene etter hvor stor oppmerksomhet det krever i ditt liv. Vis studiene krever mye oppmerksomhet og venner lite vil fks hodet være stort og den ene armen være lite 3.Etter at hode og armer i riktig størrelse stiller du deg spørsmål om hvor fornøyd på en skala fra en til ti. For skiløper Marit Bjørgen vil sannsynligvis ski kreve stor oppmerksomhet og hun vil vil skåre høyt på ski da det er grunn til å tro at hun trives med å gå på ski 4.Etter at en har kartlagt hvordan dagens tilstand kan en stille seg hva skal til for at en fks skårer 8 av ti på studier eller venner

Gode vaner Jo større innsatts som kreves jo større krav stilles til viljestyrken. En god måte å øke effektiviteten er etablere gode arbeidsvaner Arbeidsvaner er automatiserte handlinger som krever liten viljestyrke En har derfor mye å hente på å etablere gode studievaner

Årets lidenskap Nyttårsforsettenes tre kjennetegn Gjøre mindre av det en liker Gjøre mer av det en ikke liker Holder ikke nyttårsforsetter Årets lidenskap kjennetegn Det skal være noe du har lyst til å lære Det skal være noe nytt som du har lyst til å lære Det skal være noe som krever en innsatts med andre ord mer enn et helge kurs Eks på årets lides lidenskap. Bli god til å lage mat i løpet av et år, lære fjellklatring, lære et nytt språk, lærer å male osv