08.04.2017 - Samisk spesialpedagogisk støtte SEAD-Sáme sierrapedagogalasj doarjja Rådgiver Solvår Knutsen Turi Fylkesmannen i Nordland 15.01.2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Statped i omstilling Jan Erik:
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Samiskopplæring i Nordland
Ressursskoler i sørsamisk område
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Nordnorsk Fagnettverk Hørsel Bodø 6. oktober 2011
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Aajege Samisk språk- og kompetansesenter på Røros
Henvisning til PP-tjenesten
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Rettigheter og plikter Organisering av opplæring i samisk
Komité for barn og unge Opplæring og oppvekst Anne-Grete Melby.
Melding til Stortinget…
Kompetansekartlegging
Videokonferanser: Er de nyttige i arbeidet med døvblindhet?
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Samepolitikken – av statssekretær Raimo Valle Nordland fylkeskommune, Bodø.
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Barnehageforum 25. april Kvalitetsutvikling barnehage Hva skjer i 2013? Læringsmiljø –Fortsette med tiltak for å implementere formålsparagrafen.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Ungdomstrinn i utvikling
Samisk i barnehage og skole Bodø Nordlaanten fylhkeålma Nordlánda fylkamánne Nordlándda fylkkamánni.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Kompetansesenter rus Midt-Norge. KoRus Midt-Norge
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Undervisningssektoren 2015
Hva sier tallene oss?.
Barnehageloven §2 tredje ledd Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Regjeringens arbeid med samisk språk
ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped?
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Samiskopplæring i Nordland. Samiskopplæring har en lang historie i Nordland, organisert helt tilbake til 1718 Eneste fylke med alle tre samiske språk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Røros 22.juni 2015 Temamøte/miniseminar Kommunereformen og det samiske.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Kompetanse for mangfold
Inkluderende praksis – for alle Tone L. Mørk
Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Tid Hva Ansvarlig FM Registrering Liv-Inger- FmFi Velkommen
Informasjon fra Statped nord
Utskrift av presentasjonen:

08.04.2017 - Samisk spesialpedagogisk støtte SEAD-Sáme sierrapedagogalasj doarjja Rådgiver Solvår Knutsen Turi Fylkesmannen i Nordland 15.01.2015

STATPED Statped Organisering Hva gjør Statped Statpeds fagområder Mål for Statped Statped nord Barnehageloven og opplæringsloven om det samiske Barn og unge med et samiskspråklig tilbud SEAD-Samisk spesialpedagogisk støtte SEAD-organisering Utvikling av samiske spesialpedagogiske læremidler Lulesamiske spesialpedagogiske læremidler Strategi – SEAD Behov?

Statped Statped er en nasjonal etat underlagt Utdanningsdirektoratet, og som gir spesialpedagogiske tjenester til kommuner og fylkeskommuner

Organisering Statped vest Etaten er inndelt i fire regioner, og er ledet av et hovedkontor i Oslo. Statped nord - Samisk spesialpedagogisk støtte Statped midt Statped vest Statped sørøst Statped nord Statped midt Statped sørøst

Hva gjør Statped? Statped skal bidra til at barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov gis muligheter til å være aktive deltakere i utdanning, arbeid og samfunnsliv. Statpeds tjenester: veiledning og kompetanseutvikling direkte oppfølging av barn, unge og voksne kurs for ulike målgrupper hjelpemidler/læringsressurser informasjonsmateriell

Statpeds fagområder Statped har spesialpedagogisk spisskompetanse innen seks definerte fagområder. døvblindhet ervervet hjerneskade hørsel sammensatte lærevansker språk/tale syn

Mål for Statped Mål 1 - Tjenesteyting Statped skal være en tydelig og tilgjengelig tjenesteyter av spesialpedagogisk støtte til kommuner og fylkeskommuner. Statped skal gi tjenester på både individ- og systemnivå, og alle kommuner skal ha likeverdig tilgang til Statpeds tjenester Mål 2 – Kunnskapsspredning Statped skal ha spisskompetanse innenfor spesialpedagogiske fagområder og bidra aktivt til kunnskaps- og kompetansespredning på disse områdene Mål 3 – Kompetanseutvikling Statped skal ha en strategi for prioritering av områder for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU-arbeid) og skal være en samarbeidspart for universiteter og høyskoler

Statped nord: 50 ansatte Fire lokasjoner Tromsø Alta Bodø Kautokeino Fagavdelinger: Syn Hørsel SLV/EHS Språk/tale Landsdekkende oppgave: SEAD

Barnehageloven og opplæringsloven om det samiske Arbeidet skal forankres i barnehageloven, opplæringsloven, og voksenopplæringsloven. § 2 barnehagen «skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske barns språk og kultur.» § 8 kommunen «har ansvaret for at barnehagetilbudet til samiske barn i samiske distrikt bygger på samisk språk og kultur. I øvrige kommuner skal forholdene legges til rette for at samiske barn kan sikre og utvikle sitt språk og sin kultur.»

Barnehageloven og opplæringsloven om det samiske forts. Opplæringsloven har et eget samisk kapittel (kap. 6) Kap.6; Undervisning i/på samisk Samiske læreplaner Kap.5; - Spesialundervisning

Barn og unge med et samiskspråklig tilbud Totalt får ca. 3 400 barn og unge et samiskspråklig tilbud i Norge Barnehage: I 2013 var det totalt 669 barn i samiske barnehager 639 nordsamiske (95%), 18 lulesamiske (3%) og 12 sørsamiske (2%). Disse barna var fordelt i 30 samiske barnehager, i 16 kommuner og i 5 fylker. I 2012 var det 829 barn med samisk barnehagetilbud – 750 nordsamiske, 49 lulesamisk og 30 sørsamiske. I dette tallet er det også med samiske barn i norske barnehager som får samisk språkopplæring.

Barn og unge med et samiskspråklig tilbud forts. Skole: I skoleåret 2012/13 var det 2 126 elever som hadde samisk som målform. 1933 elever var nordsamisk (91%), 98 lulesamisk (5%) og 95 sørsamisk (4%). Videregående opplæring: I skoleåret 2011/2012 hadde 473 elever samisk i fagkretsen på videregående skole.

SEAD-Samisk spesialpedagogisk støtte skal gi spesialpedagogiske tjenester til samiske brukere, med forankring i opplæringslov, barnehagelov og Grunnlov 110a. har en landsdekkende oppgave knyttet til samiske brukere. skal yte tjenester og tilby kompetanse innen Statpeds fagområder, og samisk språk og kulturutvikling. skal gi tjenester på individ- og systemnivå. skal utvikle spesialpedagogiske læremidler og kartleggingsmateriell, og veilede i bruken av disse.

SEAD organisering 8 stillinger: Avdelingsleder John-Marcus Kuhmunen, Kautokeino Nordsamisk rådgiver Ellen-Marit Oskal Gaup, Kautokeino Nordsamisk rådgiver Josefine Somby, Kautokeino Nordsamisk rådgiver John Anders Tornensis, Kautokeino Lulesamisk rådgiver Solvår Knutsen Turi, Drag Sørsamisk rådgiver Aasta Joma Granefjell, Røros Læremiddelutvikling, seniorrådgiver Tor Persen, Alta Læremiddelutvikling, seniorrådgiver Kirsten Wirkola, Alta

Utvikling av samiske spesialpedagogiske læremidler Didaktisk materiell (indirekt støtte) som håndbøker, veiledningsmateriell og læringsstøttede informasjon med mer som gir bedre opplæring for barn og unge på alle Statpeds fagområder. Pedagogisk materiell (direkte støtte) Trykte og digitale læremidler for elever med særskilte behov (alle fagområder) Kartleggingsmateriell og screeningsmateriell Stimulerings- og læringsstøttende materiell Alternativ- og supplerende kommunikasjon Matematikkvansker Applikasjoner – læremidler på «nye» plattformer

Utvikling av samiske spesialpedagogiske læremidler Lulesamisk: Språk Kartlegging/test/observasjon/handbøker Matematikk Lettleste bøker og ADL Sørsamisk: Nordsamisk: Språk: kartlegging, test, observasjon og handbøker Matematikk: kartlegging og tester Digitale læremidler Andre læremidler

Lulesamiske spesialpedagogiske læremidler Fievrrut/Fievro/Vuajastahkh Bildebok med tegn til tale (viehkkegiella) SIM - Sámegiela impressijvva morfologalasj gæhttjalibme Språk – forståelsestest, bildebok, skåringskjema Matematihkka mánájgárden, Doajmmagirjje Matematikk – ressursperm Tálla Matematikk - begynnende matematikkbegreper i barnehage og skole

Lulesamiske spesialpedagogiske læremidler Mat og helse, ADL -dagliglivets aktiviteter Slåppå Lájbe Guollemáles Ehpalgáhkko Bidos

Lulesamiske spesialpedagogiske læremidler Tjáppemus idedisguovsoj Språk, lettlest bok – ungdom Ådå tjielkká Språk, lettlesthefte Ådå bijlla Ájgge Tema- og lettlesthefte + arbeidsbok Bov låhkå biejvijt ja vahkojt Tema- og lettlesthefte, tidsbegreper Gulá 180 jiena lydfiler fra dagliglivet

Strategi - SEAD Mål: Utvikling av likeverdige tjenester Utvikling og bruk av læremidler og kartleggingsmateriell Kunnskapsspredning og kompetanseutvikling Formidling og kommunikasjon Strategiske tiltak: Utvikling av likeverdig tjenester

Strategi – SEAD forts. Kompetanse og tjenesteyting: Kompetanse Kunskaps og kompetanseutvikling internt og eksternt Tjenesteyting

Behov? Info/dialogmøter, bli kjent med/gjøre oss kjent med aktuelle PPT-kontor, skoler, barnehager Veiledning/kurs i bruk av læremidler, kartleggingsmateriell osv Veiledning/kurs for PPT-kontor, barnehager, skoler, organisasjoner Opplegg for eks barnehager/skoler ?

www.statped.no  02196