Kapittel 4. Kultur og religion Del 2 Kultur Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2e definere begrepet kultur og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 Kultur.
Advertisements

Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Religioner og livssyn i dag
Aboriginere Et urfolk i Australia.
Identitet Skilpadde eller løk? GAUA feb KK 1.
Språk og sosialisering
Læreplanen i eldre historie
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Mangfold og fellesskap
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
6 Kulturmøter.
Kapittel 27. Minoriteter i Norge
Religioner og livssyn i dag
SAMENES NASJONALDAG 6. FEBRUAR.
Læreplanen Historie Vg2.
Tverrfaglige prosjekt
Kulturteori
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
Det flerkulturelle samfunnet
Undring Tro Viten.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Definisjoner.
Kjell Erik Øie Statssekretær
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Aggresjon.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Skolens oppgave og funksjon i samfunnet
Matematikk i samisk kultur
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Kapittel 14 Samisk språk og kultur. Mål Gjere greie for nokre hovudtrekk ved samisk kultur Forklare kva som ligg i omgrepet fornorsking Gjere greie for.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Kapittel 6. De politiske partiene Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Kultur i endring Norge har gått fra å være nokså homogent til å bli et mer flerkulturelt samfunn I et flerkulturelt samfunn snakker vi ofte om etniske.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Samfunnsfag.
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
Kultur, kjønnsroller og samliv
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
Kapittel 2- Juridisk metode
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Religion i samfunnet.
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Religion og Identitet Lisa Stornes
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 4. Kultur og religion Del 2 Kultur Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2e definere begrepet kultur og gi eksempler på hvordan kultur, kjønnsroller og familie – og samlivsformer varierer fra sted til sted og endrer seg over tid 2f beskrive trekk ved samisk kultur i dag og reflektere over hva det vil si å være urfolk 2g diskutere hvordan religiøs, etnisk og kulturell variasjon skaper muligheter og utfordringer 2h drøfte årsaker til at fordommer, rasisme og diskriminering oppstår, og hva som kan motvirke dette

Kapittel 4. Kultur og religion Hva forbinder du med ordet kultur? Kultur (74) «Holdninger, verdier og normer som er rådende hos en gruppe mennesker. Deler av kulturen føres videre fra en generasjon til den neste. Kulturen kan også endres ved at nye generasjoner tilfører den noe nytt. (11) Kan også bety dyrking eller foredling, og betegner alt som er menneskeskapt.» Sentralisering (75) «Samle virksomhet, forvaltning, administrasjon og lignende på ett eller få steder; samle under felles ledelse.» Globalisering (77) «Brukes om mange forskjellige sider ved økt internasjonal samhandling, slik som varehandel, tjenesteyting, pengeflyt, reiseliv og informasjonsutveksling.»

Kapittel 4. Kultur og religion Finn tre særtrekk ved nordmenn som du mener er typisk norsk (80) Identitet (80) «Grunnleggende og relativt varig opplevelse av seg selv, hvem en er som person. Identiteten utvikles gjennom sosialisering.» Ritual (80) «Fastsatt ordning for religiøse handlinger.» Stereotyp (82) «Unyansert framstilling, overforenkling.»

Kapittel 4. Kultur og religion Hva vil det si å være urfolk? (84) Samer (84) «Person som hører til et folkeslag i de nordlige delene av Norge, Sverige, Finland og på Kolahalvøya.» Kvener (84) «Vestfinsk folkegruppe, kjent allerede i sagatiden. I nyere tid er ordet mest brukt om folk av finsk avstamning i Nord-Norge.» Sigøynere (84) «Person som tilhører et vandringsfolk som opprinnelig stammer fra India. Kalles også romer.»

Kapittel 4. Kultur og religion Samisk kultur (85-86) + (122) + ( ) Språk Klesdrakt Musikk Religion Flagg Nasjonaldag

Kapittel 4. Kultur og religion Utfordringer i det flerkulturelle Norge (87) Etnisk gruppe (81) «Fellesskap av mennesker som regner seg som kulturelt like. Mange, men ikke alle, stater er dominert av én etnisk gruppe.» Assimilere (87) «Smelte sammen.» Segregere (87) «Atskille, holde ulike befolkningsgrupper atskilt med hensyn til bosted, skoler osv.» Integrere (88) «Innlemme, innpasse i et større hele eller fellesskap.»

Kapittel 4. Kultur og religion Hva kan du selv gjøre for å motarbeide fremmedfrykt og rasisme? (89) Fordom (89) «Forutinntatt (ofte fordømmende) mening eller oppfatning.» Rasisme (89) «Menneskesyn, politikk eller sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er overlegen andre raser.» Ideologi (90) «Et idésystem eller en politisk teori om hvordan samfunnet bør styres.»

Kapittel 4. Kultur og religion Hvilke utfordringer og muligheter møter vi i et samfunn med et religiøst mangfold? De fem verdensreligionene (93) Human – Etisk forbund (96) Syklisk historiesyn «En tro på at tiden, gudene og universet og menneskene blir til, går under og gjenoppstår igjen og igjen. Buddhismen og hinduismen har dette synet.» Lineært historiesyn «Historien er ikke en evig gjentakelse (syklisk historiesyn), men beveger seg mot det mål Gud har satt for sitt skaperverk.»

Kapittel 4. Kultur og religion Sosial kontroll (95) «Regler, normer og sanksjoner for å regulere samfunnsmedlemmenes atferd og opprettholde orden i et samfunn.» Sekularisering (95) «Verdsliggjøring. Religionen får mindre betydning i et samfunn.» Fundamentalisme (97) «Religiøs ideologi som bygger på en strengt bokstavelig tolkning av hellige skrifter, og som krever at religionen skal danne grunnlaget for samfunnets politiske og sosiale institusjoner, kompromissløs tro eller holdning.»

Kapittel 4. Kultur og religion De nye religiøse samfunnene i Norge New Age Karismatisk kristne

Kapittel 4. Kultur og religion 4&strukt_tid= &strukt_tid=84018

Kapittel 4. Kultur og religion Forslag til oppgaver på nett Flervalgsoppgave Kryssord Luketekst Hva vet du om samer? (Læreplanmål 2f) Hva vet du om samer? (Læreplanmål 2f) Fordommer mot islam (Læreplanmål 2a +2e + 2g + 2h) Fordommer mot islam (Læreplanmål 2a +2e + 2g + 2h) Nyreligiøsitet (Læreplanmål 2e + 2g + 2h) Nyreligiøsitet (Læreplanmål 2e + 2g + 2h)

Kapittel 4. Kultur og religion Utforskeren 1e drøfte samfunnsfaglige tema i digitale diskusjonsfora og vurdere egne oppfatninger i lys av andre sine innlegg Religion er en viktig del av mange unges identitet. Bør skolen forby alle religiøse symbol som, kors, hijab og kipa? Delta i en nettdebatt, eller lag en lukket nettdebatt på skolen. Forslag til kilder:

Kapittel 4. Kultur og religion Utforskeren 1c bruke varierte digitale søkestrategier for å finne og sammenligne informasjon som beskriver problemstillinger fra ulike synsvinkler og vurdere formålet og relevansen til kildene En av årsakene til fordommer og rasisme kan være mangel på kunnskap, eller at den kunnskapen vi har ikke stemmer med virkeligheten. På nett vil du kunne finne mange eksempler som hevder at en rase er bedre enn en annen. Du vil også kunne finne eksempler på nettsteder som hevder at skole, myndigheter og media driver med feilinformasjon. Her er et eksempel på to nettsteder som har motstridende oppfattninger av hva som skjedde med jødene under 2. verdenskrig. 66 Questions and Answers on the Holocaust (Fornekter Holocaust) Nizkor's Responses A Reply to "66 Q&A" (Besvarer fornektelsen med motargumenter)