Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
ATV 14.desember 2018
2
Hvorfor denne boken? Få kjennskap til nyere skoleforsking. (ny bok 2017) Dybdelæring som tema for Jærskulen over tid Lærerperspektiv i boka er kanskje kap.4? Reflektere omkring elevaktivitet og dybdelæring
3
Kollektiv skole Profesjonsutvikling Gode lærende møter Profesjonsetisk plattform Ny overordna del
4
Profesjonsutvikling McKinsey & Company (2010):
How the world most improved school system keeps getting better? 1 Poor to fair 2 Fair to good 3 Good to great c Vektlegging av grunnleggende ferdigheter a Økonomi, læreplan, pålitelige data b Profesjonsutvikling, Lærere og ledere Great to excellent Profesjonsbyggende kulturer, lærende felleskap a Økonomi, læreplan, pålitelige data b Profesjonsutvikling, Lærere og ledere c Vektlegging av grunnleggende ferdigheter
5
Lederferdigheter: Vivian Robinson
6
Lederferdigheter: Viviane Robinson(2011)
7
Hattie (2012):Visible learning for teachers
Formativ evaluering beskrivende evaluering av hvordan den lykkes med læringsarbeidet- effekt 0,90 Tilbakemelding og feedback – forstått som at læreren er åpen for hva elevene kan og hva de sliter med, hvor de misforstår og gir tilbakemelding på dette med en effekt 0,75 En positiv og støttende relasjon mellom elev og lærer har effekt 0,72 Klart definerte standarder/kjennetegn for god undervisning 0,88 Håndtering av elevenes atferd i undervisningen har effekt 0,80
8
Oppløftende lederskap
Kombinere moralsk imperativ og oppløftene lederskap Mestre innhold og prosess Lede og lære i like stort omfang Se elever som endringsagenter Mate og bli matet av systemet Være både viktige og unnværlige aktører
9
Profesjonell kapital https://www.youtube.com/watch?v=M03SpJJgYzM
menneskelig kapital sosial kapital beslutningskapital Disse områdene henger sammen og spiller på hverandre over tid. Fullan mener at utbredt og dyp profesjonell kapital representerer den beste muligheten for å transformere lærerprofesjonen på varig måte. Det må dyrkes frem samtidig og på samtlige nivå: skole, lokalmiljø, på tvers av skoler osv.
10
Case- «fritt etter Fullan sine case»
Nytt program til bruk i klasserommet? Gruppearbeid i naturfag
11
Dybdelæring fremover ved hjelp av elevene?
Hva er forskjellen på elevaktivitet og det å se elever som endringsagenter? Hva tenker dere om denne påstanden: Vi trenger elever for å redde elever, satt fri av tilretteleggende lærere og skoleledere. Skolefolk vil aldri klare dette,* uten den proaktive endringspåvirkningen fra elevene.*transformerer lærerprofesjonen
12
Dybdelæring 3) På hvilken måte kan elever være endringsagenter på din skole? 4)Hvor sterk er den kollektive kapasiteten til å sørge for forbedret praksis på din skole?
13
Jærskulen: samarbeid om skuleutvikling. Korleis få alle med
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.