Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Leseutvikling og læringsstrategier

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Leseutvikling og læringsstrategier"— Utskrift av presentasjonen:

1 Leseutvikling og læringsstrategier

2 Plan Leseutvikling Leseflyt Læringsstrategier

3 Lesing = avkoding X forståelse Lære å lese Automatisere
lyder bokstavkombinasjoner ord Høyfrekvente ord Repetert lesing Lesetempo og leseflyt Lese for å lære Hva leste du nå? Lese- og læringsstrategier Hva gjør jeg: før lesing? mens jeg leser? etter lesing? Å kunne lese innebærer både å kunne avkode og å kunne forstå teksten I begynneropplæringen vil hovedtyngden ligge på avkoding og avkodingsferdigheter, men fokuset på forståelse må vi bygge opp frå starten av. Intensjonen med lesing vil alltid være å lære, oppleve, forstå, … Vi må snakke om det vi leser (på ulikt plan)

4 Stor naturlig variasjon
Leseutvikling Stor naturlig variasjon Fonologisk lesing – Ordene leses lyd for lyd Ortografisk lesing – Ordet oppfattes som en helhet, utvikling mot setningslesing. Økt automatisering og leseflyt – Eleven leser flytende på nye og vanskelige tekster. Flyt og intonasjon mot hele avsnitt. Strategisk lesing – lesingen har et formål og elevene velger lesestrategi etter dette formålet. Variasjon i elevgruppen og i den enkelte elev.

5 Leseflyt Å lese med flyt og sammenheng innebærer:
• å ha mange parate ordbilder (500-ords-lista) • å utnytte informasjon fra komma, punktum, utrops-, spørre- og anførselstegn • å variere stemmen for å framheve sentrale poeng Definisjon av begrepet leseflyt. Leseflyt er «broen» over til leseforståelse. Leseforståelsen er avgjørende for å forstå innholdet i det man leser Å avpasse farten etter forholdene

6 Eksempler på læringsstrategier FØR UNDER ETTER BISON Tankestrøm
Vøl-skjema Ordkart Tankekart Les og si noe Fri-form-kart Ensetnings-sammendrag Nøkkelord Strukturert tankekart Styrkenotat Venndiagram To-kolonne Rammenotat FOSS LEGG GJERNE INN FLERE/ANDRE STRATEGIER DERE BRUKER – VIS GJERNE FREM NOEN EKSEMPLER EKSEMPLER LIGGER SOM SKJULTE LYSBILDER I PRESENTASJONEN – VIS DEM DU VIL Lesing som prosess FØR, UNDER og ETTER Noe er lurt å gjøre før man leser Noe er lurt å gjøre mens/«under» lesingen Noe er lurt å gjøre etter at man har lest

7 Lesebestillinger: Les og…. … lag en fortellingslinje/tidsakse
… legg inn faktafeil … tren på tempovariasjon … tren på volumvariasjon … tren på pauseringer … lag en ingress … sett inn lesetegn (?/+/-/!/…) … forbered deg til å intervjue… … forbered deg til å bli intervjuet … fyll ut en læringsbillett (med spørsmål, fakta,….) … erstatt teksten med x antall bilder/illustrasjoner … samle alle ord som omhandler… … lag 10 påstandssetninger … lag et venndiagram hvor du sammenlikner… … strukturer hovedinnholdet i et tankekart … lag et rammenotat (to-kolonne) hvor du forklarer x antall fagbegreper … lag et ordkart med x antall av ordene i teksten … lag en arbeidstegning av …. … skriv ned egne tanker du får etter å ha lest … skriv ned hvordan du tror fremtiden blir …. … skriv ned hva som vil skje i fortsettelsen ….lær utenat … gjenfortell … ta et lydopptak…. Lesebestillinger: Fortell om begrepet lesebestilling/leseoppdrag. Hvilke dere bruker – hvordan dere forventer at foresatte følger opp etc.

8 Slik kan du hjelpe barnet med lesing
Snakk positivt om lesing Vær et godt eksempel – les selv Hjelp barn og unge med å finne litteratur og lesestoff som er motiverende å lese Les høyt for/sammen med barn og unge Alle barn bør trene på høytlesing – vær en lytter til barnets lesing Snakk mye saman – å snakke utvider ordforrådet Lær barnet til å stille spørsmål, reflektere over og samtale om bøker, film og opplevelser HENVIS TIL FORELDREBROSJYRA – VIS FREM! Veldig viktig samarbeid mellom hjem og skole Strategier: bison, hva tror du, les og si, hva kan du fra før, stoppe ved vanskelige ord

9 Gjør deg kjent med lesebestillingen som er gitt
Før lesingen: Gjør deg kjent med lesebestillingen som er gitt Be barnet fortelle hva de vet om emnet Se etter om det er noen ord/begreper som bør forklares Etterspør hvordan barnet skal være aktivt under lesingen (skrive notater, gjenfortelle underveis, notere nøkkelord,… Mens barnet leser: Vær en lytter Les sammen om noe er vanskelig Forklar ord som er vanskelig Etter lesingen: Snakk om hva teksten handlet om Bruk bestillingen som grunnlaget for oppfølgingen Still spørsmål om innholdet Direkte fra teksten Spørsmål hvor de må kombinere informasjon for å kunne svare Spørsmål som innebærer at de må tenke videre – tenke sjølv. Lesebestillinger kommer hjem mer senere

10 Diskusjonsspørsmål Hvordan trener vi på lesing i hverdagen? Hva kan du gjøre litt annerledes for å stimulere barnet ditt til å lese mer?

11 RESTEN AV BILDENE ER KUN MENT SOM EKSEMPLER DU KAN BRUKE OM DU ØNSKER Å VISE NOEN KONKRETE EKSEMPLER PÅ LÆRINGSSTRATEGIER.


Laste ned ppt "Leseutvikling og læringsstrategier"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google