Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv"— Utskrift av presentasjonen:

1 Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv

2 Et godt tips for rettskriving – nettstedet til språkrådet.

3 Rett på sak Viktigste først. Gjerne i tittelen.
En god tittel er det aller viktigste om teksten din skal vekke interesse. Kun 1 av 5 personer leser mer enn tittelen, mener reklameguruen David Ogilvy.

4 Tittelen må være lett å forstå
1 Bruk enkle og lett forståelige ord. 2 Bruk fargerike ord alt etter målgruppe. 3 Nå er det vanlig å si mer i tittelen enn før.

5 Eksempler på gode titler
Oppskrift: «Slik lager du verdens beste ostekake» X tips for Y: «6 tips for å vaske bilen uten å få riper» Spørsmål: »Vasker du parketten riktig?» Enkelhet: «Den enkleste måten å lage fantastiske websider» Forklaring: «Derfor øker Chess sin markedsandel hvert kvartal» Sparing: «Slik sparer du penger på ny logo» Eksempler på gode titler

6 Framhever det viktigste i mellomtitlene. Mye luft. Gode bilder.

7 Setning Korte setninger – aldri mer enn 22 ord. (Men ikke lange tekster med bare korte setninger – da må du veksle på det) Subjekt og verbal tidlig i setningen. Ikke lange ord Maskinen renser rørene i løpet av sekunder. (I løpet av sekunder renser maskinen rørene.) Lett. Effektiv. Best i test. Velduftende.

8 Fargelegg teksten ved bruk av adjektiver, men varier bruken
Fargelegg teksten ved bruk av adjektiver, men varier bruken. Begrunn helst adjektivene. Bruk synonymordliste for variasjon. Du vet hvor den ligger? Lag gjerne et eget dokument med adjektivforslag. Eksempel: Sier. Forteller. Smiler. Ler. Legger til. Poengterer. Understreker. Gråter. Hikster. Mener. Adjektiver

9 P.S. Alle stopper opp for å lese det som står som i et P.S.
Oppsett av teksten Bruk hyppige avsnitt, linjeskift eller punktlister. Kanskje utheve skrift i bold, også? Et annet triks for å lage blikkfang, er å bruke tall og tegn: La oss si at anslagsvis 70 % av leserne i dette blogginnlegget kommer til å stoppe opp ved denne setningen, nettopp på grunn av det. Var du en av dem? P.S. Alle stopper opp for å lese det som står som i et P.S. Gjør det enkelt for leseren å oppdage det du vil – pass på at teksten er lett å skanne. Du har kanskje sekunder av leserens oppmerksomhet. 1: Da former du teksten på en måte som trekker lesernes blikk til de viktigste delene.

10 Finn fem feil. Hva synes dere er feil med denne. Lange tunge ord
Finn fem feil? Hva synes dere er feil med denne? Lange tunge ord. Lange setninger. Store bokstaver. Mangler avsnitt.

11

12

13 Det magiske du-ordet Bruk personlige pronomen som for eksempel du, deg og ditt. Da er det mer sannsynlig at hele teksten blir lest. 1 At navnet ditt står på et nyhetsbrev eller en annen henvendelse skriftlig, gjør den mer personlig. 2 1.Vær personlig og snakk med leseren. Tenk deg at du står foran 2. Det er kanskje ikke så kjekt når telefonselgeren sier navnet ditt.

14 AIDCA: en god måte å planlegge tekst på
1 Dra oppmerksomheten mot teksten med en fengende tittel. 2 Gjør produktet interessant og relevant for leseren. 3 Fortell hvorfor kunden bør ha et ønske eller behov for produktet. Vi fordelene. 4 Overtale kjøperen til å kjøpe det. Argumenter. Fremhev det som skiller ditt produkt fra de andres. Fortell kunden hvordan han kan kjøpe det. Inspirer til handling.  AIDCA: en god måte å planlegge tekst på

15 Hvordan kan du overbevise leseren?
sosiale bevis: Vi trekkes mot det som er populært, eller det andre gjør eller liker. For eksempel: «Det nye trikset alle i markedsføringsbransjen bruker»   autoritet: Eksperter har større troverdighet. Det er derfor du stoler på at det som blir sagt her stemmer. For eksempel: «PR-ekspert advarer bedrifter mot ny Twitter-trend» knapphet: Har du lite tid eller det er lite igjen av et produkt, tvinges du til å ta stilling til det med en gang. For eksempel: «Supertilbud på kjøleskap, kun så langt beholdningen rekker»  Hvordan kan du overbevise leseren? 1. 2.  3.

16 Suksesshistorier - referanser
Bruk færre ord. Fyll på med gode bilder. Referanser: bruk gjerne sitater. 01 Ikke lag teksten tung og komplisert for å vise at du er stinn av fagkunnskap. Putt det heller i en faktaboks. Gjennom suksesshistorier og gode referanser skaper du tillit og gir leseren inntrykk av at du kan ditt fag. Men husk at fagpersoner ofte selger til personer som ikke er fagpersoner. Derfor vinner du på å bruke få vanskelige faguttrykk. 02

17


Laste ned ppt "Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google