Norske verdier og levemåter Diskusjonsgrunnlag Januar 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Introduksjonssenteret
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Samfunnskunnskap Emne 3: Barn og familie. Familie «Hele familien» – mor, far, barn, svigerbarn, barnebarn.
Samliv og familie i Norge Det er mange typer familier i Norge Introduksjonsprogrammet
Kommunikasjon og kunnskap. Det moderne mennesket: eksistert i år Skriftspråket: år gammel Vår tid: de fleste kan både lese.
norskMorsmål/ forklaring på norsk Setning med ordet En kjernefamilie En aleneforsørger Delt omsorg Homofil/lesbisk Et ekteskap En skilsmisse en samboer.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag) lokus.no/open/samfunnsfag.
RADAR Kapittel 1 Sosialisering. Sosialisering er en prosess der individet tilegner seg kunnskaper, ferdigheter, normer og verdier som kreves for at en.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
NORGE ETTER 1945 Finnmark og Nord-Troms: RASJONERING 1952.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Den forundrede forvandlede Del 2 i serien «Fortellingen om Far»
Trygge foreldre – trygge barn Foreldremøte Søndre Egge barnehage 11. mars -10.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Norskfaget i 1. klasse.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Barnesyn og barns medvirkning
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet
Bjørnsgård barnehage.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Den norske arbeidslivskulturen
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
4/12/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Dette er en presentasjon av skolen Cristiania i Lima, Peru.
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Roller og forventninger
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Erfaringer med bruk av NS 8435
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
1 Egenomsorg og helse.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Brønnbygging i Afrika.
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Verdiøkning.
Den matematiske samtalen
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Matematikk på ungdomstrinnet
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
12/29/2018 Bjørn Songe-Møller Grants Subcommitee Chair Hei! Jeg er…
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Velkommen til foreldremøte
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Tilpasset opplæring Kurs 5
Utskrift av presentasjonen:

Norske verdier og levemåter Diskusjonsgrunnlag Januar 2011

Verdier i samfunnet En forståelsesramme for det vi gjør Ikke entydig, men mye er vi likevel enige om Selvstendighet – klare seg selv Arbeid, ikke bare for penger, men fordi det gir glede Bruke sine ressurser, det vil også fellesskapet ha nytte av

Noen stikkord Tillit og ærlighet Jeg stoler på at du respekterer lover og regler Jeg stoler på at du vil gjøre ditt beste Jeg stoler på at du gjør det du sier du vil gjøre Jeg stoler på at myndighetene vil hjelpe meg når jeg trenger det Kanskje er jeg naiv og blir skuffet Shortcuts lønner seg ikke …

Hvordan ser vi dette? 1 Ikke så mye politi og kontroll, jeg forteller selv hvor mye jeg kommer til å tjene neste år slik at skattemyndighetene kan regne ut hvor mye skatt jeg skal betale Jeg kan fylle bensin på bilen, og jeg går inn på stasjonen og betaler etterpå Jeg har selv ansvar for å betale forsikring og veiavgift på bilen, ha med førerkort når jeg kjører På butikken står alle varene lett tilgjengelig Jeg kan sette fra meg sykkelen og finne den når jeg kommer tilbake

Hvordan ser vi dette? 2 Når jeg får en oppgave, på skolen eller på jobben, skal jeg gjøre det så godt jeg kan selv om læreren eller sjefen ikke passer på I det lange løp er det jeg som tjener på dette – har ansvar og kontroll over mitt eget liv Jeg kan hente bilen på bilverksted og få regning etterpå Jeg kan begynne på kurs og betaler når regninga kommer Jeg kan bestille bøker og betale etter at jeg har fått dem

Verdier 2 Åpenhet Jeg kan finne ut hvor mye naboen min tjener og betaler i skatt Jeg kan følge debattene i Stortinget direkte på internett Jeg kan lese alle dokumenter som kommunestyret får Jeg kan lese helsedokumentene mine På samme lag som myndighetene (illustrasjon) Myndighetene vil prøve å hjelpe meg om de kan De følger lover og regler Korrupsjon er et ukjent begrep Samfunnet trenger meg Jeg betaler skatt og avgifter Jeg utfører jobben min så godt jeg kan Jeg trenger samfunnet Skole og barnehage til barna mine Lege og sykehus når jeg blir syk Veier, jernbane og flyplasser

Verdier og kulturuttrykk Respekt Være presis Lytte når noen snakker Ikke si alt du mener om det kan såre noen Være forberedt til samtaler og møter Likeverd Vi er forskjellige, men alle betyr noe for andre og for samfunnet Mangfold (diversity) Funksjonshemmede har også rett til et verdig liv Høflighet Vi kan være høflige selv om vi sier ”du” til alle Hører sammen med respekt og likeverd

Det norske samfunnet Sosialdemokrati og velferdsstat Gjør din plikt, krev din rett Demokrati Alle må ha utdanning for å forstå samfunnet og kunne ta egne valg Rettsikkerhet Likhet for loven Likestilling Gutter og jenter har samme rettigheter og samme plikter Nå er det flere jenter enn gutter med universitetsutdanning Likestillingslov fra 1978 (kvinnelig statsminister, prest, biskop, dronning) Religionsfrihet Naturen Allemannsretten Gå på tur

Samfunnsverdier Kristne verdier Nestekjærlighet Hjelp de svake Menneskerettigheter Medbestemmelse Humanistiske verdier Kierkegaard – du er ansvarlig for dine valg Alle må yte til fellesskapet Jeg betaler min skatt med glede Jeg skal være sterk og klare mine forpliktelser Det er mitt ansvar å ta vare på helsa mi Hjelpetiltakene er for dem som virkelig trenger dem Misbruk vil på sikt føre til at velferdssystemet blir borte

Individ kontra fellesskap Individuell frihet Jeg gjør det som er viktigst for meg Mine verdier bestemmer hva som er viktig Storfamilien er mindre viktig Jeg har ansvar for meg selv og min kjernefamilie Foreldrene mine vil hjelpe meg så langt de kan Jeg vil besøke dem når jeg kan, men de vil bo i sitt hus så lenge som mulig Voksne barn bor ofte langt fra de gamle foreldrene sine Storsamfunnet vil hjelpe når familien trenger det

Vi-kultur (Dolve/Grønningen 2005) Alder er visdom og de eldre er de viktigste Hvert menneske har klart definerte roller Familien og gruppas meninger er viktigst Barna skal være lydige. De voksne bestemmer Foreldrene setter få grenser for de små barna Eldre barn har mange grenser Det er viktig hva familien og samfunnet synes om meg og det jeg gjør Storfamilien er i sentrum Skam og ære betyr mye Eldre barn, mange grenser Flere grenser Små barn har stor frihet, få grenser

Jeg-kultur Barna er framtiden, og barna er de viktigste Det er positivt å være kritisk og ha egne tanker og meninger Dialog og forhandling er viktig Det er viktig hva jeg selv synes om meg og det jeg gjør Kjernefamilien er i sentrum Skyld og samvittighet betyr mye for individet Eldre barn har stor frihet Tar egne valg Små barn får tidlig grenser

Verdier i forandring Flerkulturelt samfunn Mer kontroll Kongens nyttårstale Respekt for andres verdier Stå fast på dine egne verdier Vårt samfunn er bygd på tillit og ansvar Myndighetene er der for å hjelpe oss

Vi liker: Det som er ekte og naturlig Det som er rent og enkelt Det som er funksjonelt Personer som gjør sitt beste Personer som er flittige Personer som ikke skryter av seg selv Personer som tenker på andre Personer som ikke tar snarveier

Historisk bakgrunn Selvstendighet er viktig Heller en liten gård som er min egen enn leilending hos storbonden Heller slite for meg selv og min familie enn å be om hjelp fra andre Individualister – ingen skal fortelle meg hva jeg skal gjøre, mene eller si Mitt språk – min dialekt bestemmer jeg selv

Levemåter 1 Mange har det veldig travelt Jobb Familie Hus og hage Fritidsaktiviteter Tid til alt Når vi er fri, vil vi være hjemme Vi investerer mye i egen bolig Vi er blitt et sekularisert samfunn

Levemåter 2 Vi treffer hverandre på jobb, skole og i fritdsaktiviteter Hjemme vil vi helst slappe av sammen med familien Vi går sjelden på restaurant eller kafè – det er ingen kultur for det og det er dyrt Vi går ikke så mye på besøk til hverandre lenger Vi går heller på tur – ut i naturen Familien er samlet ved familiebegivenheter

Kjernefamilien Mange ulike familietyper En typisk kjernefamilie: Mor og far er gift eller samboere 2 barn Mor og far er i full jobb De har eget hus med stort lån De har studielån Barna er i barnehagen eller på skolen

Kjernefamilien 2 Mor og far hjelper hverandre Begge har ansvar for husarbeid og for arbeid med barna Når de ikke er på jobb, har barna første prioritet De gjør mye sammen med barna i helgene Når barna blir større, er foreldrene med på barnas fritidsaktiviteter (hjelper fotballtreneren, kjører til musikkskolen) Et travelt liv … TIDSKLEMME Mor og far må hjelpe hverandre dersom dette skal fungere

Hvorfor? Mor og far har lang utdannelse De har tatt opp studielån for å få utdannelse (uten mye hjelp fra foreldrene sine) De har fått jobber som de liker og trives med De trenger pengene for å betale tilbake studielånet De har kjøpt hus og bil – også med lån De er avhengig av to inntekter for å klare sine forpliktelser Dessuten vil de gjerne gi barna sine en god oppvekst med mange sportsaktiviteter og en aktiv fritid Ingenting er gratis!

Kjernefamilie?? Dette ideallivet er et krevende prosjekt Mange klarer ikke å gjennomføre det, verken økonomisk eller på det menneskelige plan Sykdom, stress, frustrasjon … Skilsmisse (40 % av alle ekteskap i Norge ender med skilsmisse) Familien bor langt borte, kan ikke hjelpe så mye med barna eller huset … Nye forsøk med ny samboer eller ektefelle, nye barn Mine barn, dine barn, våre barn ….