Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat

2 Hvordan skriver vi gode pressemeldinger ?
Informative overskrifter og inngangstekster Omvendt pyramide Skrive enkelt Skrive kort Én idé – ett avsnitt Hierarkisk oppbygging Nøkkelord Skrive korrekt Gode bilder eller illustrasjoner som vedlegg

3 Informative overskrifter
Overskriftene skal være meningsfulle si noe om hva leseren faktisk finner av informasjon i teksten

4 Oppgave Hvorfor blir det stadig viktigere å lage selvforklarende overskrifter?

5 Oppgave Lag forslag til overskrift
Ikke fordi himmelen er blå, ikke fordi de leter etter noen, det er fordi de kan fly. 20 seilflyvere på Røros vet nettopp dette. De letter så fort sjansen byr seg, og denne uka er det ofte. I ti år har det blitt arrangert seilflytreff på Røros. Hensikten er å treffes, ta opp lappen kanskje, prøve andre flytyper, sjekke ut hverandres ferdigheter og snakke fly. Nye medlemmer er det også plass til. Alle som vil lære seilflyging utdannes gjennom seilflyklubbens egen seilflyskole Akkurat nå er seilflygerne å treffe på flyplassen på Røros. De vet hvorfor fuglene synger. --- Kontaktperson: Klaus Jakob Hansen Røros seilflyklubb Mobiltlf.:

6 Informative inngangstekster
Inngangstekstene/ingressene skal være korte, 1-2 setninger fortelle brukeren hva saken dreier seg om henvise til hele saken som en link Eksempler: VG har svært korte ingresser Adresseavisen har litt lengre… I mange tilfeller er gjerne den første setningen av selve artikkelen/teksten. Det setter store krav til den første setningen!

7 Omvendt pyramide Gå rett på sak Konklusjonen først! Fallende viktighet

8 Skriv enkelt Korte setninger Aktivt språk
Personlig, men ikke subjektivt Uformelt, men ikke verbalt Unngå faguttrykk og ”stammespråk” Tenk på at en gjennomsnittlig innbygger skal forstå hva du skriver!

9 Skriv kort Korte setninger – sett punktum! Korte avsnitt

10 Hyppige avsnitt Én idé – ett avsnitt Bruk punktlister!

11 Skrive korrekt Troverdighet oppnås gjennom bl a Korrekt informasjon
Oppdatert informasjon Gode lenker Godt, korrekt og nøytralt språk – korrektur er lov! krever rutiner for kvalitetssikring!

12 Gode illustrasjoner Vi husker 10% av det vi har lest
20% av det vi har hørt 30% av det vi har sett 50% av det vi har sett og hørt Kilde: US Bureau of Advertising

13 Hva er godt stoff Hovedkriteriene
Overraskende Aktuelt Vesentlig Overraskende Aktuelt Vesentlig

14 Kilder Skriftlige Muntlige Observasjon

15 Slik forbereder du saken
Tenk effekt: Hva ønsker du å oppnå? Tenk målgruppe: Hvem skal du kommunisere med? Tenk effekt og målgruppe: Hva ønsker du skal skje med målgruppen når den mottar budskapet gjennom en PM eller PN?

16 FORBEREDELSE Målgruppe Ønsket effekt Budskap Argumenter/ Dokumentasjon
SAK: DATO: Målgruppe Ønsket effekt Budskap Argumenter/ Dokumentasjon Eksempler Illustrasjoner

17 Oppgave Lag et utkast til et pressenotat som er relevant for din klubb. Før opp hvilket medium du ønsker å kontakte Sett tidsfrister for tilbakemelding fra journalisten


Laste ned ppt "Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google