Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke."— Utskrift av presentasjonen:

1 | Muntlig kommunikasjon

2 Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke norskfaglige kunnskaper og begreper i samtaler om tekst og språk bruke fagkunnskap og fagterminologi fra eget utdanningsprogram i samtaler, diskusjoner og presentasjoner om skole, samfunn og arbeidsliv kombinere auditive, skriftlige og visuelle uttrykksformer og bruke ulike digitale verktøy i presentasjoner bruke kunnskap om retoriske appellformer i presentasjoner mestre ulike roller i samtaler, diskusjoner, dramatiseringer og presentasjoner

3 Før du leser Tenk deg at du skal holde en presentasjon for klassen. Gruer du deg, eller er det helt greit? Dersom du gruer deg, hva tror du ville hjelpe mot nervøsiteten din? Sett ned noen punkter. Ta disse fram når du er ferdig med kapitlet, og se om de tankene du gjorde deg, stemmer med rådene du fikk i dette kapitlet.

4 Kommunikasjon communicare – gjøre noe felles skriftlig og muntlig verbal og ikke-verbal

5 Retorikk – læren om talekunsten De begrepene vi bruker, kaller vi retoriske appellformer. Det handler om å appellere til tilhørernes fornuft og følelser.

6 Etos troverdighet, tillit taleren må ha troverdighet for at tilhørerne skal tro på budskapet kunnskap og erfaring skaper troverdighet og tillit

7 Logos fornuft gjelder selve saksframstillingen du må framstille noe som sant eller sannsynlig gode argumenter, statistikk, fakta

8 Patos følelser gjelder mottakeren, tilhøreren. når du skal prøve å påvirke noen og få deres oppmerksomhet, er det et godt råd å spille på følelsene deres. Da kan du få dem til å reagere. negative ord, positive ord, eksempler som får fram følelser – for eksempel sultne barn

9 Kairos sammenhengen – konteksten det kan være viktig å vite noe å tidspunktet for presentasjonen eller situasjonen den skal holdes i

10 Framføringen grundig forberedelse tydelig begynnelse og slutt snakk høyt og tydelig hjelpemidler for å understreke budskapet husk kroppsspråket, se på tilhørerne vær en god lytter

11 Diskusjon og debatt demokrati er avhengig av at mange tør si sin mening vær saklig – ta ballen og ikke spilleren lytt til argumentene og følg dem opp, du kan være både enig og uenig begrunn meningene, ikke bare kom med påstander bruk kunnskapene dine


Laste ned ppt "| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google