Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kapittel 32 Forholdet til læreren.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kapittel 32 Forholdet til læreren."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kapittel 32 Forholdet til læreren

2 a) Sett strek mellom ordene og forklaringene.
annerledes riktig å ha lov til sur i begynnelsen snill å snakke de fleste å huske merkelig raskt trivelig behagelig h) forskjellig c) korrekt a) å ha tillatelse til l) irritert g) i starten m) sympatisk j) å prate b) nesten alle d) å ikke glemme k) rar i) fort f) hyggelig e) komfortabel

3 a) Sett strek mellom ordene og forklaringene.
annerledes riktig å ha lov til sur i begynnelsen snill å snakke de fleste å huske merkelig raskt trivelig behagelig h) forskjellig c) korrekt a) å ha tillatelse til l) irritert g) i starten m) sympatisk j) å prate b) nesten alle d) å ikke glemme k) rar i) fort f) hyggelig e) komfortabel

4 b) Sett strek mellom ordene som betyr omtrent det motsatte
annerledes et hjemland urettferdig riktig ny nødvendig vanlig uenig m) lik p) et utland f) rettferdig a) uriktig c) gammel b) unødvendig h) uvanlig e) enig

5 b) Sett strek mellom ordene som betyr omtrent det motsatte
i begynnelsen vanskelig sint å like høy snill de fleste rask behagelig d) på slutten g) lett n) glad i) å mislike q) lav j) slem l) nesten ingen k) sen o) ubehagelig

6 b) Sett strek mellom ordene som betyr omtrent det motsatte
annerledes et hjemland urettferdig riktig ny nødvendig vanlig uenig m) lik p) et utland f) rettferdig a) uriktig c) gammel b) unødvendig h) uvanlig e) enig

7 b) Sett strek mellom ordene som betyr omtrent det motsatte
i begynnelsen vanskelig sint å like høy snill de fleste rask behagelig d) på slutten g) lett n) glad i) å mislike q) lav j) slem l) nesten ingen k) sen o) ubehagelig

8 c) Sett inn preposisjoner som passer
Hun sammenligner hjemlandet ___ Norge. Hele familien hennes bor ___ hjemlandet Rwanda. Det er viktig å vise respekt ___ alle mennesker. Lærerne er snille ___ elevene. Hun ble kjent ___ Petter da han var på jobbreise. Det var en stor overraskelse ___ henne å komme til Norge. Det er lov ___ å snakke med læreren som en venn. 1. med 2. i 3. for 4. mot / med 5. med 6. for 7. til

9 c) Sett inn preposisjoner som passer
Det er vanlig å kalle læreren ___ fornavn. Hva er grunnen ___ at elevene ikke viser respekt? Hun synes disiplin er viktig, ___ tillegg til kontroll. Hun legger merke ___ forskjeller mellom hjemlandet og Norge. Det er ok å være uenig ___ læreren. Det er viktig å si ___ hvis noen viser mangel ___ respekt. 8. med 9. til 10. i 11. til 12. med 13. fra 13. på

10 d) Sett inn riktig form av adjektivene
d) Sett inn riktig form av adjektivene. Noen steder må du sette inn artikkel. nytt nye ny Den nye stort stor store Det store ny – nytt – nye Hun har kommet til et ___ land. Da blir hun kjent med flere ___ mennesker og ___ tradisjoner og skikker. Hun flytter inn i en ___ leilighet i en ___ blokk. ___ blokka er veldig høy. stor – stort – store Han bor i et ___ hus med en ___ hage. ___ hagen har mange ___ epletrær og pæretrær. Et ___ pæretre står midt i hagen. ___ pæretreet er over 60 år gammelt.

11 d) Sett inn riktig form av adjektivene
d) Sett inn riktig form av adjektivene. Noen steder må du sette inn artikkel. viktig viktige vanlig vanlige den vanlige viktig – viktige Det er ___ å spise sunn mat. Kjøtt inneholder mange ___ vitaminer og mineraler. En___ vitamin er vitamin C. Appelsiner inneholder flere ___ vitaminer. vanlig – vanlige En ___ feil er å si: ”Jeg er sikkert”. Hva er riktig å si? Petter har kjøpt mange ___ matvarer. Nå skal han lage mat som er ___ for ham, og det er norsk mat. Men Petter synes ___, norske maten er litt kjedelig!

12 e) Bruk å være glad i, å være glad, å være glad for, å glede seg til
___ du ___ ___ meg? Jeg elsker deg. ___ du ___ i dag eller føler du deg trist? Jeg ___ ___ ___ sommeren. Da skal jeg reise til Tyrkia. ___ du ___ ___ at sønnen din skal gifte seg? Ja, jeg ___ veldig ___ ___ min svigerdatter. Er ___ glad i Er ___ glad gleder meg til Er ___ glad for er ___ glad i

13 e) Bruk å være glad i, å være glad, å være glad for, å glede seg til
Melissa og Petter, ___ dere ___ ___ reisen? Ja, vi ___ ___ ___ reisen. Vi drar i mars. Tror du de ___ ___ ___ hverandre? ___ dere ___ ___ vinteren? Nei, vi ___ ___ selvfølgelig ikke til vinteren! 6. gleder ___ dere til 7. gleder oss til 8. er glade i 9. Gleder ___ dere til 10. gleder oss

14 f) Sett inn adjektivet liten i riktig form
Ernesto har en ___ lekebil. Othilie har ei ___ dukke. Ismenia har en ___ sykkel. Barna har mange ___ ting. Den ___ sykkelen er rosa og gul. De ___ tingene ligger på barnas rom. Ismenia har et lite bord. Det ___ bordet er lilla. liten lita små lille

15 g) Sett inn egen, eget, egne
1. egen 2. eget 3. eget 3. egne 4. egne 5. egne 6. egen 6.egen 7. egne 7. egen 8. egen 8. egne Jeg har en ___ bil. Bilen er bare min. Du har også din ___ bil. Jeg har ikke mitt ___ hus. Har du ditt ___ hus? Ja, jeg har mitt ___ hus. Jeg har også mine ___ penger. Alle trenger sine ___ penger, ikke sant? Han vil gjerne ha sine ___ bøker. Er det din ___ bok? Jeg vil gjerne også ha min ___. Pass dine ___ saker! Dette er min ___ sak, ikke din! Det er fint å ha sin ___ hage med ___ trær og ___ blomster!

16 i) Orddiktat 1. å sammenligne 2. et hjemland 3. viktig 4. straff 5. urettferdig 6. snill 7. riktig 8. en overraskelse 9. nødvendig 10. en respekt 11. faktisk 12. et fornavn 13. etternavnet 14. å bety 15. spesielt 16. å legge merke til 17. uenig 18. tvert imot 19. en mening 20. en mangel


Laste ned ppt "Kapittel 32 Forholdet til læreren."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google