- høgskolens / utdanningsinstitusjons ansvar og rolle - forståelser av tverrprofesjonell samarbeidslæring - noen eksempler på tverrprofesjonell samarbeidslæring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Delprosjekt i LAU Tverrprofesjonell samarbeidslæring innen helse- og sosialfagutdanningene.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Kortform: Samspillsmeldingen
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Prosjekt Felles innhold
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Bilde inn Intern markedsføring. Hva er intern markedsføring? ”En kontinuerlig prosess som skjer innad i organisasjonen, og som går ut på å motivere og.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Sammen om mestring Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne.
Side 1 «Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV- kontor « - Bakgrunn og rammer  Utviklingsforsøk som har sitt utspring i, men er ikke en videreføring av.
Tverrfaglig samarbeid Samarbeid der ulike yrkesgrupper arbeider sammen mot et felles mål Med ulik kompetanse kan de utfylle hverandre for å dekke brukerens.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Gode opplevelser for den enkelte Samspill på tvers av generasjoner Rekruttering til eldreomsorgen Mulighet til frivillig deltakelse Livsglede for alle.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
Utdanning for velferd 1. 2 Mål om å videreutvikle de helse- og sosialfaglige utdanningene på alle nivåer. Flere store reformer er begrunnelsen og bakgrunnen.
1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt.
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Effektiv undervisning
Studieveien.
Samarbeid og konflikt.
Cafe med elevene.
Rehabilitering på tvers av nivå i helsetjenesten
Øvelser med kommunal kriseledelse
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Veiviser Bolig for velferd
Strategi for Nord universitet 2020
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
SAMMEN OM BARN EN MODELL FOR TVERRFAGLIG SAMHANDLING
Tilbud til pasienter med hjerneslag i Horten kommune Hjemmebasert og institusjonsbasert «Hva er viktig for deg»
Valgfag innsats for andre
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Hei! Har du lyst å starte et eTwinning- prosjekt med klassen din?
Studentaktive undervisningsformer
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Larvik kommune - med fokus på mestring Roy Sæther, avd
Hva er Housing first i Norge
Nå er vi spente!.
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Seniorrådet Helse og Velferd Helse og velferd 2019.
ATV 14.desember 2018.
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

- høgskolens / utdanningsinstitusjons ansvar og rolle - forståelser av tverrprofesjonell samarbeidslæring - noen eksempler på tverrprofesjonell samarbeidslæring i praksis Høgskolelektor Dorte Lybye Norenberg, Institutt for ergoterapi og ortopdiingeniørfag, Fakultet for Helsefag,HiOA Samarbeidslæring på tvers 21. september 2016

Meld St 13 ( ) Utdanning for velferd Samspill i praksis BÆRUM KOMMUNE 2016 Grunnutdanningene på det helse- og sosialfaglige området må stimulere til utvikling av en dobbel identitet ( 5.5.3) : 1. som profesjonsutøver med kompetanse til å løse bestemte oppgaver = profesjonskompetanse 2.som velferdsarbeider med forståelse for helheten i velferdssystemet og evne til å bruke sin kompetanse i samspill med andre yrkesgrupper for å møte brukernes behov = samhandlingskompetanse Det understrekes at samhandlingskompetansen læres best i praksisstudiene

Helsetjeneste er lagarbeid som krever samarbeid med andre yrkesgrupper – Tverrprofesjonelt samarbeid og samhandling er ikke noe som kommer av seg selv bare en fører yrkesgruppene sammen  det må læres,  det må ha en klar hensikt, og  en må se nytten/effekten av det Lagarbeid trenger trening! Å lære om – å lære av – og å lære med hverandre RYEN -NOVEMBER 2015

Læringsutbyttebeskrivelser fra studieplanene –resonnere profesjonelt, samhandle med brukere, pårørende og samarbeide tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt –har kunnskap om velferdsstaten, dens profesjoner og betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid –initiere og ta ansvar for samordning av ulike tjenesteytelser for å sikre bruker et helhetlig tjenestetilbud og bidra i samarbeid og samhandling med andre yrkesutøvere i tverrprofesjonelt samarbeid –kan legge til rette for brukermedvirkning og tverrprofesjonelt samarbeid –har forståelse for betydningen av tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid –kan samhandle tverrprofesjonelt for å skape et koordinert, helhetlig og sammenhengene tjenestetilbud 21. september 2016 Noen eksempler fra sykepleie, vernepleie og ergoterapi:

Tverrprofesjonelt samarbeid oppstår: når samarbeidspartnere fra ulike profesjoner/yrker arbeider på lag, med samme bruker/oppgavefelt mot et felles og klart definert mål men med hver sine innfallsvinkler eller arbeidsoppgaver Innfallsvinklene er komplementære Dvs. at partene bringer inn hver sin kompetanse som utfyller hverandre i arbeid mot et felles mål med brukeren eller oppgaven BÆRUM KOMMUNE 2016

Nivåer på samarbeidslæring - taxonomi Barr, H (2005) Effective Interprofessional Education, Argumnets, Assumtions & Ewvidence London: Blackwell Publishing 21. september Lære om hverandre: Studenten skal forstå betydningen av tverrprofesjonell samarbeidslæring og kunne utforske andre profesjoners rolle i hesle og sosialtjenesten 2.Lære av hverandreStudenten må ha kunnskap om andre profesjoners kompetanse og rolle.Studentene skal kunne reflektere over egne erfaringer med forhold som har betydning for tverrprofesjonell samarbeidslæring 3.Lære med hverandreStudentene skal kunne delta i og bidra til tverrprofesjonell samarbeid

Hvor og hvordan kan samarbeidslæring foregå i praksis? - hvor som helst - der hvor det er helse og sosialtjenester -Institusjoner, sykehus - sykehjem, boliger -DPS -hjemmetjenesten -team – rehabiliteringsteam - demensteam osv -frisklivssentraler, seniorsentre -skole – barhage -Nav 21. september 2016

Hvordan kan samarbeidslæring foregå ? Inne på utdanningen – med felles undervsining – grupper på tvers av utdanningene, undervise hverandre I praksis – shadowing – jobbe felles i målsettingsarbeid, –dokumentasjon, behandlingsplaner, IP – felles veiledning, felles refleksjonsgrupper – workshop på praksistedet – studentdrevne poster – Skape treff for studentene 21. september 2016

Læringsaktiviteter Presentasjonens tittel Shadowing: Studentene følger en anden yrkesgruppe en heldag eller halv dag for å få innblikk i hvilke arbeidsoppgaver de har rundt pasientene samt hvordan arbeidsdagen er.

Eksempel på tverrprofesjonell samarbeidslæring Tre bydeler i Oslo: stud. fra 4-6 ulike utdanninger pr gang/bydel (totalt 450 stud./40 veiledere) (HiOA Rapport 2015.nr2). Tilrettelagt for en tverrprofesjonell samarbeidsdag (TPS) for alle helse- og sosialfagsstudenter ved HiOA som hadde sine praksisstudier samtidig - i samme bydel (alt fra helsestasjon, DPS, boliger, hjemmetjeneste, rehabiliteringsavdelinger osv.) 21. september 2016

Todelt læringsfokus: 1.Profesjonenes forforståelse/forventninger til hverandre Blir kjent med hverandre ved å diskuterer forforståelsen om hverandres profesjon samt informerer om hverandres kompetanse og yrkesoppgaver 2.Diskutere en bruker/pasient med behov for sammensatte tjenester i et tverrfaglig team Gjennomfører et «tverrfaglig møte» (diskutere en pasient/ bruker med behov for sammensatte tjenester)

Student/veiledervurderinger – alle var udelt positive og beskrev opplegget som lærerikt, praktisk, relevant, nyttig, engasjerende osv. – mente både praksisveiledere og studentene selv måtte jobbe for å etablere møtepunkter der de 21. september 2016

Noen utsagn/kommentarer fra studentene BÆRUM KOMMUNE 2016 – Utrolig bra – hvorfor har vi ikke mer av dette?!? Dette er jo både praktisk og nyttig – og ikke minst engasjerende. – Å møte flere utdanninger var flott. Det fikk meg til å tenke «out of the box», fikk mer helhetlig bilde av bruker – Blir mer bevisst egen rolle. Trenger flere slike dager for å få perspektiv på egen rolle/funksjon. Styrker identiteten. – Ser at å diskutere med andre yrkesgrupper bedrer mine egne vurderinger. – Det var utfordrende å skulle presentere sin egen utdanning – hva utdanner jeg meg til? Vi måtte tenke over: hva gjør en sosionom, en sykepleier, en ergoterapeut osv. – Nesten skremmende at vi har så lite fokus på samarbeid mellom yrkesgruppene. Bruker er jo helt avhengig av godt samarbeid mellom oss. Denne dagen har virkelig åpnet øynene mine for hvor viktig det er å samarbeide på tvers av de ulike profesjoner og arbeidssteder/etater. Dette må prioriteres - og læres

Noen utsagn/kommentarer fra praksisveiledere BÆRUM KOMMUNE 2016 – Interessant og lærerikt! Veldig viktig fokus, det var både spennende og lærerikt å høre på studenter og praksisveiledere fra andre utdanninger. Mer av dette!!! – Flott å se hvordan samarbeid mellom profesjoner kan «redde» klienten (ergoterapeut og praksisveileder) – Gode velferdstjenester krever kjennskap til hverandres profesjoner (vernepleier og praksisveileder) – Samarbeid må øves, dette er bra øving! (sosionom og praksisveileder)

Ideer til tverrprofesjonell læring BÆRUM KOMMUNE 2016 Med utgangspunkt i/relatert til reelle situasjoner og samarbeidsstrukturer i og mellom de ulike etatene/praksisstedene i kommunen TEMA –Diskutere hverandres rolleforståelse og ansvarsområder –Gjennomføre et teammøte, refleksjon i etterkant –Diskutere felles grenseområder og mulige krysningspunkter –Diskutere hva de dokumenterer og hverandres grunnlag for dokumentasjon –Simulere ulike situasjoner etterfulgt av refleksjon

Utfordringer  Logistikk  Informasjon – kommunikasjon  Integrering i avdelingene  Ulike kulturer – vakter  Eierforhold til samarbeidslæring i alle led i involverte settinger Presentasjonens tittel

Tverr-profesjonell – Fler-profesjonell – Tverr-profesjonell praksis kjennetegnes ved at oppgaver løses gjennom felles innsats. Gjennom samarbeidet omformer profesjonene kunnskap i lag; utvikler lokal kunnskap/praksis – Fler-profesjonell praksis anses som mindre integrerende. Her jobber profesjonene mer selvstendig med felles oppgaver og/eller utveksler informasjon. Kunnskapsgrunnlaget til den enkelte profesjon blir ikke bundet sammen på samme måte, og ny praksis blir i mindre grad utviklet – Trans-profesjonell praksis er beskrevet som en gjennomgripende samarbeidsform, der profesjonene kan overta oppgavene for hverandres BÆRUM KOMMUNE 2016 Bruker Flerprofesjonell Tverrprofesjonell

Referanser – Barr H., Koppel I., Reeves S., Hammick M., & Freeth, D. (2005). Effecive Interprofessional Education – Argument, Assumption and Evidence. Oxford: Blackwell Publishing – Cameron A, Lart R og L.Bostock (2014). Forskning på helse- og sosialfaglig samarbeid – en review fra Storbritannia. I: Williumsen, E og A.Ødegård (red)(2014). Tverrprofesjonelt samarbeid – et samfunnsoppdrag. Oslo: Universitetsforlaget – Carpenter, J og C.Dickinsom (2014). Tverrprofesjonell utdanning – et sosialpsykologisk perspektiv. I: Williumsen, E og A.Ødegård (red)(2014). Tverrprofesjonelt samarbeid – et samfunnsoppdrag. Oslo: Universitetsforlaget – Edwards, Anne (2010): Being an Expert Professional: The Relatinal Turn in Expertise. Dordrecht: Springer – Edwards, Anne, Ingrid Lunt og Eleni Stamou (2010): ”Inter-- ‐ professional work and expertise: new roles at the boundaries of schools.” I: British Educational Research Journal. 36/1/2010. ”27-- ‐ 45.” – Hall, Pippa (2005): Interprofessional teamwork: Professional cultures as barriers. I: Journal of Interprofessional Care. 1/2005. “188 ‐ 196.” – Hean, S. (2014). Utvikling av teoretisk robusthet i tverrprofesjonell utdanning. I: Williumsen, E og A.Ødegård (red)(2014). Tverrprofesjonelt samarbeid – et samfunnsoppdrag. Oslo: Universitetsforlaget – Kennedy, S. og H. Stewart (2011). «Collabroration between occupational therapits abd teachers; Definisjons, implemantation and efficacy». I: Australian Occupational Therapy Journal 28/2011: – Meld St 13 ( ) Utdanning for velferd Samspill i praksis – Reeves S., Lewin S., Espin S. & Zwarenstein M (2010). Interprofessional teamwork for Helth and Sosial Care. London. Blackwell-Wiley – Williumsen, E og A.Ødegård (red)(2014). Tverrprofesjonelt samarbeid – et samfunnsoppdrag. Oslo: Universitetsforlaget RYEN -NOVEMBER 2015