”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Grete Haaland Sund HiAk,
Advertisements

IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
PROSJEKTSAMLING VANDREBOKA 21 APRIL Hva har prosjektet ført til for Dokka Videregående Skole ? Hva blir videreført?
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
YRKES NM BARNE- OG UNGDOMSARBEDERFAGET Litt historie Fagforbundet "eier” faget og har ansvaret for selve konkurransen. Du trenger ikke være organisert.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR VELKOMMEN SOM LÆRLING GJENNOM TORGAR OPPLÆRINGSKONTOR v/Arvid Laukholm.
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
Prosjekt «Innenfor skolen» 1. Tema for timen:  Bakgrunnen for prosjektet  Hva prosjektet går ut på i praksis  Hva vet vi om utprøvingen per dags dato.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Skolenes økte ansvar – det 4 - årige løpet Karrieresenteret 6. april 2016.
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
Veisøkere og elever Studieverksted Karrieresenter.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Trine Ludviksen 5. april 2016.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURRANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo den
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Økt gjennomføring i vgo
Nav veileder i videregående skole
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Rådgiversamling 2.november 2016
Mulighetene mot en yrkeskompetanse
Praksisbrev Torun Pedersen
Ingela Enmarker og Siri Andreassen Devik Steinkjer 23. november 2016
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Studieveien.
Byggfag samarbeidet skole/opplæringskontorene
Rådgiversamling 2. november 2016
FRA ELEV TIL LÆRLING Linda Hjertø og Gerd Skaar Johansen Formidlingskoordinatorer Narvik vgs.
Regionsamlinger november 2016
Vurderingskriterier og skjema
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Fellesmøte Fellesmøte.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Yrkesfaglig fordypning
Valgfag innsats for andre
Alternative veier til yrkeskompetanse
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Voksenes læring i Valdres
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Oppfølgingsprosjektet
PILOT Ola Erstad og Trude Haram Frølich, ITU
NOU 2018:2 Fremtidige kompetansebehov
Status lærlingordning
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
Ungdom Samarbeidsavtale NAV – Fagopplæring om lærekandidater eller ungdom som har mål om grunnkompetanse.
Ida Large Utdanningsdirektoratet
Program for folkehelsearbeid i Trøndelag Planlegge tiltak
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Karrierenettverksmøte 5. september 2018
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Opplæringskontoret for prosess og mekanisk industri.
Utredningsgruppe samferdsel
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Utskrift av presentasjonen:

”Vandreboka” et nasjonalt prosjekt ”Mappevurdering som lim i et fireårig yrkesfaglig opplæringsløp”

Fire fylker er med: Hedmark: Storhamar vgs (Helse- og sosialfag), Nord- Østerdal vgs (Helse- og sosialfag, mekaniske fag og byggfag) Østfold: Halden vgs. (Helse - og sosialfag, mekaniske fag) Troms : Breivika vgs (Elektro, frisør) Oppland : Dokka vgs( Helse- og sosialfag, mekaniske fag, byggfag, elektro, IKT- driftsfag

Bakgrunn for prosjektet: Videreføring av prosjektet ”Alternative vurderings- og prøveformer i fagopplæringen” Ønsket om å få til bedre samhandling og samarbeid mellom skole og bedrift (”lim i det 4- årige opplæringsløpet”). Skape samarbeidsplattformer. Utnytte opplæringsarenaenes kompetanse og ressurser

Hovedmål: Forbedre kvaliteten på opplæringen Helhetlig pedagogikk gjennom det fireårige læreløpet hvor eleven/lærlingen er en aktiv deltaker i planlegging, gjennomføring og vurdering av eget læringsarbeid Forberede eleven/ lærlingen best mulig for arbeidslivet

Delmål: Bidra til utvikling og utprøving av elektroniske mapper Utvikle gode samarbeidsarenaer for skole og lærebedrifter Bruke opplæringsarenaenes (skolen arbeidslivets) kompetanse gjennom Vurderingsteam

Organisering: En nasjonal prosjektleder Styringsgruppe som består av fagopplæringsledere i de 4 fylkeskommunene + 2 representanter fra utdanningsdirektoratet En refleksjonsgruppe (styringsgruppe + h.skoler+representant fra skoler + lærling/elev) Fylkeskommunen har egen prosjektorganisering

Aksjonsforskning: Høgskolen i Akershus skal ivareta aksjonsforskningen, og bidra til kompetansehevingstiltak underveis Samarbeid med Universitetet i Tromsø når det gjelder kompetansehevingstiltak.

Mappevurdering: Systematisk samling av arbeider og andre former for dokumentasjon, som til sammen gir et bilde av eleven/lærlingen sin utvikling og læring innenfor et vist område. Fremmer elevens/lærlingens motivasjon for læring og kunnskap om egen utvikling Knytter vurdering opp mot refleksjon og læresituasjon

Vurderingsteam: Ressursgruppe innenfor fagområdet (Deltakere: faglæreree, faglig leder/instruktøre, elev/ lærling og representant fra aktuelle prøvenemnd Foreslå vurderingsgrunnlag Utarbeide felles vurderingskriterier for begge arenaer Delta i vurderingsarbeidet på begge arenaer

Utfordringer: Etablere et mappevurderingssystem som fungerer på fagområdene Etablering av vurderingsteam Mer systematisk kobling mellom teori og praksis. Rammeforhold i skole/bedrift Sikring av dokumentasjon – kvalitet ”Motforestillinger” hos aktører i prosjektet. Rammefaktorer: ressurser i skole og bedrift (personer, læreplasser og økonomi).