Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Hospitering og FYR Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen Fornebu

2 Våre 30 min… Erfaringer med hospiteringsprosjektet i Buskerud
Suksesskriterier i arbeidet med hospitering Hvorfor og hvordan tenker vi kobling hospitering og FYR

3 Utprøvingen 2010 - 2012 fokuserte på
forskjellige modeller som skulle bidra til å: fornye og øke yrkesfaglærernes kompetanse i eget fag, samt gi innsikt i andre fag innen eget programområde/ utdanningsprogram. øke instruktørenes/faglige lederes kompetanse i den rollen de har som veiledere for elever/lærlinger ute i bedrift i tråd med læreplaner og forskrifter i Kunnskapsløftet øke og videreutvikle samarbeidet skole – arbeidsliv og se opplæringen i et fireårig løp. Trekke fellesfaglærerne med i utprøvingen - yrkesretting

4 Buskerud fylkes kommune har vært med på hospiteringsutprøvingen innenfor 2 utdanningsprogram
Bygg- og anleggsteknikk Service og samferdsel 19 yrkesfaglærere 9 fra bedrift

5 Suksessfaktorer for hospitering
Bredt sammensatt referansegruppe som skaper resultater gjennom samhandling- prosjektleder FYR er med. Forankring og engasjement hos ledelse i skole og bedrift. Koordinering/pådriver på fylkesnivå. Bedriftene og skolenes tilrettelegging for hospitantene. Elevene blir godt ivaretatt med kvalifiserte vikarer. Hospitantene er motivert. Fellesfaglærere sammen med programfaglærer.

6 Helhetlig fag- og yrkesopplæring
- Samfunnskontrakten for flere læreplasser ( hospitering er et tiltak i forbindelse med denne) – de 3 K-er - Kompetanseutviklingsstrategien i Buskerud fylkeskommune favner skole og bedrift i samme plan (bl.a lærere, instruktører, faglige ledere) - Ny Giv - FYR

7 Oppdragstekst utdanningsdirektoratet:
"Hospiteringsordningen kan også ha fokus på: Videreutvikle fellesfaglærernes kompetanse i å yrkesrette og gjøre opplæringen relevant for elever på yrkesfaglige utdanningsprogram. Dette skal skje i samspill med programfaglærere ved skolen og om mulig sammen med instruktør og faglige ledere i bedrift. Direktoratet oppfordrer fylkene til å utvikle gode eksempler på undervisningsopplegg som kan deles og benyttes i eget fylke, via nettverk og nettsteder."

8 Hvorfor hospitering for fellesfaglærere
- bedriftene også en viktig aktør i fellesfaglærernes kompetanseheving - bidrar til tettere samarbeid skole/bedrift - gir større mulighet til å se hele opplæringsløpet i sammenheng - får bedre kjennskap til hverandres læringsarenaer - øker fellesfagslærerens perspektiv - øker muligheten for å se nødvendigheten av samarbeid med programfaglærere - gir bedre grunnlag for yrkesretting/relevans - gir større mulighet til å møte elevene der de er

9 Hva har vi gjort Muligheter for kobling FYR-/hospitering diskutert og informert om på mange arenaer. Tydeliggjort klare forventning fra nasjonale myndigheter om å se muligheten for hospitering fellesfaglærere. Referansegruppa for prosjektet - sammensetning Yrkesopplæringsnemnda Samlinger med alle opplæringskontor. Har fulgt FYR- prosjektet fra første dag. Rektorgruppa, FYR-lærere, fagnettverk Tema på FYR-møter med alle skoler i høst

10 Veien mot hospitering for FYR-lærere
God planlegging av alle aktører Forutsetter samarbeid på ledelsesnivå i skolen. Være med programfagslærer ut deler av hans/hennes hospitering. Lettere å være "skyggen" til programfaglæreren Følge en elev ut i prosjekt til fordypning. Følge en elev som er i utplassering Ut alene…terskelen kan være høy både for lærer og bedrift. En dag – flere dager/en bedrift – flere bedrifter ?

11 Hovedutfordringer Kobling mellom - de rette bedriftene
- de rette utdanningsprogrammene - de rette fellesfaglærerne - de rette programfaglærerne Logistikk

12 Hospitanters tilbakemelding.
" Når jeg nå en måneds tid etter hospiteringen skal prøve å oppsummere de erfaringene jeg har gjort meg merker jeg at det ikke er så lett å konkretisere dem, sette de ned punkt for punkt. De blir mer med meg i hverdagen med elevene som realistiske og konkretet eksempler og situasjoner jeg kan bruke der." "Det er flere ting som har vært bra med vår hospitering. Det ene er å få et tettere samarbeid mellom skole og bedrift. Det andre er å få oppdatert seg litt faglig. Og det tredje er muligheter til å bygge opp flere lærebedrifter." "Faglig påfyll i forhold til undervisningen. Personlig kompetanseheving, praktiske eksempler, lærte mye om butikkbransjen – som kan formidles til elevene som et spennende og variert yrke med mange muligheter til videre karriere."

13 Vinn – vinn situasjon for alle!

14 Takk for OSS!


Laste ned ppt "Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google