Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Aski Raski Velkommen til en kort informasjon om Aski Raski lesetrening
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
LeseUtviklingsSkjemaet
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
4 Bruk øynene riktig.
Intensivt uttalekurs 40 timer 40x12 setninger.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
8 Skumlesing.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
5 Øk lesesynsfeltet. 5.1 Lesesynsfeltet, lesehastigheten og oppfatningen •Når du fikserer blikket på et sted i teksten, kan du bare lese bokstavene og.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Velkommen til klasse- foreldrene
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Mandag 8. November Powerpoint..
12 Reflekterende lesing.
3 Les bedre.
Kjennetegn og følgevansker
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
VELKOMMEN TIL TEMAKVELD PÅ 1. TRINN
Dikt.
Foreldremøte 2. klasse Velkommen.
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Skriving i begynneropplæringa
Info om barn og begreper
Problemløsning.
Dysleksi Elever med ressurser, men med behov for andre læringsstrategier og testmetoder. Hvordan reagerer en elev som har fått diagnosen lese- og.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
LESEOPPLÆRING Presentasjon på foreldremøte på TBU
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Leseopplæringsmateriell Dagrun Skjelbred Januar 2005.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
© Tempolex ® To veier inn i leksikonet * De to veiene er gjensidig avhengig av hverandre og utvikler hverandre * Fonologisk.
Lese- og skrivevansker
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Velkommen til foreldremøte i 2d
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Velkommen til foreldremøte i 2a
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Leseutvikling og læringsstrategier
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Les og skriv 3.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk Hafjell 5.mai 2011 Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk

Lesing Språklig aktivitet Visuelle symboler Skriftlig stimuli Tillegges stor vekt En viktig ferdighet for alle Regnes som basiskunnskap

Fordeler med lesing Økt selvstendighet, økt livskvalitet Deltagelse i samfunnet Tilegne seg kunnskap Atferd kan reguleres av skrift Hjelpemiddel i taletrening Innhente informasjon

” Leseformelen” Avkoding – teknisk ferdighet, grunnlag Forståelse – gir teksten mening Motivasjon – lyst til å lese, evt se nytte av

Generelle ferdigheter 15- 20 % av norske elever svake lesere - lav lesehastighet - stave gjennom ord - mister innhold - vanskeligere oppover i klassetrinnene

Utviklingstrinn Pseudolesing / logografisk lesing Fonologisk lesing Ortografisk lesing

Pseudo- / logografisk lesing Leser hele ordet /bildet Husker ordet som et visuelt minnebilde Kan ikke (alle) bokstavene i ordet Leser bare kjente ord Gjenkjenner logo; Donald, Cola osv Kan ikke lese uten logoen

Fonologisk lesing Mester bokstavene Skjønner sammenheng mellom lyd og bokstav Kan sette sammen lyder til ord Kan lese ukjent tekst Leser lydrette ord

Ortografisk lesing Leser med flyt Leser ikke-lydrette ord Avkoder ord hurtig Teksten gir raskt mening

”Vanlig” leseopplæring Språklig bevissthet Klappe stavelser, rime Lytte ut lyder, først, sist, i midten Forskjell på ord og setning Store og små bokstaver samtidig Bokstavens navn og lyd Skrive bokstavene Skriftlige oppgaver – f. eks strek til bilde Lese

Alternativ opplæring Vektlegge teknisk lesing Ingen forklaring på bokstavens form Korte og intense treningsøkter Flere økter pr dag Ikke støtte i bilder

Alternativ opplæring Aktiv bruk av hjelpeteknikker Trinnvis progresjon avhengig av mestring Registrering Leser non-ord Krever gode trenerferdigheter Hovedsakelig en til en trening

Prinsipper ( som i annet atferdsanalytisk arbeid ) Beskrivelse av mål Treningsprogram med spesifisering av trinnvis progresjon Identifisere forsterkere Bruk av ulike hjelpeteknikker

Hjelpeteknikker Prompt Visuell og auditiv prompt Shaping – forming, forsterke gradvis bedre Fading – ”av og på med hjelp”

Forberedelse Grunnferdigheter hos eleven, test av ferdigheter. Kan, kan ikke? Bokstavlyd eller navn? Treningsmateriell: bokstavkort, ordkort, datavare,tokens.. Registreringsrutiner Lær deg å si bokstavlyden!

Matching To ulike bokstaver matches, eks i og s Instruksjon: Legg på lik Mikse Ny bokstav Senere matche store bokstaver mot små og omvendt. Lotto

Pek på Ett bokstavkort på bordet Instruks: ” pek på i” Ny bokstav som distraktor, ”peke på i” Pek på s Mikse

Lydere Presenter bokstaven ”i” Eleven skal si ”i” når du peker på bokstaven Ny bokstav, eleven skal si ”s” Mikse Se og si

Peke og lydere Gradvis innføre nye bokstaver etter samme prinsipp Gjenkjenne og benevne bokstaver blant mange, øke vanskegrad Bruke ulike hjelpeteknikker Variere mellom å peke og si, program 1

Flyt Må kunne avkode hurtig for å få flyt i lesing Sette tidsur/ timer på 15 eller 30 sek Presentere bokstavene i rask rekkefølge Legge i riktig- og feilbunke Telle riktige Ny runde *

Sammentrekning av lyder Må ikke kunne alle bokstavene Konsonant- og vokalkombinasjoner til mestring, program 2 Velg et kriterium, vanligvis 80% x3 Legg ”s” og ”i” på bordet Be eleven lese mens han peker på bokstavene s – i Minske avstanden gradvis til s-i, si Bytte ut vokalene, konsonanten ligger i ro Ny konsonant, bytte ut vokalene

Sammentrekning av lyder Trene parallelt på nye bokstaver og å trekke sammen Tren lesing av vokal og konsonant til mestring, program 3 Vokalen ligge i ro, bytte ut konsonanten Instruksjon: les Må eleven kunne alle kombinasjoner? Evt. særtrene på vanskelige bokstaver Ved mestring: mikse kons – vokal, vokal- kons

Sammentrekning av lyder Ved mestring program 2 og 3: Innfør vokal – konsonant – vokal, program 4 Vokalene i ro, bytte ut konsonant, Bytte plass og bytte ut vokalene Gå videre avhengig av mestring Program 5: Vokal- kons- vokal – kons Program 6: Kons – kons – vokal Non-ord!

Sammentrekning av lyder Trene flere programmer parallelt til flyt Vær obs på at du trener lesing og ikke imitasjon Er du usikker og uvant med denne form for trening, hold deg til ett program om gangen! *

Matche ord og objekter Matche ordbilde til objekt og omvendt Matche ordbilde til bilde av objekt Matche bilder og ordbilder av substantiver, verb og personer Trening bort fra bordet – variasjon – motivasjon Leseforståelse Stave ordene

Følge skriftlige instruksjoner Enkle instruksjoner: Hent, finn, si, trekk lapp, osv Øke vanskegrad avhengig av mestring, for det meste lydrette ord Lesing får funksjon! Trening bort fra bordet – variasjon – motivasjon – leseforståelse

Ikke-lydrette ord Lære ikke-lydrette ord som ordbilder Bruk samme strategi som ved innlæring av bokstaver ( Pek på, nytt ordbilde, mikse….) Start med mye brukte ord; jeg, er, og, hva, meg osv Innfør nye ord avhengig av mestring Se og si Tren til flyt, bruke klokke/ timer på 15 eller 30 sekunder

Ikke-lydrette ord Bruke løse bokstaver eller lage lydkombinasjoner med ng, nk, skj osv Kombinere med løse bokstaver, f.eks banke, tanke, bingo, skjegg osv Ordkort på høyfrekvente ord, hente fra nettet Trene til flyt Ord med mening

Lese tekst Variasjon mellom bruk av ordkort og løse bokstaver Bok med svært enkel tekst Gjentatt tekst Eks; jeg er gutt, jeg er 8 år, jeg er.. Lage bøker selv Skal kjenne stor del av teksten ( 80 %)

Lese tekst Førlesing Se på bildet, hva handler dette om? Hvordan tror du det slutter? Stemte det? Gjennomgang av vanskelige ord Lese sammen med Lese flere ganger Lese høyt

Lese tekst Gi nok hjelp, men ikke for mye og ikke for lite Lese ”inni seg” Gjenfortelle korte avsnitt om gangen Sjekk i teksten, må ikke huske alt AskiRaski, Tempolex, hjemmesider forlag Didriksen, Les 1-8, Skjelfjord m fl. Lær eleven å like og lese! *