Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Den norske arbeidslivskulturen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Den norske arbeidslivskulturen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Den norske arbeidslivskulturen

2 Den norske arbeidslivskulturen
Konsensuskultur Frihet Likhet Medbestemmelse Sosial ansvarlighet Likestilling

3 Åpenhet og flat struktur – trepartsamarbeidet
Staten/eiere Likeverd Rettferdighet Individualisme og frihet Solidaritet og fellesskap Tillit Interessekonflikter løses i trepartsamarbeidet Arbeidsgivere/ ledere Arbeidstakere

4 Verdier Demokrati Fellesskap gjennom Åpenhet Ansvarlighet Likhet
Toleranse Solidaritet gjennom Samarbeid Felles ansvar for resultatet Styrke gjennom samspill

5 Historisk om velferdsstaten
Velferdsstat i lang tid. Staten løser oppgaver for fellesskapet. Mål å oppnå likhet for alle. Godt utviklet trygdesystem. Lav arbeidsledighet. Høy økonomisk trygghet. Velferdsgodene er bygget på at alle bidrar til staten ved å betale skatt. Bedrifter betaler også skatt.

6 Kulturelle og sosiale trekk
Velferdsordningene og likhetsprinsippet har en kulturell effekt. Flat struktur - ledere og arbeidere løser oppgaver og utfordringer med et ganske likt utgangspunkt. Involvering og problemløsing er forventet av alle. Det forventes at arbeidstakeren jobber selvstendig med utgangspunkt i verdiene og oppgavene på arbeidsplassen. Likestilling. Kvinner og menn skal ha like rettigheter og muligheter, og samme lønnsvilkår. Lover og regler forventes å overholdes. Beslutningsprosessene er hierarkiske.

7 Tillit Tillitsbasert kultur. Lovregulert samfunn. Vi har tillit til at lovene behandler oss rettferdig. Vi har tillit til bankvesenet, pensjonsordningene, at alle følger trafikkreglene og så videre. Vi forventer likhet for loven. I Norge løser man konflikter gjennom forhandlinger, ikke gjennom vold eller korrupsjon. Dette, kombinert med den tillitsbaserte kulturen, gjør Norge til et trygt land å bo i sammenlignet med mange andre land.

8 Uskrevne regler Læres over tid. Definerer hvordan vi oppfører oss i forhold til hverandre. Definerer hvordan vi løser oppgaver i forhold til arbeidsplassen og kundene. SPØR HVIS DU ER I TVIL! De fleste syns det er positivt at du spør.

9


Laste ned ppt "Den norske arbeidslivskulturen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google