Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Effektiv undervisning

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Effektiv undervisning"— Utskrift av presentasjonen:

1 Effektiv undervisning
Effektiv undervisning maksimerer den tiden som elevene er involvert i og lykkes med å lære det som er viktig Kilde: Viviane Robinson

2 Viktigheten av å holde fokus på læringsutbyttet
Hva er det planlagte læringsutbyttet for denne økten/ dette arbeidet? Hvorfor er dette viktig for disse elevene akkurat nå? Viktigheten av å holde fokus på læringsutbyttet Kilde: Viviane Robinson

3 Innrette aktivitetene og ressursene i henhold til læringsutbyttet
Hvordan er disse ressursene/aktivitetene tenkt å hjelpe elevene med å oppnå det ønskete læringsutbyttet? Innrette aktivitetene og ressursene i henhold til læringsutbyttet Kilde: Viviane Robinson

4 Det atferdsmessige og kognitive engasjementet til elevene
Hvor godt er elevene fokusert på de overordnede ideene som danner grunnlag for denne økta? Det atferdsmessige og kognitive engasjementet til elevene Kilde: Viviane Robinson

5 Elevenes suksess i henhold til å lære det som er viktig
Hvilken informasjon har du om hvorvidt elevene forsto de overordnede ideene i denne økta? Hvilke misforståelser er det som gjenstår Elevenes suksess i henhold til å lære det som er viktig Kilde: Viviane Robinson

6 Evaluering av undervisning
Hva skal vi se etter på Åkrehamn? Hvilke spørsmål bør vi stille på Åkrehamn?

7 Gode spørsmål: Hva er vi gode på når det gjelder……
Hvorfor er vi gode på dette? Hva kan vi forbedre Hvordan skal vi jobbe for å forbedre dette?

8

9

10 Hva er et bra resultat?

11

12

13

14 Se data i sammenheng: Forutsetning Prosess Resultat

15 Hva viser internasjonal forskning?

16 determinant in the learning of the student.»
«The most abused educational research finding these days is this: the quality of the teacher is the single most important determinant in the learning of the student.»

17 Hargreaves og Fullan (2012)
Det mest misbrukte forskningsresultatet for tiden er: «Kvaliteten til læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevens læring». Læreren er vitterlig nøkkelen. Men det betyr ikke at vi skal fokusere på å utvikle og belønne individuelle lærere. Høytpresterende skolesystemer kjennetegnes av at så å si samtlige lærere er i bevegelse. Det er et skoleanliggende, et profesjonsanliggende, et systemanliggende.

18 Fra kvalifikasjon til profesjon (Knut Roald 2012)
Kvalifikasjonsbegrepet er primært knyttet til formaliserte utdanningskrav for å komme inn i et yrke, mens profesjonsbegrepet er knyttet til yrkesgrupper der faglig samarbeid og videre kunnskapsutvikling finner sted gjennom hele yrkesløpet.

19 What does it mean to teach as a professional?
Kontinuerlig undersøke hvordan du kan bli bedre Være en del av et høytpresterende team et ansvar for å lære fra andre lærere og bidra til andre læreres læring Være en del av lærerprofesjonen med ansvar for å utvikle den

20

21 Utdanning for det 21 århundre:
21th Century Skills

22 Endringer i arbeidsmarkedet

23 Endringer i kompetansebehov
Robert Kelly, Carnegie Mellon University

24

25

26 21. Century skills Fremtidens kompetansekrav
Møte behov i framtidig samfunns- og arbeidsliv Sikre at den enkelte får utnyttet sine ferdigheter Eksempler på kompetanse/ferdigheter som andre prosjekter har vurdert som viktige for en fremtiden Kreativitet Kritisk tenkning Verdier Holdninger Å lære å lære Kommunikasjon Samarbeid Tverrfaglighet Teknologi Læringsstrategier Hvilken betydning får dette for skolens innhold? Ludvigsen-utvalget


Laste ned ppt "Effektiv undervisning"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google