Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019"— Utskrift av presentasjonen:

1 Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Presentasjon av meg selv. Høring av læreplanene 22.mai 2019 Fagleder i Sametingets grunnopplæringsseksjon, Brita Oskal Eira

2 SAMETINGET ARBEIDER FOR
Sametingsrådet, Mikkel Eskil Mikkelsen At den samiske dimensjonen ivaretas i nasjonal, nordisk og internasjonal politikk for utdanning og forskning. At samer får den kompetansen, de kunnskaper og ferdigheter som kreves for å klare seg i livet, for å kunne verne om og utvikle samisk språk, samiske samfunn og delta aktivt i det samiske, nasjonale og internasjonale samfunnet.  At ikke-samer får gode kunnskaper om samisk kultur, samfunn og historie At det samiske interesser og behov ivaretas i lovverk og styringsdokumenter for barnehage, grunnopplæring, høyere utdanning og forskning. Samisk parlamentarisk råd med medlemmer fra Sametingene i Sverige, Finland og Norge Internasjonal politikk gjennom FN permanent forum for urfolk, 2019 er forøvring FNs urfolksspråksår hvor sametingspresidenten Aili Keskitalo er leder i styringsgruppen Samiske perspektivet for eksempel er det veldig aktuelt i disse dager med nye læreplaner ( som jo er forskrift) , revidering av opplæringsloven, implementering av Rammeplanen for barnehagene, inkluderende fellesskap, lærerutdanningen osv Ikke samer – fordommer, hatytringer, de skal rett / riktig kunnskaper om landets urfolk Nordlys har stengt kommentarfeltet pga av hatytringer mor samene, Det har vært rettsak pga sjikane mot samer i facebook, der saksøker vant i første runde, omdet ankes det får vi se. vindmøller, gruveutbygninger utløser mye debatt og uheldige ytringer

3 Alle elever i Norge har rett til samisk innhold i fagene, Overordnet del –verdier og prinsipper
Gjennom opplæringen skal elevene få innsikt i det samiske urfolkets historie, kultur, samfunnsliv og rettigheter. Elevene skal lære om mangfold og variasjon innenfor samisk kultur og samfunnsliv. Den samiske kulturarven er en del av kulturarven i Norge Et demokratisk samfunn verner også om urfolk og minoriteter. Urfolksperspektivet er en del av elevenes demokratiopplæring. Alle deltakere i skolefellesskapet må utvikle bevissthet om både minoritets- og majoritetsperspektiver og skape rom for samarbeid, dialog og meningsbrytning. Urfolk er etterkommere av dem som opprinnelige var bosatt i et landområde før dette landområdet ble overtatt eller erobret av andre. FNs erklæring om urfolks rettigheter. ILO –konvensjon nr 169.er et internasjonalt dokument som er rettslig bindende og beskriver rettighetene til nettopp urfolk og stammefolk.

4 Sametingets myndighet
Læreplanar skal gi pålegg om opplæring om den samiske folkegruppa og om språket, kulturen og samfunnslivet til denne folkegruppa i tilknyting til dei ulike fagområda. Innanfor rammer fastsette av departementet gir Sametinget forskrifter om innhaldet i slik opplæring (Opplæringslovens § 2-3 og § 3-4). Alle elever i Norge skal få opplæring om samer, deres språk og samfunnsliv i de ulike fagområder. Sametinget gir forskrifter om læreplanar for opplæring i samisk språk i grunnskolen og i den videregående opplæringa, og om læreplaner for særskilde samiske fag i den videregåande opplæringa. Se lysbilde om Ikke samiske elever – har rett til samisk innhold Elevene skal ha samisk innhold i sitt totale skoletilbud for eksempel i samfunnsfag andre fellesfag. Læreplangruppene må vurdere om det er aktuelt å ha samisk innhold , for eksempel er det aktuelt i Kunst og skapende arbeid, arkitektur og samfunn eller historie og filosofi , rettslære – veldig aktulet, Antikkens språk og kultur??? Hvem har ansvaret? Alle i læreplangruppene har ansvar,det er ikke kun den/de samiske medlemmne i gruppen, leders ansvar å se til at retningslinjene blir fulgt. Se retningslinjer for arbeidet med læreplanene

5 Hva endres/ endres ikke
Overordnet del – verdiløft Tre tverrfaglige temaer Folkehelse og livsmestring Demokrati og medborgerskap Bærekraftig utvikling Eksplisitt og implisitt samisk innhold Fag- og timefordelingen Grunnleggende ferdigheter Kjerneelementer i fag Noen begreper: dybdelæring, kompetansebegrepet Færre kompetansemål Hele læreplanverket, tagginger, koblinger og sammenhenger

6 Status Fastsatt: Høring: Gjenstår:
Overordnet del – verdier og prinsipper Kjerneelement i fag Høring: Høringsfrist 18.juni Læreplan 2020 og læreplan 2020 Samisk: De gjennomgående fagene (48) Fastsettes 1.november Gjenstår: Yrkesfag og programfag, videregående opplæring (35) 4 gjennomgående fag mangler samiske læreplaner. Disse er matematikk, kroppsøving, engelsk og samisk for hørselshemmede

7 Takknemlig for innspill!


Laste ned ppt "Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google