Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Ingeborg Heltzer Anderssen Fylkesmannen i Oslo og Viken Barnehage- og utdanningsavdelingen

2 Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Ordningen ble innført i 2017. Ordningen skal bidra til at alle skoleeiere gjennomfører egne kompetanseutviklingstiltak. Fylkesmannen, skoleeiere, lokal UH (universitet eller høgskoler) og andre relevante aktører skal samarbeide for å kartlegge behov for kompetanseutvikling og planlegge utviklingsarbeidet. Staten gir økonomisk støttet via Fylkesmannen til skoleeiere og UH. Fylkeskommunene og de frittstående videregående skolene deltar i ordningen fra Oslo og Viken hadde for kr ,- til fordeling.

3 Desentralisert ordning forts.
Skoler godkjent etter friskoleloven § 2-1 skal på lik linje med kommunale skoleeiere kunne motta statlig bidrag til kompetanseutviklingstiltak i tråd med intensjonene i den desentraliserte ordningen for kompetanseutvikling. Skoler godkjent etter friskoleloven §2-1 inviteres inn i samarbeidsforum i fylket på lik linje med kommunale skoleeiere. Unntaket er internasjonale skoler godkjent etter friskoleloven som inviteres til å etablere eget landsdekkende samarbeidsforum. 10 friskoler i Oslo og Viken deltar i ordningen dette skoleåret

4 Organisering av midler på videregående nivå
Midler til kompetanseutvikling for lærere som underviser på studieforberedende fordeles til Fylkesmannen, og prioriteres i samarbeidsforumet. Midler til kompetanseutvikling for målgrupper som gir sin opplæring på yrkesfag går fra høsten 2019 direkte til fylkeskommunen, med noen overordnede føringer. Midler til kompetanseutvikling for lærere som underviser i fellesfag og programfag på yrkesfag kan hentes fra begge ordninger, avhengig av formålet med kompetanseutviklingen.

5

6

7 Eksisterende nettverk i Oslo og Viken 2019-20
Oslo har 14 ulike prosjekter/nettverk i samarbeid med 5 ulike UH (UiO, NMBU, HINN, OsloMet, NTNU) Akershus: FØN - Follo, Øvre og Nedre Romerike (20 kommuner) samarbeider med HiØ, HINN, OsloMet, UiO, NMBU, Naturfagsenteret og Lesesenteret Rælingen og Lørenskog samarbeider med OsloMet Nye Asker og Bærum kommune samarbeider med OsloMet, Naturfagsenteret, UiO, HINN, Læringsmiljøsenteret Akershus fylkeskommune samarbeider med UiO, NMBU, HINN

8 Nettverk forts. Buskerud:
6 kommuner i Hallingdal samarbeider med Høgskolen på Vestlandet 5 kommuner i Kongsbergregionen samarbeider med Høgskolen i Innlandet 5 kommuner og en friskole i Midt-Buskerud samarbeider med Universitetet i Sørøst- Norge (USN) Drammen, Svelvik, Nedre Eiker, Lier og tre friskoler samarbeider med USN Buskerud fylkeskommune samarbeider med USN

9 Nettverk forts. Østfold:
Moss og Rygge og to friskoler samarbeider med Høgskolen i Innlandet Øvrige kommuner i Østfold, Østfold fylkeskommune og fire friskoler samarbeider med Høgskolen i Østfold

10 Hvilke fagområder omfatter ordningen i 2019-20?
Fagfornyelsen Overordnet del Nye læreplaner Læreplanforståelse Programmering Læringsmiljø Digitalisering Livsmestring i et inkluderende læringsmiljø Elevaktive læringsformer

11 Etablering av et nytt overordnet samarbeidsforum for Oslo og Viken
Det har vært ulik organisering av nettverk og samarbeidsforum i de nåværende fylkene Buskerud, Østfold, Akershus og Oslo. For ordningen i Oslo og Viken har Fylkesmannen bestemt at det i løpet av 2019 skal etableres et nytt, overordnet samarbeidsforum, heretter kalt samarbeidsforumet. Samarbeidsforumet for Oslo og Viken skal være virksomt fra og skal bestå av: Skoleeierrepresentanter fra kommunene og fylkeskommunene i Oslo og Viken Skoleeierrepresentanter for de frittstående grunn- og videregående skolene i Oslo og Viken Representanter fra UH med lærerutdanning, KS, lærerorganisasjonene og FM

12 Samarbeidsforum Forslag til mandat og representasjon har vært på høring. Vi mottok 22 innspill. Formålet med ordningen: Midlene for ordningen skal brukes til tiltak som bidrar til at skoleeier kan oppnå sektormålene for grunnopplæringen: Elevene skal ha et godt og inkluderende læringsmiljø Elevene skal mestre grunnleggende ferdigheter og ha god faglig kompetanse Flere elever og lærlinger skal gjennomføre videregående opplæring kompetanseutvikling-i-skole/desentralisert-ordning/desentralisert-ordning/

13 Mandat Samarbeidsforumet skal lage de overordnede prinsippene og føringene for midlene, og deretter prioritere behovsmeldingene. Samarbeidsforumet skal med utgangspunkt i skoleeiernes planer støtte opp om langsiktige målsetninger for kompetanseutvikling hos skoleeieren. Dette skal bidra til forutsigbarhet for alle aktører og til kvalitetssikring av kompetansetiltakene. Dersom samarbeidsforumet ikke blir enig om hvilke tiltak som prioriteres, er det Fylkesmannen som tar den endelige beslutningen om hvilke kompetansetiltak som skal prioriteres.

14 Sammensetting  4 representanter for skoleeiere for offentlige grunnskoler, en fra hvert av de tidligere fylkene 2 representanter for skoleeiere for offentlige videregående skoler, en fra hvert av de fremtidige fylkene 1 representant for skoleeiere for private grunnskoler 1 representant for skoleeiere for private videregående skoler 4 representanter for universitet- og høgskoleinstitusjoner i Oslo og Viken (2 fra Oslofjordalliansen og 2 fra Oslo Nord) 1 representant for KS Viken 1 representant for hver av lærerorganisasjonene (UDF, Lektorlaget, Skolenes landsforbund, Skolelederforbundet) Vararepresentanter møter med lik myndighet som representanter.

15 Organisering Møtepunkter:
2-4 ganger i året. Hyppigere møtefrekvens i etableringen Møtene holdes «sentralt»

16 Tilrettelegging  Fylkesmannen har sekretariatsfunksjon for samarbeidsforumet og tar ansvar for organisering av møter: innkallinger, møtelokaler, sakspapirer og referat orientere om saker/temaer fra Utdanningsdirektoratet være tydelig i forhold til rammebetingelser utarbeide maler for behovsmeldinger i samarbeid med samarbeidsforum vurdere behovet for et nettsted der alle kan ha tilgang og behovsmeldingene blir lagt inn, noe som sikrer transparens utarbeide årshjul og se til framdrift

17 Valg av representanter til samarbeidsforum
1 fra grunnskole 1 fra videregående skole Lykke til!


Laste ned ppt "Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google