Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Rådgiversamling 2.november 2016

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Rådgiversamling 2.november 2016"— Utskrift av presentasjonen:

1 Rådgiversamling 2.november 2016
Liv Marit Meyer Petersen Teamleder fagopplæring Utdanningsavdelingen

2 Temaer Ulike veier til fag-/svennebrev – en repetisjon
Formidling til læreplass- søkning og status Arbeid med å få flere læreplasser «4 –årsløpet» - status Påminnelser

3 ULIKE VEIER TIL FAG-/SVENNEBREV

4 Dokumenta-sjonsordning
Lærling Påbygg4, Fagskole, høgskole Lærekandidat Videregående skole FAGBREV og SVENNEBREV Praksis Kandidat /privatist Kompetansebevis 30 Mnd YSK 1 - 1,5 år Verdiskapning 2 år i lære 3 år i lære 4 år i lære 2 år lære – kandidat Lære Skole/ lærling Praksis + Tverr- faglig eksamen på vg3 nivå 3 år på skole 2 år på skole Grunn –kompetanse 2 år på skole Skole 1 år på skole Dokumenta-sjonsordning Opplæring

5 Lærling, målsetting fag- og svennebrev
Alle fag fra Vg 1 og Vg 2 skal være bestått (2+2 løp) 1+3 og 0+4 løp får tilbud om fellesfag og Vg3 tverrfaglig eksamen i lærefaget på lærlingskolen Bedriften får tilskudd til opplæringen fra fylkeskommunen Lærekontrakten inngås med lærling, lærebedrift og fylkeskommune Lærlingen får lønn Det skal foreligge arbeidsavtale mellom lærebedrift og lærling 2 + 2 3 + 1 4 + 0 2 år i lære 3 år i lære 4 år i lære 2 år på skole 1 år på skole

6 Fag- og svennebrev med studiekompetanse YSK = yrkes og studiekompetanse
YSK TAF YSK 4S`er YSK 4 år skole/ lære 4 år skole/ lære 4 år skole/ lære Færder videregåendeskole TAF. Fag- svennebrev med spesiell studiekompetanse Bedriften har ansvaret for programfag, Tverrfaglig Vg3 Greveskogen videregående skole Fagbrev med generell studiekompetanse. Bedriften har ansvaret for programfag, Tverrfaglig Vg3 Sandefjord videregående skole 4 Sèr Fagbrev med generell studiekompetanse. Har karakterer i programfag

7 LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetansebevis
Det utarbeides en individuell plan tilpasset kandidatens evner og forutsetninger (TLKP) Planen revideres i løpet av læretiden Det er ikke krav til teori Opplæringskontrakten inngås med lærekandidat, lærebedrift og fylkeskommune Lærekandidaten får lønn Lærebedriften får tilskudd fra fylkeskommunen Det skal foreligge arbeidsavtale mellom lærebedrift og lærekandidat 2 + 2 1 + 3 4 + 0 2 år i lære 3 år i lære 4 år i lære 2 år på skole 1 år på skole

8 Lærekandidat fra grunnkompetanse
Gjennomført 2 år grunnkompetanse Tilbud gis i alle videregående skoler i Vestfold 2 år på skole med programfag, faget yrkesfaglig fordypning og kroppsøving lærekandidat 2 år Går opp til kompetanseprøve Kan endres til lærling underveis i læreløpet etter faglig vurdering i samarbeid med skole og PPT Mulig å bygge videre til fullt fag-/ svennebrev som praksiskandidat Kompetansebevis Lærling 30 mnd Lære Kandidat 24 mnd Grunn- Kompetanse 2 år

9 Fra grunnkompetanse til opplæring i bedrift
Fag- /svennebrev Fag-/svennebrev Lærling Lærling 30 mnd Modell Modell Modell 3 Kompetansebevis Lærekandidat mnd Lærekandidat Grunn- Kompetanse 2 år Grunn - kompetanse 2 år Grunn -kompetanse 2 år

10 Modell 1 2 år på skole med grunnkompetanse
2 år i opplæring i bedrift, Lærekandidat Kompetansebevis. Kompetansebevis Lærekandidat mnd Grunn- Kompetanse 2 år

11 Modell 2 2 år grunnkompetanse i skole
Bestått programfag, starter som lærekandidat Overgang fra lærekandidat til lærling: - Læretiden vurderes individuelt Fellesfagene kan tas på lærlingskolen Alle fag må være bestått før fag-/svenneprøve. Sluttkompetanse, fag-/svennebrev Fag- /svennebrev Lærling Lærekandidat Grunn- Kompetanse 2 år

12 Modell 3 2 år grunnkompetanse, bestått programfag Lærling, 30 mnd.
Grunnkompetanse gir 9mnd godskriving av læretid pr år i lærefaget Fellesfagene kan tas på lærlingskolen Alle fag må være bestått før fag-/svenneprøve. Sluttkompetanse, fag-/svennebrev Fag- /svennebrev Lærling 30 mnd Se vedtak for vurdering av bestått grunnkompetanse godskrives med 9 mnd på Vg1 og 9 mnd på Vg2. vedtak fattet i seksjonsmøte Grunn- Kompetanse 2 år

13 Veien videre…. Fra Kompetansebevis til fag-/svennebrev
Krav til praksiskandidater for å melde seg opp til fag-/svenneprøve; Opplæringslova § 3-5 og forskrift til opplæringslova § 11-12 25% lenger tid enn læretid i faget Bestått Vg3 tverrfaglig eksamen i faget. Tidligere opplæring i videregående skole vurderes i henhold til forskriftene (relevans i faget). Praksisfradrag vurderes i henhold til omfanget i den tilpassede lærekandidatplanen, TLKP. Dvs. vurdering for fradrag av skole og opplæring i bedrift kan ha store variasjoner i antall måneder.

14 Praksiskandidat privatist
Privatist- og dokumentasjonsordning Dokumentere 25% praksis utover normal læretid i faget Får godskrevet tidligere opplæring etter fastsatte regler. Eneste teorikrav er bestått Tverrfaglig Vg3 i lærefaget Oppmelding til Tverrfaglig Vg3 2 ganger pr år av Vestfold fylkeskommune Skjema – Oppmelding til fag-/ svenneprøve for praksiskandidater ligger på vår nettside (vfk.no) Fag-/ svennebrev Praksiskandidat privatist Læretid + 25%

15 Søkere til læreplass 1. mars 2016 og status pr. 31.oktober
Økning i antall som har fått plass 287 sto uten plass 4. august og fikk tilbud om Vg3 fagopplæring i skole(Lærekandidater og kvalifiserte lærlingsøkere) Omtrent samme antall på Vg3 fagopplæring i skole som i 2015 Antall søkere omtrent som i 2015 Fordelingen mellom fagene omtrent som i 2015 Noe nedgang i antall lærekandidatsøkere

16 Antall søkere 1. ønske med ungdomsrett pr 31.10.16
Årstall dato Brutto søkere Ungdomsrett 1. ønske Fått læreplass Ikke fått plass Annet Trukket, tatt inn på annet ønske Vg3 i skole Antall % 2016 888 546 61,5 161 8 131 14,8 50 5,6 2015 916 495 54 220 24 152 16,6 49 5,3 2014 912 548 60,1 160 17,5 120 13,2 84 9,2

17 Antall søkere: 1. ønske, UTEN rett, pr. oktober
Bruttotall Søkere ønske, UTEN rett Fått plass i lærebedrift År Dato Antall % 2016 187 60 32,1 2015 251 97 38,6 2014 248 106 42,7

18 Stort behov for fagarbeidere
Den største utfordringen i forhold til mangel på læreplasser er innenfor: Elektrofag (Elektriker, dataelektroniker og automatisering) Teknikk og industriell produksjon (Bilfag lette, Industrimekaniker) Service og samferdsel (IKT –servicefag, Salgsfag og logistikk). Bygg og anleggsteknikk – flest i tømrerfaget uten plass. Ledige læreplasser innenfor, Murerfaget, Rørleggerfaget, Taktekkerfaget, stillas og Ventilasjon – og blikkenslagerfaget. Helse og oppvekst: Det er også en del søkere som ikke har fått læreplass i barne- og ungdomsarbeiderfaget og i helsearbeiderfaget. Naturbruk: noe ledig innen landbruksfag og anleggsgartner Restaurant og matfag: kokk, konditor. Behov innen kjøttskjærer, industriell matproduksjon, butikkslakter m. fl Stort behov for fagarbeidere

19 Hvordan få flere læreplasser?
Bruke «vifta» innen utdanningsprogrammene. Være åpne for å prøve ut andre fag Ca 10% av bedriftene i Vestfold tar inn lærlinger tjenester/Utdanning/Larlinger-i-Vestfold/

20 Hvordan få flere læreplasser?
Større bedrifter og kommuner kan ta inn lærlinger og lærekandidater i flere fag Yrkesfaglig fordypning (YFF) - veien til læreplass! «Det gylne faget» Ny forskrift med virkning fra lareplan/yrkesfaglig-fordypning/ Ny samfunnskontrakt – arbeidsgruppe har startet arbeidet Lærlingstafett

21 «4 – årsløpet» Skolenes utvidede ansvar

22 Status Større bevissthet og fokus på en helhetlig opplæring- bedre overganger Økt forståelse for at YFF(yrkesfaglig fordypning) faget er viktig for å få læreplass Elevene uten læreplass møter på avgiverskolen ved skolestart. Skolen har god oversikt og kontroll på elevene Søkerne kartlegges og tilbys kvalifiseringskurs og Vg3 fagopplæring i skole Oppfølging og veiledning av lærlinger/lærekandidater i frittstående bedrifter

23 Bedre samarbeid og deling mellom skolene
Systematisk samarbeid med opplæringskontorene Nettverksmøter 4 g i året mellom OK kontorer, skolene, OT, PPT, RPHO, utdanningsavdelingen Skolekontakter skole og fagopplæring Viktig at OT er en del av skolen Viktig at skolene har næringslivskoordinatorer

24 Utfordringer Endringene Ny samarbeidsformer
Implementering av rutinen i skole, verksted/lærer, lærebedriftene «Å være i prosess» Følge rutinene som er utarbeidet

25

26

27 Fag- og yrkesopplæring- aktørene
Hvor var vi? Skole Fagopplæring opplæringskontor Bedrift/

28 Fag- og yrkesopplæring- aktørene
Vi er på vei….. Skole Bedrifter /opplærings kontorer Fagopp læring

29 Minner om…. FOB (full opplæring i bedrift) bør ha tilknytning til bedrift når de søker OKTAV avtalen De som er elever i AHT (arbeidsliv) kan få lærekandidatplass i OKTAV bedrifter


Laste ned ppt "Rådgiversamling 2.november 2016"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google