Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt"— Utskrift av presentasjonen:

1 Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Hva er lese og lese og skrivevansker Pedagogisk feilsøkning Kunsten å lære Kunsten å utrykke seg skriftlig

2 Hva er lese og skrivevansker
Hvem har lese og skrivevansker 23% av befolkningen har lesevansker All 2005 Andelen er høyere på yrkesfag

3 Pedagogisk feilsøkning
Årsaker til svake karakter Eleven kan ikke faget Eleven misforstår oppgaven Elever husker det han har lært Eleven har problemer med å utrykke seg skriftlig Eleven er stresset og får hjerneteppe Jeg vil gi en enkel metode som viser hvordan en vinne over utfordringene til eksamen

4 Kunsten å lære Forkunnskaper ganger ny kunnskap = Læring
Jo mer en kan om et emne før en lærer noe nytt jo lettere er det å tilegne seg ny kunnskaper Elevene kan ofte mer enn de selv er klar over det er derfor viktig å aktivere forkunnskapene Oversikt detaljer oversikt Å kunne et fag handler om å ha oversikten over faget Mange elever og særlige teorisvake elever sliter med å gå fra detaljer og undervisningen til selv og få oversikten Det er derfor viktig å gi elevene oversikten som vil gjøre det lettere å forstå faget og plassere detaljene

5 Hvordan aktivere elevenes forkunnskaper
Mange ganger når elever introduseres for et nytt tema eller åpner en lærerbok tenker de feilaktig at dette kan de ingen ting om i fra før av Selv skoleflinke jusstudenter kan bruke tid på å pugge at en avtale skal holdes til tross for at de vet det i fra før av men glemmer det når de åpner boken En effektiv måte å aktivere elevens skjulte forkunnskaper igjennom å skape assosiasjoner En måte å skape assosiasjoner på er å få elevene til å stille spørsmål til læreren

6 Snu klassen på hodet Få elevene til å stille spørsmål til deg
Hvorfor: Det er langt lettere for elevene å stille spørsmål til deg enn det er å få elevene til å svare på dine spørsmål Det er langt lettere for deg å gi positive tilbakemeldinger på gode spørsmål enn ved feil svar Når elevene stiller spørsmål vil de selv også ofte finne ut hva de faktisk kan om emnet Når du får klassen til å stille spørsmål til deg blir du ofte bevist dine skjulte kunnskaper

7 Hvordan få klassen til å stille spørsmål
Første gang elevene skal lære seg å stille spørsmål er det lurt å velge et emne som elevene har kunnskaper om så det blir lettere å stille gode spørsmål Del klassen i 7 grupper en gruppe for hvert spørreord. Hva, hvordan, hvorfor, hvilke, hvem. Når, hvor gruppen En fordel å dele inn grupper er at du vil involere hele klassen og det oppleves lettere å svare på vegne av en gruppe en seg selv Etterpå gir du elevene 5 minutter til å stille spørsmål eller så lenge du ser hvor lenge de ulike gruppene er aktive Etter at gruppene er ferdig begynner du alltid med Hva gruppen da det ofte er lettere å finne på flere hva spørsmål en fks hvem spørsmål Skriv alle spørsmålene du får på tavlen og dersom du ser at eleven kan litt til går det ann å utfordre elevene med noen tillegesspørsmål

8 Oversikt før detaljer Hvorfor er oversikt over faget
Det er viktig å ha oversikt før en begynner med detaljer for å få et godt læringsutbytte Det som kjennetegner flinke elever er at de har oversikt over faget Det er lettere å huske faget når en gode og oversiktlige knagger å henge detaljene på Det er lettere å utrykke og disponere sine kunnskaper igjennom skriftspråket når en har oversikt over faget Hvordan Metoden en bruker til å få oversikt over et fag på er den samme som en kan bruke når en skal lære seg å utrykke seg godt skriftlig

9 Hvordan disponere Prinsipp
Det å disponere handler om å organisere informasjonen på en god måte For å lave gode disposisjoner trenger en presise disponeringsverktøy som gjør det lett for eleven å få organisere kunnskapene På ungdomskolen lærte jeg om fisken om innledning, hovedel og avslutning Problemet er at det for skolesvake elever ikke alltid er like lett å vite hva som skal stå i innledningen, hoveddelen eller avslutningen Det blir rot som når eventyrfiguren Karlson på taket sier et tingene skal til venstre og tingene skal til høyrer En bør derfor heller bruke en puttboks eller en verktøytavle som metafor som gjør det enkelt for elevene å putte informasjonen i riktig boks

10 .

11


Laste ned ppt "Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google