Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Åtte skrivetips for bibliotekarer

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Åtte skrivetips for bibliotekarer"— Utskrift av presentasjonen:

1 Åtte skrivetips for bibliotekarer
Åsmund Ådnøy, 14. november 2017

2 ”God tekst er som et vindu” (George Orwell)
«Good prose is like a windowpane». Hva mente George Orwell?

3 «Hva skal jeg skrive om?»
a) det evig aktuelle b) det du brenner for c) det du er ekspert på d) det lokale og dermed unike e) det folk vil ha (sjekk nettstatistikken din) f) det nyttige som svarer på et behov folk har a) særemne, krigen i syria b) Å lese langsomt c) den viktige lesestarten d) bøker om hjemstedet ditt e) Hva er det folk leser? F) åpningstider. Hva får dere spørsmål om i skranken?

4 Åtte tips til deg som skriver på nett
1. Bruk presise, deskriptive titler. (Google!) 2. Si det viktigste i begynnelsen. (Google!) 3. Skriv lettfattelig. Varier lengden på setningene. Bruk Liks-kalkulator. 4. Skriv riktig. Feil = lavere troverdighet. 5. Les teksten høyt for deg selv før du publiserer. Da hører du hvor det knirker. 6. Vær personlig. 7. Bruk bilder. 8. Bygg inn andre medier.

5 1. Bruk presise, deskriptive titler
I Googles resultatliste vises de 70 første tegnene av overskriften din, og ca. 150 tegn av teksten. På denne plassen bør hovedordene i saken din stå, for at folk skal klikke seg videre. 62 bokstaver i overskriften, 137 i beskrivelsen. De viktige ordene kommer tidlig i teksten.

6 2. Begynn med det viktigste
Bruk ordene som folk googler, tidlig i teksten. Skriv ingresser kortere enn 30 ord. Hvilket ord burde vært med i tittel eller ingress i denne saken?

7 Her kommer poenget litt seint i teksten
Her kommer poenget litt seint i teksten. Kanskje skulle tittelen rett og slett vært «Bøker om studentlivet»?

8 «Bøker om sau». Kjedelig, men det er dette Google-søket du fisker etter med artikkelen. Derfor bør den inneholde denne frasen tidlig i teksten.

9 3. Varier lengden på setningene. Bruk liks-kalkulator.
Liks = lesbarhetsindeks. Metode for å antyde hvor tunglest en tekst er. Utviklet i Sverige på tallet av pedagogikkforskeren Carl Hugo Björnsson. Liks måler gjennomsnittlig setningslengde og prosentandel ord med mer enn seks bokstaver. Lav liks = lettlest, høy = tung tekst.

10 Liks-skalaen < 30 – Veldig lettlest, som barnebøker 30–40 – Lettlest, som skjønnlitteratur eller ukeblader 40–50 – Middels vanskelig, som vanlig avistekst 50–60 – Vanskelig, vanlig verdi for offisielle tekster. > 60 – Veldig tunglest byråkratspråk. Test teksten din på kalkulator/ Jeg ligger konstant rundt 30-35, sjelden over. Sjelden grunn til å gå over 40. Bruk kortere ord, sett oftere punktum. NB: Lav score betyr ikke banal tekst.

11 4. Skriv riktig Skrivefeil svekker troverdigheten.
Orddelingsfeil, faktafeil og feilstavede navn irriterer folk mest av alt (tror jeg). Enkle skrivefeil, i høyfrekvente ord som vi lærer på skolen fra tidlig alder, er aller verst.

12 5. Les teksten høyt for deg selv før du publiserer
Når du leser inni deg noe du selv har skrevet, legger du til småord som du har glemt å skrive. Hvis du leser høyt, ser du hvor de mangler. Dårlige formuleringer oppdager du lettere hvis du leser høyt.

13 6. Vær personlig By på deg selv! Folk liker folk.
Finn din egen stemme og bruk den, særlig hvis du skal anbefale noe. Rene faktatekster (åpningstider osv.) er selvsagt unntak fra regelen.

14 7. Bruk bilder Hvor finner du bilder du kan bruke?
Tydelige (tenk små skjermer) Beskrivende bildefilnavn Oppgi ALT-beskrivelse Komprimér filstørrelsen Hvor finner du bilder du kan bruke? pexels.com - stocksnap.io - unsplash.com images.googles.com (sorter etter bilder du kan bruke fritt) Bokomslag/forfatterportretter kan lastes ned fra hjemmesider

15 8. Bygg inn andre medier (film osv.)
Poster fra YouTube, Instagram, Twitter osv. kan limes inn i artikler. Det øker verdien og bidrar til krysspromotering.

16 Oppgave Ta fram en tekst du har skrevet, eller en idé til en tekst.
Bruk skrivetipsene og Google-tipsene vi har gått gjennom for å forbedre den.

17 Oppsummering - nettskriving
1. Bruk presise, deskriptive titler. 2. Si det viktigste i begynnelsen. 3. Varier lengden på setningene. Bruk Liks- kalkulator. 4. Skriv riktig. 5. Les teksten høyt for deg selv før du publiserer. Da hører du hvor det knirker. 6. Vær personlig. 7. Bruk bilder. 8. Bygg inn andre medier.


Laste ned ppt "Åtte skrivetips for bibliotekarer"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google