Nyhetsartikkelen og klart språk Mette Korsbakken, 25. oktober 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rett på sak.
Advertisements

Å skrive for Internett Språktips.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
10 regler for å skrive for web
8. Writing for the Web Skrive for Web. Presentasjon av informasjon Tekst er viktig Da må den være lesbar Enkel, direkte, kompakt Vi ser overskrifter og.
Tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Skrivetips for web Trond-Erlend Willassen 3. mars 2016.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Velkommen til foreldremøte 9D. Innhold Nye fag for året. Bruk av hjemmesiden til 9D og informasjon om foreldreundersøkelsen. Tips: Hvordan gi tilbakemelding.
Velkommen til arbeidsstue. Program for arbeidsstua Gjennomgang- Hva må vi tenke på når vi skriver for web? Emnesidene- hva kan vi endre? Hva menes med.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Norskfaget i 1. klasse.
En faktor i utvikling av teori om sinnet og sosial kompetanse
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
PRAKTISKE OPPGAVER.
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Grunnleggende opplæring i nettpublisering
Til deg som skal holde denne presentasjonen: I 2017 markerer kirkene i Norge at det er 500 år siden reformasjonen, og de har valgt Fasteaksjonen som sitt.
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Håndtere endringer i organisasjonen
Muntlig vurdering – å veilede andre
Forelesning eksamensrettet skrivekurs
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Åtte skrivetips for bibliotekarer
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
HMS © Caritas Norge..
Hva er en god ordbok?.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Den matematiske samtalen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Analysere nyheter
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Hvordan skriver vi så folk forstår?
Lytteforståelse Rammeverket
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Nå er vi spente!.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Tilpasset opplæring Kurs 5
Kapittel 5 Argumentasjon
Forberedelse til praksis
Hvordan SKRIVE en god CV?
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Nyhetsartikkelen og klart språk Mette Korsbakken, 25. oktober 2012

Disposisjon Hvorfor skrive en nyhetsartikkel? Hva er en god nyhetsartikkel? Oppbygging, struktur Klart språk, språkvett Å skrive er en måte å tenke på. Klart skrevet er klart tenkt.

Hvorfor skriver vi? Ideologisk: Åpenhet, tilgjengelighet, service En informert befolkning er en forutsetning for at demokratiet skal fungere Profilere virksomheten, være synlig Informerte ansatte gir bedre arbeidsmiljø Bedriftskultur, «vi-følelse» Praktisk: Få leserne til å utføre en handling eller ta et valg Legge til rette for effektiv drift Slippe en masse spørsmål Unngå misforståelser (kanskje…) Nyttig, relevant, opplysende – for leseren.

Hva er «godt stoff» Angår leseren, er nyttig for leseren Nytt eller ferskt Nært, fysisk eller psykisk Betydningsfullt, stort Problem, konflikt Merkverdig

Slik lager du en god nyhetssak Utgangspunkt: Hva er målet med artikkelen? Sett deg i leserens sted Ett hovedtema = en artikkel Informativ tittel Det viktigste poenget først. Sortér informasjonen og si én ting om gangen. Bruk mellomtitler og evt. punktmerkede lister Del opp lange avsnitt (over 4-5 linjer) Skriv kort Skriv korrekt Skriv forståelig Ha med kontaktperson der det er mulig

Tittel, ingress, brødtekst Tittel Ingress Bildetekst Brødtekst Mellomtittel

Tittelen Kort Konkret, informativ, entydig Stikkord for hva artikkelen går ut på Ikke bruk utropstegn! IKKE BRUK STORE BOKSTAVER Unngå passiv form Portalen: maks 2 x 25 tegn, avhengig av ordlengde. Skolens hjemmeside: maks 40 tegn Akershus.no: maks ca. 35 tegn

Klar, entydig, informativ? Ran på skolen, rektor truet med pistol Lillestrøm-tale forårsaket Jegstad-kritikk Det går mot jul!

Ikke noe tittelpoeng? Hvis det i en artikkel ikke finnes ett eneste godt poeng som det kan lages en tittel på, tyder mye på at artikkelen er så intetsigende at den ikke bør publiseres. ( Thorbjørn Wale i «Innføring i journalistikk»)

Ingress 2 – 3 linjer i EP (maks 130 tegn). Gir konsentrat av det viktigste i saken Fanger interessen, nytteverdi Tittel + ingress skal si det som er aller viktigst for leseren å vite Svarer på (noen av) spørsmålene hva, hvem, hvor Hvis de tre første setningene virker uinteressante, slutter leseren å lese. (Th. Wale).

Teksten Nøyaktig Klar Brukervennlig: Hva er konsekvensen for brukeren? Fullstendig. Gi svar på: - hvem? - hva? - hvor? - når? - hvorfor? - hvordan? Kort. Et skjermbilde: ca – 1900 tegn Del opp lange avsnitt (over 4-5 linjer i EP). En god tekst kan kuttes bakfra, avsnitt for avsnitt

Oppbygging av teksten Lag en disposisjon Det viktigste først – for leseren Deretter i synkende viktighet (omvendt pyramide)

Hvordan starter vi teksten? Fakta: Hvis du vil være bøssebærer, kan du ta kontakt med …. Sitat: – Jeg oppfordrer de ansatte til å være bøssebærere, sier fylkesordføreren. Indirekte tale: Fylkesordføreren oppfordrer de ansatte til å melde seg som bøssebærere Spørsmål (NB: Brukes med forsiktighet): Vil du være bøssebærer? Da kan du ta kontakt med...

Mellomtitler Hjelper brukeren til å få oversikt Hjelper brukeren å skanne siden, lese vertikalt Leseren skanner siden for raskt å finne det han eller hun er ute etter. Leter ofte etter et stikkord og overser det meste annet. Stikkord 1 Stikkord 2

Mellomtittelen Hvis teksten er på mer enn tre avsnitt, skal du bruke mellomtitler. Kort, maks 25 tegn Informativ - gir leseren informasjon om hva som står i teksten under Gir leseren en oversikt over hvordan teksten er strukturert

Sjekk språket Let etter kronglete og lange setninger og perioder. Let etter kronglete ord, passivt språk, fremmedord, stammespråk, forkortelser, klisjeer Bruk ørekontrollen. Les teksten høyt. Fikk du tid til å puste? Ikke vær redd for det enkle, dagligdagse, korte og direkte språket. Ikke ta på deg språklig snippkjole når du skriver.

Språkvettreglene 1.Det er ingen skam å sette punktum. En leservennlig periode har sjelden mer enn ord. 2.Si én ting om gangen. Server momentene porsjonsvis, og avslutt gjerne setningen før du begynner på en ny. 3.Vær høflig mot leseren. Velg ord som du vet leseren forstår. Må du bruke et vanskelig ord, så husk at det ikke er forbudt å forklare det. 4.Bli ikke smittet av substantivsyken.

Substantivsyken Man har foretatt en undersøkelse i saken. Før rektor fatter en avgjørelse, skal eleven avgi en uttalelse. En situasjonsforandring kan skje med hurtighet. - Unngå substantivsyken. Da blir språket ledigere, og det går ikke ut over presisjonsnivået. (Per Egil Hegge)

Språkvettreglene, forts. 5.Vær gjerne høyrevridd når du skriver. Sett (hoved)verbet tidlig i setningen, spre resten av innholdet til høyre. 6.Du skal ikke pynte deg med ord. Unngå (sjeldne) fremmedord, moteord eller vitenskapelig klingende «påfugl-ord». 7.Vær ikke redd for den konkrete uttrykksmåten. Mener du en spade, så skriv en spade – ikke graveredskap.

Få hovedverbet fram Skriv ikke: Kommunikasjonsmedarbeidere med behov for å uttrykke seg klart, tydelig og presist i så vel pressemeldinger som artikler på web, må kunne skrive godt. Skriv heller: Kommunikasjonsmedarbeidere må kunne skrive godt. De trenger å uttrykke seg klart, tydelig og presist både i pressemeldinger og artikler på web.

Moteord, eksempler Fokus I forhold til Relatere, relatert til Adekvat Intensjon Problematikk På sikt Synliggjøre Ståsted Respons

Forsiktig med Store Forbokstaver Stor + liten forbokstav i navn som består av flere ord: Akershus fylkeskommune, Nes videregående skole, Asker tannklinikk, Vestby kommune, Kommunal- og regionaldepartementet Liten forbokstav i: Politiske organer, komiteer o.l. Avdelinger, seksjoner o.l. Stillingstitler Navn på lover, unntatt Grunnloven Sammensetninger uten bindestrek: akershuskulturen, oslofolk

Ordbilder Forslaget viste seg å være en såpeboble som hadde svake føtter å stå på når man følte det nærmere på tennene.

Forkortelser Forkortelser kan virke forstyrrende i teksten Bare noen få forkortelser blir forstått av alle Forklar forkortelsen første gang du bruker den Alment kjent: A4, E6, FN, LO, NATO, NRK, NSB, USA Vurder målgruppen: Ap, KNA, KrF, NAF, KS, AFK, UD, vgs Må forklares: FDV, FT, FU, HMS, MK, SSP, KD, KRD, RPR

Passivt språk Let gjennom teksten etter endelsen «-es». F.eks: Ett eksemplar skal leveres til arkivet. Det anbefales å avtale tid på forhånd.

Språkvettreglene, forts. 8. Sløs ikke med ord og bokstaver. Skriv ikke: Idrettslaget er en trivselsfremmende faktor i relasjon til lokalmiljøet. 9. Vær ikke redd for det personlige tonefallet. Du, dere, jeg, vi er tillatt i skrift også. 10. Bruk ørekontrollen Les høyt for deg selv det du har skrevet. Se portalen under Organisasjon og strategi / Kommunikasjon og presse / Språktips

Forståelig? Ikke gjengi noe du ikke forstår selv Følg eventuelt opp med spørsmål Er du i tvil? Be naboen lese artikkelen før du publiserer.