Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000
2
2 Den aktuelle kontekst Mål/forutsetninger: Integrerende sosialisering Plural identitet Religion i samfunnet (erfaring i Oslo): –Sekularisering –Usynlig religion –Privatisering
3
3 Norsk-pakistansk identitet ”Vi er Pakistanere, men Norge er vårt land”. Hva menes? Hvem/hva har du din lojalitet overfor? Medlem i flere grupper – kulturell flyt. Dekonstruksjon av tidligere identitetsmodell: –Individ som udelt sjel (romantisk) –Individ som rasjonelt hele (moderne)
4
4 Moskeens rolle for barna Oppleves som motvekt til vestlig kultur..? Privatisering av Koran-undervisningen … ved religiøs pluralitet Islam er en måte å leve på, og en arena for å få kunnskap (ikke et trossystem) ”Religiøsiteten” uttrykkes gjennom personlig deltakelse i kollektive ritualer Barns kunnskap er kroppsliggjort (embodied). Gir forståelse av seg selv og verden.
5
5 Ulike hensyn - spenninger Det muslimske: –Hjem – Moske- (Venner) Det norske: –Skole – Media – (Venner) –Spenninger? – hva er identitetsformende?
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.