Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertRuth Berg Endret for 5 år siden
1
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Stein Kaasa Viseadministrerende direktør St. Olavs Hospital
3
«Silo-arbeid på tvers»
Spesialitet I Spesialitet II Spesialitet III Kommune I Standardiserte forløp Pasientforløp B Pasientforløp C D
4
«Why did it fail? Partly because it was a company, that was organized into divisions with their own bottom lines; the goal of achieving synergy in such companies by prodding divisions to work together was ususally elusive.» Sitat:?
5
Fra EBM til EBP ... og hvordan «funker det»
Fase III randomiserte studier Nasjonale handlingsprogram Klinisk praksis Den beste omsorg Fagekspert K-senteret Pasient-forløp
6
Pasientene (og «samfunnet») forventer forutsigbarhet
Forløpstider Kreft … men det samme gjelder all behandling hos oss
7
Vi ønsker å gjøre noe på områder som virkelig gjør en forskjell
Hva menes med det? Pasientene blir møtt og godt informert av oss Våre ansatte blir stolte av å jobbe på St. Olavs Hospital Kompetansen blir hevet hos de ansatte – fokusert og etter behov Klinisk forskning som underbygger standardiserte pasientforløp Vi er sikre på at forbedringer og endringer er godt underbygget
8
Hva er den grunnleggende ideen for…?
Forbedringsprogrammet på St. Olavs Standardiserte pasientforløpene Regionalt samarbeid
9
Standardiserte pasientforløp
God arbeidskultur Standardiserte pasientforløp Ledes Kompetanse Infrastruktur Forskning Utdannelse Kvalitet Pasientsikkerhet God økonomiutnyttelse
10
Kompetansenter for helsetjenesteutvikling Forskningsinfrastruktur
AP2 Pasientens forløp Leder AP1 Standardiserte pasientforløp AP3 Pasientsikkerhet Leder AP5 Lederutvikling Leder Leder AP4 «Kompetanse» Utdanning Leder Kompetansenter for helsetjenesteutvikling Forskningsinfrastruktur
11
Utvikling, implementering og monitorering av de standardiserte pasientforløpene
Klinisk forskning Nasjonale retningslinjer Standardiserte pasientforløp Implementering i klinisk praksis Fortløpende oppfølging/monitorering av klinisk praksis
12
Veien videre
13
AP 1: Standardiserte pasientforløp
Mål Utvikle og implementere standardiserte pasientforløp etter plan Metode Fast utviklingsplan Innhold basert på internasjonale, nasjonale og regionale føringer Erfaringer fra gode prosesser på St. Olavs Hospital ,ved de andre HF og regionalt samlet Metodikken på plass før Har startet et eget forprosjekt for å ha metodikken klar
14
AP 1: Standardiserte pasientforløp forts.
En prospektiv registrering av forløpene Ikke for mye og ikke for lite God design og enkelt å fylle inn Integrert del av EPJ
15
En prospektiv registrering av forløpene
Kan sees på som et regionalt forprosjekt i regional IKT plan
16
AP 2: Pasientenes forløp
Mål: Kvaliteten på vårt møte med pasienter i alle ledd skal ligge på et høyt nivå og bedre enn i dag Metode: Utvikle forløp ,etter en forutbestemt plan, til bruk for pasienter og pårørende Lett tilgjengelige på vår hjemmeside
17
AP 3: Pasientsikkerhet Mål: Metode:
Uønskede hendelser skal reduseres til et minimum Metode: Fortløpende registreringer av uønskede hendelser som en del av de standardiserte pasientforløpene Rask tilbakemelding til klinikerne
18
AP 4: Kompetanse Mål: Metode
Kunnskap og ferdigheter læres etter behov, identifisert gjennom pasientforløpene Metode Et praktisk rettet og fokusert program Kombinerer e-læring og seminarformat Kan gjennomføres integrert med klinisk arbeid
19
AP 5: Lederutvikling – «mikro»ledelse
Mål: Bedre lederkompetanse og lederferdigheter i teamene nær pasientene. For å kunne innføre og gjennomføre pasientforløpene etter plan Metode: Utvikle og gjennomføre et praktisk og fokusert ledelsesprogram på sykehuset Et praktisk rettet og fokusert program Kombinerer e-læring og seminarformat Kan gjennomføres integrert med klinisk arbeid
20
Utvikling, implementering og monitorering av de standardiserte pasientforløpene
Klinisk forskning Nasjonale retningslinjer Standardiserte pasientforløp Implementering i klinisk praksis Fortløpende oppfølging/monitorering av klinisk praksis
21
Erfaringer fra andre steder Områder å fokusere på
Implementeringskraft Ledelse Evaluering og tilbakemeldinger
22
Vi vil også…. Samle og utvikle personer med nødvendig kompetanse for å understøtte og bidra gjennom forskning
23
Regionalt Kompetansesenter for Helsetjenesteutvikling
Mål: Senterets hovedmål er å bidra til å utvikle, implementere og evaluere ny kunnskap/teknologi i Helse Midt-Norge og på St. Olavs Hospital Faglig støtte i planlegging og gjennomføring av pasientforløpene Organisering: Senteret vil være lokalisert ved St. Olavs Hospital Senteret skal være et regionalt kompetansesenter for Helse Midt-Norge og utgjøre en viktig ressurs for alle deler av helsetjenesten i regionen
24
Kompetansesenter for sykehus logistikk forts.
Faglig kompetanse: Senteret må holde et høyt faglig nivå, noe som forutsetter vitenskapelig kompetanse
25
En gradvis innrulleringsplan
26
Framdrift standardiserte pasientforløp
Utvikling Implementering Evaluering i EPJ 1/1 1/4 1/7 1/10 31/12 Brystkreft Lungekreft Tykktarmskreft Depresjon Schizofreni Diabetes Akutt abdomen Epilepsi hos barn Urininkontinens Hjertesvikt Ortopedi Tinnitus Akuttinnl. rus Nye forløp I Nye forløp II Nye forløp III
27
«Why did it fail? Partly because it was a company, that was organized into divisions with their own bottom lines; the goal of achieving synergy in such companies by prodding divisions to work together was ususally elusive.»
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.