Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Norskfaget i 1. klasse.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Norskfaget i 1. klasse."— Utskrift av presentasjonen:

1 Norskfaget i 1. klasse

2 Mål for 1.trinn Kunne lese og skrive alle bokstavene i alfabetet.
Kunne lytte ut første, siste og midterste lyd i et ord. Kunne lese ord og enkle setninger med forståelse. Kunne skrive enkle ord og setninger. Utvide elevenes ordforråd.

3 BokstavLYD og bokstavNAVN
BokstavNAVN – når vi snakker om bokstaven BokstavLYD – MÅ bruke lyden for å få til å lese Starter med en lyd i uka Uker uten ny bokstav: øve på å lese og skrive de bokstavene vi har lært. Prøve å lese ord vha bokstavNAVN (flip): RIK,stol Vise forkortelser – forvirrende uten punktum KRL, NRK (FORKLARE ungene når dere støter på det..)

4 Lesing Vi begynner med leselekse når klassen har lært de 4 første bokstavene «Knekke lesekoden» – kunne trekke sammen lyder til ord (Må kunne koble lyd og bokstav) Når vi jobber med større elever som strever med lesing, finner vi ofte ut at bokstavene ikke sitter helt Vi var ute for å gå en tur i fjellet. Det var ganske fint vær da vi gikk hjemmefra, men etter hvert skyet det til. Denne eleven kan 27 av de 29 bokstavene – mangler bare 2 – får kjempeproblemer med å lese Øver litt ekstra hjemme og på skolen – tetter ”hull” - vil ikke at noen skal dette av lasset

5 Leselekse Sitt sammen med barnet «Synge» lydene sammen
«Hoppe» i teksten Snakk om innholdet i leseleksa og bildene. Leselekse blir på ark og i «småbok» Les hele ord Noen ganger kan det være lurt å få barnet til å lese hele ord. En begynnerleser vil stave seg gjennom ord ved å si lyd for lyd for eksempel s-o-l. Det kan være strevsomt å lese på denne måten, og vi som kan lese, leser heller ikke slik. En måte å få barnet til å lese hele ord på, er å be det om å se på ordet, lese det inni seg og så si det høyt. Slike øvinger er særlig godt egnet til ord som enten går igjen mange ganger i teksten, eller på ord som vi uttaler annerledes, eksempelvis ”jeg” og ”det”. 6. Les høyt sammen med barnet Noen ganger kan det være lurt å lese leseleksa høyt sammen med barnet. Slik får barnet en følelse av at det kan lese og du som voksen får vist hvordan lesingen skal høres ut. Det er viktig å tilpasse stemmen din slik at du leser svakere når du hører barnet greier seg mer og mer alene

6 Kunne bokstavene…. Øv og øv på bokstavnavn, bokstavlyd og skriving.
Test dere kan gjøre hjemme: At eleven kan skrive bokstaven når du sier den (Hente fram fra hodet + rett skriveretning) At eleven kan si lyden når han ser bokstaven Når vi har lært flere bokstaver, er det lurt å sjekke ”de gamle” også Og eventuelt fortsette å øve på den / de som ikke ”sitter” helt – si lyden samtidig som de skriver. Øve: En voksen skriver stor L + sier lyden – elev gjentar osv Testing med feil svar: Eleven blir mer usikker – var det s eller l den het? (feilkoblinger i hjernen)

7 Utfordringer i det norske språket
Lydrette ord: Sol Bil Ord som ikke er lydrette – «lureord» - jeg, som, det, de Stumme lyder Therese Stund Stumme lyder – lett å forklare Dobbel konsonant - ikke viktig i 1. klasse, men snakk om det hvis det er naturlig.

8 Skriving Rett skriveretning og høyde etter hvert som vi ”lærer” en bokstav – start oppe Kan godt ”tyvstarte” hjemme på skriveretning Motorikken blir bedre etter hvert…….. Pass på blyant-grepet Skriveretning – få ark – fordi vi skal binde sammen senere (flipp: Vidar – feil d) Få alfabet med skriveretning - Henge synlig – noen lesebokstaver i tillegg – fargelegge etter hvert (rød /blå) Bokstavhus – vise (A3 – kopi) Motorikk – valgt å fokusere mest på de små pga lesingen – ulempe: De er vanskeligere å skrive. Dere vet når eleven har gjort sitt beste – vi regner med at de leksene som kommer tilbake til skolen er kontrollert og godkjent hjemme – og setter stjerne på (ta heller kontakt hvis dere vil ha hjelp fra oss til å få slutt på slurv)

9 Skriving forts. Prøv å forstå det eleven skriver (Be eventuelt eleven om å lese det for deg..) Påpek IKKE skrivefeil. Svar og forklar når eleven spør hvordan et ord skrives Skriv eventuelt ordene eleven vil skrive på et ark – så kan eleven kopiere Jeg er glad i deg (iæi ær gla i eplr) - Har skjønt at hun skal skrive bokmål

10 Litt om lekser Foreldrene / de foresatte har ansvar for leksene – ikke eleven. Ønsker at dere sitter sammen med eleven og gjør leksene. Gi beskjed dersom det er for vanskelige/ lette lekser Skryte: Jobbet godt med sommer-leksene. Ikke knyttet sko til en eneste elev

11 Hva kan dere gjøre hjemme?
Barnets leseutvikling er både skolen og foreldrenes ansvar Pass på at bokstavene blir ”spikret” etter hvert. Ta kontakt hvis eleven strever – få opplegg hjem Lag rim sammen Les ark fra Pedagogisk senter, Kristiansand Følg med på ukeplanen Dataprogram – vise linker senere

12 Gi barnet en god lesestart!
Det å kunne mange ord er enormt viktig for å bli en god leser. Noen barn spør selv hva et ord betyr Andre er lite interessert Alle trenger å lære nye ord Tips: - øv barnet opp til å spørre når det ikke skjønner et ord - forklar ord som du tror barnet ikke skjønner

13 Gi barnet en god lesestart!
Be barnet fortelle noe som har skjedd i løpet av dagen. Les for barnet så ofte som mulig, helst hver dag. Snakk om hva dere leser. Besøk biblioteket og finn bøker dere kan lese hjemme.

14 Stasjoner To ganger i uka Klassen deles i to grupper
4 elever på hver stasjonsgruppe En lærerstyrt stasjon, 3 selvstendige Lærer, konstruksjon (lego, jovo), se i bok, plastelina/puslespill, oppgave med bokstaven vi øver på, data / i-pad

15 Spørsmål?


Laste ned ppt "Norskfaget i 1. klasse."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google