Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Studentaktive undervisningsformer
NySirkus på Barnehagelærerutdanningen 1.Trinn,
2
NySirkus som læringsarena for barnehagelærerstudenter ved UiS
Integrert og helhetlig utdanning På tvers av kunnskapsområder og samtidig profesjonsrettet. NHB KKK Barne-hagen Praktiske synteser NySirkus som omdreiningspunkt Taking risk
3
Mål for prosjektet Prøve ut en studentaktiv undervisningsform (fremme studentenes engasjement, deltagelse og læring, og bidra til å bygge et kunnskapsgrunnlag om undervisningsformer) Å prioritere oppstart og tett oppfølging for å legge et godt grunnlag for studentenes aktive deltakelse Prøve ut en ny tverrfaglig undervisningsform (betydningen av fagenes egenart, samtidig som kunnskaper og ferdigheter settes inn i en helhet) Profesjonsrettet (lære ferdigheter og styrke profesjonsidentitet og rolle som barnehagelærere gjennom kreativt, skapende og praktisk arbeid i grupper) Styrke og synliggjøre utdanningens relevans gjennom å knytte oss opp til barnehager i regionen Bidra positivt til læringsmiljøet blant studentene (samarbeid gjennom praktiske aktiviteter, lek og utforsking) Få økt kunnskap om de praktiske og de praktisk-estetiske fagenes muligheter for danning og utvikling, både hos barnet i barnehagen og studenten i utdanningen. 1. Å arbeide systematisk med utprøving av undervisningsformer og formidling av resultater slik at det er mulig å bygge et kunnskapsgrunnlag om studenters aktive deltakelse, engasjement og læring
4
Beskrivelse av prosjektet
Heltids- og deltidsstudenter på 1. trinn IBU, høsten 2015 220 studenter Tidsramme Teoretisk og praktisk undervisning i fagene drama, forming, fysisk fostring og musikk Oppgave Gruppearbeid og veiledning Generalprøver NySirkus-visninger for og sammen med barnehagebarn fra 8 barnehager Dokumentasjon og oppsummering Evaluering
5
Lek, kreativitet, samspill og mangfold
Det ble lagt vekt på at studentene skulle være aktivt deltakende og medskapende i hele prosjektet. Lek, kreativitet, samspill og mangfold var sentralt i studentenes arbeid.
8
Ukeplan 03.12.2018 Mandag 9.11. Tirsdag 10.11 Onsdag 11.11.
Onsdag 11.11. Torsdag Fredag Intro A+B+C+D KL.08.15 AR-Ø 120 A KA –U017 Praktisk dramaarbeid C HL U020 Selvstendig gruppe arbeid. B HL-U- 220 Forming, praktisk arbeid D HL U- 004 selvstendig gruppe arbeid B+D KA 052 Drama forelesning A+C EAL-H 007 Forming forelesning A+B KE D 301 Teori Fys fos C+D EAL H 007 Musikk A + B KL.9.30 Gymsal Barn 10.15 – 12.00 Selvstendig gruppe arbeid Praktisk drama arbeid Forming selvstendig gruppe arbeid. HL-U020 Praktisk dramarbeid HL-U 220 HL U- 040 Selvstendig Gruppearbeid Praktisk undervisning BF Sis hallen MG 157 Undervisning U004 MG 157 Undervisning C + D KL.10.15 12.15 – 14.00 Hl –U020 Praktisk drama Gruppe underv. Ball Sal akt KL Drama B + D KE E262 forelesning
9
NySirkus som læringsarena - teori og praksis
Kroppslighet Kreativitet, lek og fantasi Kommunikasjon Og Samspill Tilstedeværelse
10
Forming
12
Musikk Rytme Melodi Bevegelse/dans
13
Fysisk fostring Toddleres motorikk og kroppslige lek
Koordinasjon – balanse – rom og retning – kraft – reaksjon Kroppslighet, - voksne og barn Barnehagepersonalet skal: - forstå og gi bekreftelse på barns sansemotoriske og kroppslige lek inspirere alle barn til å søke utfordringer og prøve ut sine kroppslige muligheter følge opp barns lekeinitiativ og tilby lek og spill der barna er fysisk aktive og opplever mestring (Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, 2011)
14
Balanse
15
Kroppsbevissthet
16
Rom og retning
17
Kraft
18
DRAMA Fantasi, følelser og sanser Tillitt, utforsking undring
Føle seg hjemme i egen kropp Spenning, kontrast, humor, overraskelse, symboler, ritualer og rytme
19
Refleksjoner i etterkant
Lærerikt og bevisstgjørende for oss som barnehagelærerutdannere - Innsyn i hverandres fag, undervisningsformer og teorigrunnlag - Betydningen av det nonverbale – utfordre common sense – danning Et særdeles profesjonsrettet prosjekt Lærerikt og bevisstgjørende for studentene? Læringsutbytte, - studentenes grad av ansvarstaking for egen læring, engasjement og aktive deltakelse Evaluering og oppsummerende samtale med studentene. (Klarte å forholde seg til læringsutbyttebeskrivelsene?) - krevende, utfordre seg selv, bruke seg selv på andre måter når vi ikke kunne bruke ord - det tok lang tid før vi forstod hva vi skulle gjøre - det at det var barn til stede betydde alt - vår gruppe jobbet kjempebra, vi ble godt kjent - i vår gruppe var det to stykker som ikke gjorde noen ting
20
Refleksjoner i etterkant
Betydningen av: - God faglig forankring - Rammebetingelser - Ansvar for egen læring Læringsmiljø – rammebetingelser (tett oppfølging, høyt studenttall)
21
Takk for oppmerksomheten!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.