Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene."— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene Thon og Gro Fossum Helsesøstre og spesialister i sexologisk rådgivning NACS

3 Den største utfordringen vi møter i forhold til barns seksualitet er mangel på kunnskap
Hva trenger vi kunnskap om: Seksuell utvikling Seksuelle uttrykk/atferd Seksuell historie Språk

4 Våre holdninger til seksualitet
Det viktig at man er trygg på seg selv Avklart forhold til egen seksualitet egne holdninger Seksuell historie Seksualitet - hva handler det om for deg? Hvordan er ditt forhold til seksualitet? Hvem lærte du det av? Opplevelse i barndommen? Seksuelle leker? Ungdomstiden? Forelskelse? Utforskning?

5 Seksualitetens historie
Historie er viktig kunnskap også i arbeide med barns seksualitet. Diskurs : tankesett eller praksiser satt i system

6 Seksualitetens livsfaser
Barndom: UTFORSKNING Ungdom: tilhørighet Voksenliv: mangfold Alderdom: forsoning

7 «Barn har ikke sex – det har voksne»

8 Barns seksualitet Lukte Kjærlighet Fantasier Smake Kropp Tanker Nærhet
Lyst Se Behag Ereksjon Spennende Berøring Føle Nysgjerrighet Naturlig Utforskning Høre Lubrikasjon Intimitet Ubehag

9 Seksuell utvikling 0-3 år
Positivt forhold til egen og andres nakenhet. Direkte stimulering av kjønnsorganer Lyst og nytelse Sette ord på alle deler av kroppen 3-5 år   Egenstimulering Opptatt av hverandres kjønnsorganer Utforsker hverandre Opplever opphisselse Kjønnsidentitet og seksuell orientering formes Opptatt av ulikhet ved kjønnsorgan, jente-gutt Leker; foreldrerollespill, doktorleker

10 Naturlig seksuell adferd
Betegnes som sunn når den er: spontan nysgjerrig lystig gjensidig lett distraherbar eksperimenterende samsvarer med alder og modenhet

11 Onani Kos viktig for selvfølelsen
Fysisk berøring øker mengden av hormonet oxytocin Lære grenser Barn har glede av å stimulere kjønnsorganene sine Barn kan slik som voksne ta i bruk fantasi for å bli kåte og oppleve nytelse

12 2-årskonsultasjonen Samtalen med foreldrene bør inneholde temaer knyttet til naturlig seksuell utvikling og barnets utforskning og opplevelse av egen kropp og kroppsfunksjoner, samt foreldrenes ansvar for å lære barna om intimgrenser. Foreldrene bør gjøres oppmerksom på betydningen av at barn får et tidlig begrepsapparat og lære seg å sette navn på kroppsdeler. Stellesituasjoner og renslighetstrening er gode arenaer for observasjon og samtale.

13 4- årskonsultasjonen Samtalen med foreldrene bør inneholde temaer knyttet til seksuell lek. Barn bruker lek til å utforske egen og andre barns kropp, inkludert kjønnsorganer, som en naturlig del av utviklingen fra de er små. De bør få anledning til å eksperimentere, prøve ut og være seg selv uten å oppleve stigmatisering. Veiledningen bør også oppfordre foreldrene til å lære barna å sette grenser for egen kropp og om forskjellen på positive og problematiske berøringer. Ved 4-årsalderen kan også temaer knyttet til kjønnsidentitet og seksuell orientering inkluderes. I 3−4 års alder etablerer barn i økende grad nettverk og vennskap. Seksuell nysgjerrighet og nysgjerrighet på andres kropp vil kunne blande seg inn i venneleken. Diskusjoner rundt vennskap og trivsel kan være en god anledning til å ta opp temaet seksuell utvikling.

14 Forslag til innhold i brosjyre
Hvorfor snakke med barna om seksualitet Barns naturlige seksuelle utvikling Konkrete tips Grenser Spørsmål til refleksjon Tips til bøker og filmer

15 Hvordan forebygge at grensene krenkes
Universell forebygging strategier og tiltak som retter seg mot alle, uten å skille mellom grupper og individer Selektiv forebygging strategier og tiltak som rettes mot risikogrupper som er mer utsatt enn andre. Individuell forebygging Gi kunnskap til barn og foresatte om seksualitet Avdekkingskompetanse Kunnskap om «tegn» og «signaler» barn kan vise/ha

16 Erfaringer fra helsestasjon
Ulik praksis på de ulike helsestasjonene Egne holdninger hos fagpersonen Kultur i familien Språk Tid Åpne spørsmål Bøker, filmer, brosjyrer

17 I møte med barn og foresatte
Tøm hodet, ikke tenk tiltak. Lytt Spør hva de legger i begrepene de bruker. Vær nysgjerrig Ha noen gode åpne spørsmål på lur: Hvordan har du det egentlig? Har du vært redd? Får du ha kroppen din i fred? Har noen gjort noe med kroppen din som du ikke liker?

18 Tips: Snakk med barnet om: Kroppen Vennskap Følelser Berøringer
Gode og vonde hemmeligheter Grenser

19

20


Laste ned ppt "Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google